گروه بین‌الملل- شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از حکومت سوریه خواست هرچه زودتر به خشونت‌ها پایان دهد و آتش‌بس را به طور کامل اجرا کند. همزمان ایالات‌متحده از موضع انفعالی روسیه به‌شدت انتقاد کرد و آلمان خواستار دخالت گروه ۸ شد. به گزارش دویچه‌وله، در پی ادامه خشونت‌ها در سوریه، شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک با صدور بیانیه‌ای از بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور خواست تا امروز- پنج‌شنبه- تعهدات خود را عملی سازد و آتش‌‌بس را به طور کامل در کشور برقرار کند.

از سوی دیگر ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک بیانیه خبری مشترک نگرانی خود را از بی‌اعتنایی دولت سوریه به برنامه‌ صلح کوفی عنان ابراز داشتند.

شورای امنیت در بیانیه خود تاکید کرده است که دولت سوریه از خروج سلاح‌های سنگین و نیروهای نظامی از شهرها پرهیز کرده ‌است.

اپوزیسیون سوریه نیز ادعا کرد از به‌کارگیری خشونت خودداری خواهد کرد تا «بهانه‌ای به رژیم اسد» برای ادامه درگیری‌ها

داده نشود.

مهلت برای برقراری آتش‌بس از روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین تا امروز پنج‌شنبه مقرر شده، اما تاکنون نشانه‌ای از آتش‌بس دیده نمی‌شود.

انتقاد آمریکا از موضع انفعالی روسیه

همزمان سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد که همه‌ اعضای شورای امنیت «عمیقا نگران» وضعیت سوریه هستند و درباره اجرای مفاد برنامه صلح کوفی عنان نیز هم‌نظرند.

رایس تاکید کرد که «لحظه تعیین‌کننده‌ای» برای شورای امنیت فرارسیده و این نهاد بین‌المللی باید فشار بر رژیم اسد را افزایش دهد. سفیر آمریکا در ماه آوریل ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد. سخنان رایس بیش از همه معطوف به سیاست کشورهای چین و روسیه است که تا‌کنون با اقدامات شدیدتر علیه رژیم اسد مخالفت کرده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیرامورخارجه آمریکا نیز از موضع انفعالی روسیه در قبال بحران سوریه به شدت انتقاد کرد. کلینتون تاکید کرد که «روسیه از اقدامی سازنده در سوریه امتناع می‌کند و این سیاست سبب برسرکار ماندن اسد شده‌است.»

وزیر امورخارجه آمریکا افزود: «رژیم اسد با تجهیزات و تسلیحات کافی در چنین وضعیتی به خواست مردم سوریه و جامعه بین‌المللی بی‌اعتنا است.»

وزیر امورخارجه آلمان خواستار مداخله گروه جی۸ در سوریه شد

از سوی دیگر گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان نیز با اشاره به ادامه خشونت‌ها در سوریه تاکید کرد که جامعه جهانی باید پیام روشنی به دمشق بفرستد.

وستروله برگزاری نشست وزیران خارجه هشت کشور بزرگ صنعتی در واشنگتن را فرصتی برای تشدید فشارها بر بشار اسد خواند. وزیر امورخارجه آلمان ادعا کرد: «از هر فرصتی باید استفاده شود تا جامعه جهانی قاطعیت خود را در برابر بی‌رحمی رژیم اسد نشان دهد.»

وستروله تاکید کرد که «انتظار دارم گروه ۸ پیامی روشن برای پایان دادن فوری به خشونت‌ها به رژیم حاکم در دمشق ارسال دارد. برنامه صلح کوفی عنان باید به اجرا گذاشته شود.»

وزیر امورخارجه آلمان گفت امیدوار است که روسیه نیز با سیاست تشدید فشار بر رژیم اسد همراهی کند. وستروله ادعا کرد که «کشتار بی‌شرمانه غیرنظامیان و حتی آوارگان سوری باید پایان پذیرد.»

«آلن ژوپه» وزیر خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای گفت: «جامعه بین‌المللی به خوبی می‌بیند که به‌رغم پایان ضرب‌الاجل دهم ماه آوریل تغییر چندانی در اوضاع سوریه حاصل نشده است.»

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه بریتانیا نیز گفت که لندن از شورای امنیت می‌خواهد که دستور دهد درباره برخی جرایم در سوریه تحقیق شود. هیگ افزود: «اقدام‌هایی را در شورای امنیت برای ارسال پرونده سوریه به دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی آغاز می‌کنیم.»

«جان مک کین» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز در دیدار از اردوگاه پناهندگان سوری در ترکیه گفت که اقدام‌های دیپلماتیک برای توقف خشونت‌ها شکست خورده است و جهان باید به مخالفان کمک تسلیحاتی کند.

«جوزف لیبرمن» سناتور مستقل آمریکایی نیز خواستار کمک تسلیحاتی به مخالفان شد. در مقابل، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه خواستار افزایش فشار‌ها بر مخالفان سوری برای توقف خشونت‌ها شد.

پیش از این «کوفی عنان» فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه طی نامه‌هایی به شورای امنیت پیش از برگزاری نشست این شورا، از ادامه خشونت‌ها در این کشور ابراز تاسف کرده بود.

او در این نامه افزود که ضرورت دارد طی ۴۸ ساعت آینده شاهد نشانه‌های آشکار و روشن برای تغییر فوری اوضاع در سراسر سوریه باشیم. عنان در ادامه نامه خود تاکید کرد که نیرو‌های دولتی و ادوات سنگین جنگی از برخی شهر‌ها بیرون کشیده شده‌است؛ ولی شهرهای دیگری شاهد عملیات نظامی با اسلحه‌های سنگین هستند. عنان همچنین از مخالفان خواست درگیری‌ها را متوقف کنند.