گاز و سایر سوخت‌ها در صدر صادرات آمریکا قرار گرفتند

عکس: ویکی‌پدیا

شادی آذری

برای نخستین بار در تاریخ، سوخت توانسته است بیشترین ارزش را در صادرات ایالات متحده، این بزرگترین مصرف‌کننده گاز جهان، به خود اختصاص دهد. به گزارش آسوشیتد‌پرس، داده‌های اداره آمار ایالات متحده که از سال ۱۹۹۰ تا کنون به ثبت رسیده است نشان می‌دهد که برای نخستین بار، در سال ۲۰۱۱ میلادی ارزش دلاری صادرات گازوئیل، دیزل و سوخت جت آمریکا بیش از ارزش هر کالای صادراتی دیگری بوده است. علاوه بر این سال ۲۰۱۱ نخستین سال طی ۶۰ سال اخیر بوده است که در آن آمریکا توانسته است بیش از واردات این محصولات آن‌ها را صادر کند.

اما اهمیت این موضوع تا چه اندازه است؟ تنها یک دهه پیش، سوخت حتی در میان ۲۵ کالای صادراتی برتر آمریکا هم جایی نداشت. و در پنج سال گذشته نیز این هواپیما بود که بیشترین ارزش دلاری را در میان همه کالاهای صادراتی این بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به خود اختصاص می‌داد.

این روند از این جنبه حائز اهمیت است که برای دهه‌ها ایالات متحده بر واردات انبوه سوخت متکی بود تا بتواند پاسخگوی نیاز داخلی خود باشد. آمریکا فقط تصویر اقتصادی را ترسیم کرده بود که اشتهایی سیری‌ناپذیر برای انرژی داشت. و تا همین چند سال پیش هر گاه که قیمت بنزین افزایش می‌یافت، اعتراض‌هایی در کنگره مطرح می‌شد که چرا پالایشگاه‌های آمریکا به اندازه کافی رشد نمی‌کنند تا بتوانند پاسخگوی نیاز داخلی باشند. به نظر می‌رسد این بحث‌ها به پایان خود رسیده‌اند.

هنوز اما ایالات متحده در زمینه انرژی به استقلال نرسیده است. هنوز آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان است. از ماه ژانویه تا اکتبر، آمریکا ۷/۲ میلیارد بشکه نفت به ارزش ۲۸۰ میلیارد دلار وارد کرد. ارزش صادرات سوخت آمریکا که رقم ۸۸ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۱ به خود اختصاص داد، به دو دلیل توانست اینگونه افزایش یابد: نخست آنکه نفت خام یعنی همان ماده اولیه‌ای که بنزین و سایر مواد پالایشگاهی از آن تهیه می‌شود، بسیار گرانتر شده است.

قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۱ به طور میانگین به ۹۶ دلار در هر بشکه رسید که این یک رکورد را به ثبت رساند و این در شرایطی بود که متوسط قیمت بنزین به تنها گالنی ۵۲/۳ دلار رسید. یک دهه پیش متوسط قیمت نفت بشکه‌ای ۲۶ دلار بود اما متوسط قیمت بنزین ۴۴/۱ دلار در هر گالن بود.

دلیل دوم آنکه حجم صادرات سوخت آمریکا در حال افزایش است. در ایالات متحده سوخت کمتری مصرف می‌شود چون اقتصاد ضعیف شده و مصرف خودروها و کامیون‌ها بهینه‌تر شده است. این به پالایشگاه‌ها اجازه می‌دهد که سوخت بیشتری را به اقتصادهای به سرعت در حال رشد از جمله آمریکای لاتین بفروشند. در سال ۲۰۱۱ پالایشگاه‌های آمریکا روزانه ۱۱۷ میلیون گالن بنزین، دیزل، سوخت جت و سایر محصولات را صادر کردند.

این در شرایطی است که یک دهه پیش، این رقم تنها ۴۰ میلیون گالن بود. ارزش سوخت صادراتی آمریکا در یک دهه گذشته به تدریج افزایش یافت و این همزمان شد با افزایش قیمت‌ها و جهش تقاضا در دنیا. کشورهای در حال توسعه آمریکای لاتین و آسیا این روزها عکس روند آمریکا را طی می‌کنند وبنزین و دیزل بیشتری مصرف می‌کنند چون مردمانشان خودروهای بیشتری می‌خرند و جاده‌ها و کارخانجات بیشتری در این کشورها ساخته می‌شوند. اروپا هم سوخت بیشتری از آمریکا می‌خرد تا فقدان پالایشگاه‌هایش را جبران کند.

آخرین بار که صادرات سوخت آمریکا از واردات آن بیشتر شد، سال ۱۹۴۹ بود که هری ترومن رییس‌جمهوری آمریکا بود.