گروه بین‌الملل- جدیدترین نظرسنجی رویترز از کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد رشد اقتصادی اکثر کشورهای عربی در سال ۲۰۱۲ کاهش خواهد یافت. به گزارش «فارس»، اکثر کشورهای صادر کننده نفت حاشیه خلیج فارس طی سال آینده با کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو خواهند شد، ولی این کشورها بودجه و درآمد کافی برای تامین هزینه‌های خود در سال آینده در اختیار خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز اعلام کردند: رشد اقتصادی عربستان، بزرگ‌ترین اقتصاد عربی، طی سال آینده به کمتر از ۴ درصد خواهد رسید. این رقم امسال به بیش از ۷/۶ درصد می‌رسد.

تشدید بحران مالی و بدهی منطقه یورو و کاهش رشد اقتصادی چین و هند تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۲ خواهد داشت. البته افزایش قیمت نفت طی سال‌های اخیر موجب شده است تا کشورهای عربی خلیج فارس ذخایر ارزی و مالی مناسبی برای تامین هزینه‌های بودجه خود در سال آینده در اختیار داشته باشند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند کشورهای عربی در شرایط کنونی قادر به کاهش هزینه‌های خود نیستند و برای جلب رضایت عمومی و جلوگیری از تشدید بحران سیاسی خاورمیانه باید هزینه‌های بودجه را افزایش دهند. بر این اساس رشد اقتصادی امارات دومین اقتصاد عربی نیز طی سال آینده به کمتر از ۱/۳ درصد خواهد رسید. این رقم امسال به ۹/۳ درصد می‌رسد.

این درشرایطی است که رویترز در نظرسنجی سه ماه پیش خود رشد اقتصادی ۸/۳ درصدی را برای امارات در سال ۲۰۱۲ پیش‌بینی کرده بود. رشد اقتصادی بحرین کوچک‌ترین عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز سال آینده به کمتر از ۳ درصد خواهد رسید. کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس به شدت در برابر نوسانات شدید قیمت نفت آسیب‌پذیر هستند و وقوع بحران و رکود اقتصادی در کشورهای غربی می‌تواند موجب کاهش مجدد قیمت نفت در سال آینده شود.

موسسه رتبه‌بندی فیچ در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد میانگین قیمت جهانی نفت سال آینده به کمتر از ۱۰۰ دلار خواهد رسید. موسسه فیچ افزود عواملی مثل تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ایران و تشدید تنش‌های سیاسی در سوریه می‌تواند بر افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۱۲ موثر باشد، ولی در مقابل ادامه بحران مالی در منطقه یورو و کاهش رشد اقتصادی چین و هند نیز می‌تواند موجب کاهش تقاضای نفت شود. بر این اساس مازاد بودجه عربستان از ۳/۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۱ به کمتر از ۸/۴ درصد در سال ۲۰۱۲ خواهد رسید. این رقم برای امارات از ۸ درصد تولید ناخالص داخلی به کمتر از ۶ درصد خواهد رسید. بحرین که امسال با کسری بودجه‌ای معادل ۸/۲ درصد تولید ناخالص داخلی روبه‌رو خواهد شد طی سال آینده نیز کسری بودجه ۵ درصدی را تجربه خواهد کرد.