گروه بین‌الملل- کره شمالی تایید کرد که عملیات پرتاب موشک دوربرد آن با شکست روبه‌رو شده‌است. دولت این کشور پیش‌تر گفته بود که هدف از پرتاب این موشک قرار دادن ماهواره‌ای در مدار زمین برای انجام پژوهش‌های علمی است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، این عملیات که از سوی بسیاری از منتقدان کره‌شمالی یک آزمایش موشکی به منظور گسترش توانایی‌های نظامی محسوب می‌شود، در ساعات اولیه صبح روز جمعه انجام شد. آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی که با دقت بر این عملیات نظارت داشتند می‌گویند که لحظاتی پس از پرتاب، موشک قطعه قطعه شد و در آب‌های شبه جزیره کره فرو افتاد. دولت این کشور همچنین اعلام کرده‌بود که هدف از پرتاب این موشک قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین به منظور به عمل آوردن تحقیقات علمی است. اقدامی که به مناسبت گرامیداشت صدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار حزب کمونیست کره‌شمالی انجام شد. کاخ سفید نیز در واکنش به پرتاب این موشک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به‌رغم ناموفق بودن پرتاب، کره‌شمالی همچنان خطری برای امنیت منطقه به حساب می‌آید. در این اطلاعیه آمده «عمل کره شمالی تهدیدآمیز، بر خلاف قوانین بین المللی، و مغایر با تعهدات پیشین این کشور است.» شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار بود دیروز، جمعه، جلسه‌ای اضطراری تشکیل‌دهد تا درباره نحوه برخورد با کره شمالی تصمیم بگیرد. همزمان چین، نزدیک‌ترین متحد کره شمالی، خواستار حفظ آرامش در شبه جزیره کره شده‌است. مقام‌های آمریکا و کره جنوبی گفته‌اند تحولات در منطقه شبه جزیره کره را با دقت تحت نظر دارند. همچنین بسیاری دیگر از رهبران جهان به این رخداد واکنش نشان داده‌اند. کیم سونگ هوان، وزیر امور خارجه کره جنوبی در همین زمینه گفت: «پرتاب موشک توسط کره‌شمالی کاملا مغایر با قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت علیه برنامه‌های اتمی و موشکی این کشور است. این یک اقدام تحریک آمیز است که صلح و امنیت در شبه جزیره کره و منطقه شمال شرق آسیا را به مخاطره می اندازد.»

لیو وی مین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در این ارتباط گفت: «‌ما امیدواریم که همه طرفین قادر به حفظ آرامش و خویشتن‌داری باشند و از دست‌زدن به اقداماتی که ممکن است به صلح و ثبات در این شبه جزیره و منطقه خدشه وارد کند، خودداری کنند.» اوسامو فوجی مورا، دبیر ارشد کابینه ژاپن نیز در واکنش به این اتفاق گفت: «با آنکه پرتاب موشک با شکست مواجه شد، عملیات کره شمالی تهدیدی است برای امنیت و مردم ژاپن. آن هم با وجود درخواست‌های مکرری که از طرق دیپلماتیک برای جلوگیری از این اقدام انجام شد. این اقدام شدیدا تحریک آمیز است و به مثابه نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت است.» جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید هم گفت: «با در نظر گرفتن رفتارهای خصمانه کره شمالی در گذشته، این اقدام اخیر غافلگیرانه نبوده‌است. اما هرگونه عملیات موشکی از سوی کره‌شمالی برای جامعه بین‌المللی موجب نگرانی ‌است. آمریکا نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی کره شمالی حساس و به امنیت متحدان خود در منطقه کاملا متعهد است.» ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در واکنش به تحولات اخیر شبه جزیره کره گفت: «من عمیقا نسبت به عملیات پرتاب موشک توسط جمهوری دموکراتیک خلق کره، نگرانم. پرتاب موشک دوربرد کره شمالی بخشی از آزمایش‌های موشکی آن کشور با هدف‌های نظامی است و نقض بارز قطعنامه ۱۸۷۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. » سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم گفت که این اقدام کره‌ شمالی «تخطی از قطعنامه‌های شورای امنیت» است. اتحادیه‌ اروپا و شماری از کشورهای منطقه نیز این اقدام کره‌ شمالی را محکوم کرده‌اند. چین نیز گفته است که از زمان پرتاب این موشک باخبر نبوده است.