گروه بین‌الملل- شمار زیادی از مردم افغانستان در نزدیکی پایگاه بگرام در شمال کابل در اعتراض به «بی‌حرمتی» به نسخه‌های قرآن کریم در این پایگاه دست به تظاهرات زدند.

این تظاهرات پس از آن آغاز شد که گزارش‌هایی در مورد بیرون انداختن تعدادی از کتاب‌های مذهبی، از جمله نسخه‌های قرآن شریف، از داخل این پایگاه منتشر شد. فرمانده کل ناتو در افغانستان دستور تحقیق در مورد این گزارش‌ها را داده و نسبت به این حادثه از افغان‌ها پوزش خواسته‌است. به گزارش منابع خبری تظاهرات‌کنندگان خشمگین به طرف پایگاه بگرام سنگ پرتاب کردند و شعارهای ضد آمریکایی سر دادند. خبرنگاران می‌گویند سربازان ناتو برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان، به طرف آنها گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند. فرمانده پلیس بگرام در همین‌باره گفت که نسخه‌های قرآن و برخی کتاب‌های مذهبی که از پایگاه دور انداخته شده‌بود، به مرکز کابل منتقل شده‌است. ظاهرا این کتاب‌ها در میان اوراق و کتاب‌های غیرضروری، از پایگاه بگرام بیرون انداخته شده بود. براساس گزارش‌ها، سربازان ناتو این نسخه‌های قرآن کریم و سایر کتاب‌های مذهبی را در میان اشیای غیرضروری، برای سوزاندن به بیرون از پایگاه انتقال دادند. اما کارگران افغانی که این مواد را به بیرون انتقال می دادند، متوجه وجود نسخه‌های قرآن در میان آن شدند.

«هرگز تکرار نخواهد شد»

در همین حال ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان مدعی شد که این حادثه عمدی نبوده ‌است.

ژنرال آلن در اعلامیه‌ای که مخاطب اصلی‌اش مردم افغانستان است، گفت که کار بیرون انداختن کتاب‌ها از پایگاه نیروهای ناتو در کابل، فورا متوقف شده است و آنها تلاش دارند تا این کتاب‌ها را به شکل مناسب جمع‌آوری کنند.

او گفت که ناتو نسبت به این حادثه «از رییس جمهوری افغانستان، از دولت افغانستان و مهم‌تر از همه، از مردم شریف افغانستان» پوزش می‌خواهد.

در این اعلامیه آمده‌است: «ما در مورد این حادثه با دقت تحقیق می‌کنیم و اطمینان می‌دهیم که این گونه موارد در آینده هرگز تکرار نخواهد شد.»

فرمانده عمومی ناتو در افغانستان افزوده است: «من به شما (مردم افغانستان) اطمینان می‌دهم و تعهد می‌کنم که این عمل به هیچ وجه عمدی نبوده است.» این اعلامیه چندین بار از طریق تلویزیون‌های محلی افغانستان پخش شد و خبرنگاران می‌گویند، فرمانده عمومی ناتو برای جلوگیری از خشونت در واکنش به «بی‌حرمتی» به کتاب‌های مذهبی، اعلامیه خود را با احتیاط ترتیب داده بود. حوادث مشابه در گذشته، باعث چندین روز تظاهرات در سراسر افغانستان شده و در مواردی، این تظاهرات به خشونت کشیده شده‌است. گروه طالبان در مواردی برای برانگیختن مردم علیه نیروهای خارجی، به انتشار گزارش‌هایی در مورد اهانت به مقدسات دینی از سوی نیروهای ناتو پرداخته ‌است. سال گذشته، حداقل ده نفر از کارمندان سازمان ملل متحد در تظاهرات خشونت‌آمیزی در مزار شریف کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند. این تظاهرات در اعتراض به تصمیم یک کشیش آمریکایی صورت گرفت که می‌خواست نسخه‌های قرآن را در فلوریدا به آتش بکشد.