سنتروم از انتخابات جمهوری‌خواهان کنار رفت

ریک سنتروم از رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان کناره‌گیری کرد/ عکس: AFP

گروه بین‌الملل- ریک سنتروم، یکی از نامزدهای انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان و سرسخت‌ترین رقیب میت رامنی از نامزدی این حزب کناره‌گیری کرد. با کناره‌گیری سنتروم به نظر می‌رسد رامنی بخت اول برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده از سوی حزب جمهوری‌خواهان باشد.

پیش از این و پس از سه پیروزی پی در پی، رامنی با داشتن بیشترین رای از سوی جمهوری‌خواهان در ایالت‌های مختلف آمریکا، از رقبای خود خواسته‌بود تا برای اتحاد بین جمهوری‌خواهان از رقابت کنار بکشند.

در شرایطی که از رامنی به عنوان نماینده جناح لیبرال حزب جمهوری خواه نام برده‌ می‌شد، طرفداران سنتروم او را نماینده اعضای عادی و محافظه کار حزب می‌دانستند.

این در شرایطی است که فاصله رامنی و سنتروم با نفرات بعدی، نیوت گینگریج و ران پال زیاد است و بعید به نظر می‌رسد که دو نفر آخر، هیچ بختی برای نامزد شدن از سوی جمهوری‌خواهان آمریکایی داشته باشند.

سنتروم سه‌شنبه شب در ایالت محل استقرار خود، پنسیلوانیا، به خبرنگاران گفت که «رقابت ریاست‌جمهوری برای من تمام شده‌است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سنتروم با این حال افزود که «مبارزه ما تمام نشده» و تعهد کرد تا آنچه از دستش برمی‌آید را برای شکست دادن دموکرات‌ها در انتخابات ماه نوامبر ریاست‌جمهوری آمریکا انجام دهد.

ریک سنتروم که هنگام اعلام خبر همراه با خانواده‌اش حاضر شده بود، گفت: «ما تصمیم برای ورود به مبارزات انتخاباتی را روی میز غذای خانه گرفتیم و این آخر هفته تصمیم بر این شد که به آن خاتمه دهیم. از امروز مبارزات انتخاباتی ما رسما متوقف می‌شود. اما مبارزه به آخر نرسیده است. ما مصمم به ادامه مبارزه برای برای آمریکایی‌ها هستیم که در کنار ما ایستادند و از ما حمایت کردند. حمایت آنها ما را قادر به انجام کارهایی کرد که که هیچ کارشناس سیاسی حتی انتظار آن را نداشت.»

ریک سنتروم، سناتور پیشین پنسیلوانیا، رقیب اصلی میت رامنی، ‌میلیونر و فرماندار پیشین ماساچوست بود و احتمال می‌رفت که یکی از این دو به عنوان کاندیدای اصلی این حزب در انتخابات ماه نوامبر در برابر باراک اوباما قرار گیرد.

حزب جمهوری‌خواه بارها از سنتروم خواسته‌بود تا از رقابت‌ها کناره‌گیری کند تا جمهوری‌خواهان بتوانند بر یک نامزد اصلی تمرکز کنند. کمیته ملی جمهوری‌خواهان نیز تصمیم سنتروم برای توقف کارزار انتخاباتی خود را «قابل ستایش» خوانده‌است. کناره‌گیری سنتروم از رقابت‌ها درست دو هفته پیش از رای‌گیری در ایالت پنسیلوانیا انجام می‌شود؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند که در صورت حضور او در این رای‌گیری، او صحنه رقابتی پنسیلوانیا را به میت رامنی می‌باخت. سنتروم نماینده قشر مسیحی مورمن آمریکا و دسته‌ای از محافظه‌کاران این کشور است و از آمار رای‌گیری‌هایی که تاکنون انجام شده چنین برمی‌آید که میت رامنی برای رقابت با اوباما به پشتیبانی این گروه نیازمند خواهد بود.

سنتروم در سخنرانی سه‌شنبه خود نامی از میت رامنی نبرد اما سخنگوی سنتروم به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که رامنی و سنتروم در همین روز «گفت‌وگوی خوبی» با هم داشته‌اند و قرار است طی روزها و هفته‌های آینده نیز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. میت رامنی که پیش از این سنتروم را «یک رقیب توانا و شایسته» نامیده و به این دلیل به او تبریک گفته‌بود. روز سه‌شنبه در مورد گفت‌وگویی که با سنتروم داشت گفت که «ما درخصوص پیشرفت کارها تبادل نظر کردیم و هر دو بسیار علاقه‌مندیم که ببینیم کشورمان در مسیری بسیار متفاوت گام نهد.»

در رای گیری برای تعیین نامزد حزب جمهوری‌خواه، فردی که بتواند آرای ۱۱۴۴ تن از نمایندگان ایالتی را به دست آورد، به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری به رقابت خواهد پرداخت اما در انتخابات مقدماتی، هیچ یک از داوطلبان نامزدی حزب جمهوری‌خواه به این میزان آرا دست نیافته بود.

قرار است که کنوانسیون حزبی جمهوری‌خواهان در روزهای ۲۷ تا ۳۰ اوت در فلوریدا برگزار شود که در آنجا نامزد نهایی این حزب برای رقابت ماه نوامبر اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر باراک اوباما، رییس جمهوری دموکرات آمریکا، اخیرا در سخنرانی انتخاباتی خود به میت رامنی حمله کرد و تحلیلگران گفته بودند که همین امر نشانه این است که اوباما خود را رقیب میت رامنی می‌داند و نه هیچ‌کدام از سه‌جمهوری خواه دیگر. اوباما، نامزد قطعی حزب دموکرات محسوب می‌شود و در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر، دومین دوره چهارساله ریاست جمهوری را از ماه ژانویه سال آینده آغاز خواهد کرد و در غیر این‌صورت، فرد دیگری جایگزین او خواهد شد.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل وزن سیاسی و اقتصادی این کشور در جهان می‌تواند بر شرایط بین‌المللی تاثیری قابل توجه بگذارد و به خصوص در انتخابات جاری، مساله نحوه برخورد با ایران به یکی از موضوعات اصلی در رقابت‌های انتخاباتی تبدیل شده است.