گروه بین‌الملل- حزب اصلی مخالف در پارلمان رژیم صهیونیستی - کنست- با ورود به دولت ائتلافی موافقت کرده‌است.

بامداد دیروز، سه‌شنبه، منابع خبری صهیونیست گزارش کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، اعلام کرده‌است که کابینه ائتلافی جدیدی را تشکیل داده و دفتر شیمون پرز، رییس‌جمهوری را از تشکیل دولت جدید مطلع ساخته‌است. براساس گزارش‌های خبری، حزب کادیما، که حزب اصلی مخالف در پارلمان اسرائیل بوده‌است، با ورود به کابینه ائتلافی موافقت کرده و به این ترتیب، زمینه تشکیل «بزرگترین ائتلاف در تاریخ فلسطین اشغالی» را فراهم آورده‌است.

خبر تشکیل دولت ائتلافی جدید تنها ساعاتی پس از آن انتشار یافت که نتانیاهو گفت که به منظور تشکیل دولتی نیرومند و با ثبات، تصمیم گرفته‌است پارلمان کنونی را منحل و انتخابات پیش از موعد را در ماه سپتامبر سال جاری برگزار کند.

ظاهرا مذاکرات بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، و شائول موفاز، رهبر کادیما، در طول ساعات سه‌شنبه گذشته ادامه داشت و نتیجه آن بامداد دیروز اعلام شد.

دوره کنونی کنست - پارلمان رژیم اشغالگر قدس - سال ۲۰۱۳ به پایان می‌رسد اما قوانین این رژیم به نخست وزیر اجازه می‌دهد تا در صورت تمایل، درخواست انحلال پارلمان را به رییس‌جمهوری تسلیم کند.

در انتخابات سال ۲۰۰۹، حزب راستگرای لیکود ۲۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را در اختیار گرفت و نتانیاهو برای تشکیل دولت، ناگزیر از ائتلاف با تعدادی از احزاب کوچکتر شد.

در روزهای اخیر، گزارش‌هایی حاکی از بروز اختلاف نظر بین نخست وزیر و تعدادی از احزاب مذهبی تندرو عضو دولت ائتلافی انتشار یافته‌بود.

براساس این گزارش‌ها، دلیل اصلی بروز اختلاف‌نظر در کابینه ائتلافی، رای اخیر دادگاه در مورد غیرقانونی بودن «قانون طال» بوده که طلاب علوم دینی یهودی را از انجام خدمت نظام وظیفه معاف می‌کند. به نظر مخالفان این قانون، معافیت طلاب به منزله تبعیض در میان شهروندان ساکن فلسطین اشغالی است در شرایطی که احزاب مذهبی تندرو ظاهرا خواستار اقدام برای حفظ این قانون بوده‌اند.

گفته می‌شود که یکی از شروط کادیما برای ورود به کابینه ائتلافی، لغو قانون طال بوده ‌است.

برخی تحلیلگران امور خاورمیانه بر این باورند که نتانیاهو قصد دارد تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، با کسب حمایت بیشتر رای دهندگان و تثبیت موقعیت دولت خود، از موضع محکم‌تری در تعامل با دولت ایالات متحده برخوردار شود.

در شرایطی که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، به عنوان نامزد حزب دموکرات وارد مبارزات انتخاباتی شده است، اوباما و نتانیاهو به وضوح در مورد روند به اصطلاح صلح خاورمیانه و به خصوص موضوع عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی به مرزهای

پیش از جنگ ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل، دارای اختلاف نظر بوده‌اند.

حزب کادیما، که در سال ۲۰۰۵ توسط گروهی از اعضای میانه‌رو در حزب لیکود تشکیل شد و دولت را در دست گرفت، در انتخابات سال ۲۰۰۹ توانست بیست و هشت کرسی پارلمان را به دست آورد اما موفق نشد با کسب حمایت سایر احزاب، دولت ائتلافی را تشکیل دهد و نقش حزب اصلی مخالف دولت در پارلمان را برعهده داشته‌است. گفته می‌شود که براساس توافق همکاری دو حزب لیکود و کادیما، شائول موفاز، که در انتخابات درون حزبی ماه گذشته به رهبری کادیما رسید، سمت معاون نخست وزیر را برعهده می‌گیرد.

همچنین به گزارش ایسنا سخنگوی کنست نیز اعلام کرد: «تاکنون شاهد چنین اتفاق سیاسی آن هم در لحظه آخر نبوده‌ایم. این امر اقدامی مناسب است چون موجب ثبات خواهد شد.»