معاون مبارک، نامزد ریاست‌جمهوری مصر می‌شود

عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- عمر سلیمان، رییس سابق سازمان اطلاعات و معاون پیشین رییس‌جمهوری مصر از تصمیمش برای حضور در انتخابات ماه آینده ریاست‌جمهوری در این کشور خبر داد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، سلیمان پیش‌تر گفته بود که در انتخابات ریاست جمهوری حضور نخواهد یافت اما پس از شکل‌گیری تظاهراتی که طی آن حاضران از سلیمان برای حضور در این انتخابات دعوت کردند، نظر خود را عوض کرد. حازم ابو اسماعیل، کاندیدای سلفی و خیرات شاطر، کاندیدای میلیونر اخوان المسلمین، دیگر چهره‌‌های شاخصی هستند که خود را آماده رقابت‌های انتخاباتی می‌کنند. در همین حال عمر سلیمان اعلام کرده‌است که تنها در صورتی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام خواهد کرد که تا روز شنبه (هفتم آوریل) دست‌کم ۳۰ هزار نفر با امضای توماری خواهان حضور او در این رقابت شوند. طرفداران سلیمان اغلب کسانی هستند که معتقدند پس از قیام مصر و سرنگونی حسنی مبارک، این کشور در حال فروپاشی است و قیام مردم به راه درستی هدایت نشده است. در آن زمان از عمر سلیمان که پیش از قیام مردم مصر عهده‌دار سازمان اطلاعات این کشور بود، به عنوان اصلی‌ترین جانشین حسنی مبارک رییس‌جمهوری پیشین ۸۲ ساله مصر یاد می‌شد. سلیمان که با اوج‌گیری اعتراض‌ها در مصر مدت کوتاهی به عنوان جانشین رییس‌جمهوری فعالیت کرد، از چهره‌های اصلی و تاثیرگذار حکومت مصر در سه دهه گذشته تا کنون بوده‌است.

سلیمان در بیانیه جدید خود که آن را خبرگزاری الشرق الاوسط مصر منتشر کرده، نوشته‌است: «با وجود سختی‌هایی که در بیانیه پیشین برشمردم، نمی‌توانم به درخواست کسانی که خواهان نامزدی من هستند، توجه نکنم. وعده می‌دهم که موضع خود را تغییر دهم و سعی می‌کنم تا روز‌شنبه -دیروز- مراحل اداری لازم را پشت سر بگذارم.» او در این بیانیه به مردم مصر وعده داده‌است که در راه تغییری که هدف انقلاب مصر بود پیش برود. این در شرایطی است که صد‌ها نفر از هواداران سلیمان روزهای پنج‌شنبه و جمعه در خیابان‌های قاهره تظاهرات کردند و خواستار نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری شدند.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری در مصر پس از برکناری حسنی مبارک است. روز پنج‌شنبه هم خیرات شاطر، تاجر متمول و از رهبران اخوان المسلمین رسما برای حضور در این انتخابات ثبت نام کرد. معرفی نامزد ریاست‌جمهوری از سوی اخوان‌المسلمین می‌تواند این گروه را به رویارویی مستقیم با شورای نظامی ‌حاکم بکشاند. اخیرا اخوان‌المسلمین نسبت به تلاش احتمالی نظامیان برای تقلب در انتخابات هشدار داده بود. در مقابل نیز شورای نظامی ‌با انتشار بیانیه‌ای خشمگینانه این اتهامات را «دروغ‌ و خباثت‌آمیز» نامیده بود.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که نزاع در داخل حزب اخوان‌المسلمین اوج گرفته‌است و رابطه‌اش با شورای حاکم ضعیف‌تر شده‌است. پس از انتخاب پارلمانی در مصر که در نوامبر گذشته به اجرا درآمد و با موفقیتی که حزب اخوان المسلمین در این انتخابات به دست آورد، گمان می‌رفت این حزب کسی را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی نکند.

در انتخابات پارلمانی، بازوی سیاسی این حزب موفق شد حدود یک سوم آرا و حدود نیمی ‌از صندلی‌های پارلمان را به‌دست آورد. این اولین رای‌گیری پارلمانی پس از سقوط حسنی‌مبارک بود.

با این همه محمود حسین، جانشین رهبر اخوان المسلمین گفت: این حزب پس از اینکه شاهد «تلاش‌هایی برای از بین بردن انقلاب» بوده، تصمیم گرفته است فردی را برای ریاست‌جمهوری معرفی کند.

شاطر سرمایه‌گذاری اخوان المسلمین را بر عهده داشته و عضو ارشد این حزب به حساب می‌آید. او به دلیل رابطه‌اش با حزب اخوان‌المسلمین، به مدت ۱۲ سال در زندان به سر برده‌است. اما سال گذشته، با بروز درگیری‌ها در مصر او توانست از زندان آزاد شود. اخوان المسلمین علت پا گذاشتن به انتخابات در مصر را جلوگیری از ورود نظامیان و طرفداران رژیم سابق به قدرت عنوان کرده‌‌‌است.

مانع بزرگ پیش روی نامزد سلفی‌ها

از سوی دیگر هزاران اسلام‌گرای سلفی روز جمعه در حمایت از حازم ابو اسماعیل، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تظاهرات کردند.

به دلیل وجود خبرهایی درباره اینکه مادر ابو اسماعیل دارای تابعیت آمریکایی است، احتمال حذف‌شدن او از رقابت‌های انتخابات وجود دارد. برپایه قانون اعلام شده از سوی شورای عالی نیروهای مسلح که اداره موقت این کشور را از زمان سرنگونی نظام مبارک بر عهده دارد، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید از پدر و مادری مصری باشند و هیچ کدام از آنها نباید تابعیت کشور دیگری را داشته باشد. تظاهرات‌کنندگان سلفی در شعارهای خود تاکید کردند که خواهان نامزدی حازم ابو اسماعیل هستند و رییس شورای عالی نیروهای مسلح را تهدید به اعدام در صورت وجود هرگونه تقلب کردند.

انتخابات ریاست جمهوری مصر قرار است ماه می‌‌آینده -اوایل خردادماه- برگزار شود. حاتم بجاتو‌، دبیرکل کمیسیون عالی انتخابات مصر پنج‌شنبه به رادیو دولتی این کشور گفت که برپایه گزارش اداره مهاجرت مصر مادر ابو اسماعیل سه بار با پاسپورت آمریکایی وارد کشور شده و آن را ترک کرده‌است. او افزود که کمیسیون در پی آن است تا مطمئن شود آیا مادر ابواسماعیل تابعیت آمریکایی داشته یا نه.

روزنامه‌های محلی مصر نوشته‌اند که مادر ابو اسماعیل سال‌ها به همراه دختر و داماد مصری خود که دارای تابعیت آمریکایی است، در ایالات متحده زندگی کرده‌است و احتمال دارد تابعیت این کشور را به دست آورده‌ باشد. هواداران ابواسماعیل، شورای عالی نیروهای مسلح و دولت موقت را به تلاش برای جلوگیری از مشارکت او در رقابت‌های انتخابات می‌کنند. به نظر می‌رسد حذف احتمالی ابواسماعیل از رقابت‌های انتخاباتی به سود خیرت الشاطر نامزد گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری باشد.