سربازان آمریکایی بی‌خداحافظی رفتند

سربازان آمریکایی در حال ورود به کویت / عکس: Getty Images

دیروز آخرین گروه از سربازان ایالات‌متحده در سیاهی شب عراق را ترک کردند احسان ابطحی

سربازان مستقر در زره‌پوش‌ها، پایگاه نظامی عدار واقع در جنوب شهر نصیریه را ترک کردند تا آخرین گروه از‌ سربازان آمریکایی باشند که خاک عراق را ترک می‌کنند.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، خروج دیروز سربازان آمریکایی از عراق که شامل ۱۱۰ زره‌پوش و ۵۰۰ سرباز می‌شد، سه روز پس از آن رخ می‌دهد که نیروهای آمریکایی پرچم خود را در عراق پایین کشیدند و در جشنی بی‌سر‌و‌صدا پایان ماموریت خود در این کشور را جشن گرفتند.

در تاریکی نیمه شب و در ساعت ۲:۳۰ بامداد روز یکشنبه، نیروهای آمریکایی از پایگاه عدار واقع در جنوب شهر نصیریه خارج شدند و به سمت مرز حرکت کردند. این اقدام آخرین پرده از نمایش خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود که با دیدار جوزف بایدن، معاون رییس‌جمهوری و همچنین لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات‌متحده از عراق و سفر نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور به واشنگتن همراه بود.

با نزدیک شدن به صبح روز یکشنبه، آخرین کامیون‌های نظامی آمریکا از مرز عراق با کویت عبور کردند و خود را به پایگاهی در این کشور رساندند که با چراغ‌های نورانی از دور مشخص و اطراف آن سیم‌ خار‌دار نصب شده ‌بود.

گروهبان دوم رودولفو روییز، لحظاتی پیش از آنکه زره‌پوش حامل او از مرز عبور کند، گفت:«من دیگر نمی‌‌توانم برای تماس گرفتن با همسر و کودکانم صبر کنم و به آنان بگویم که حالم خوب است.»

اندک‌زمانی پس از عبور از مرز کویت، گروهبان روییز به دوستانش گفت:«بچه‌ها! دیگه تموم شد.»

سپس او به زره‌پوش‌هایی که در کاروان او حضور داشتند دستور داد تا چراغ‌های خود را روشن نکنند و در بوق‌های خود ندمند.

به دلایل امنیتی آخرین سربازان آمریکایی فرصتی برای خداحافظی با دوستان عراقی خود نداشتند. برای آنکه جزئیات خروج آخرین سربازان آمریکایی از شورشیان مخفی بماند، مقامات آخرین واحد‌های نظامی روز شنبه با قبیله‌های محلی و سران دولت تماس گرفتند و به اطلاع آنان رساندند که فعلا نیروهای باقیمانده آمریکایی قرار نیست به این زودی‌ها از عراق خارج شوند.

بسیاری از نیروهای آمریکایی علاقه داشتند تا واکنش نیروهای عراقی را پس از بیدار شدن از خواب و مطلع شدن از رفتن آنان ببینند، عراقی‌هایی که طی سال‌های گذشته از نزدیک با نیروهای آمریکایی کار کرده‌بودند و از آنان آموخته بودند. نیروهای آمریکایی دوست داشتند تا ببینند واکنش عراقی‌ها چه خواهد بود وقتی می‌بینند که آمریکایی‌ها بدون هیچ اطلاعی آنان را ترک کرده‌اند.

سربازی که خود را «استاد ژوزف» می‌نامید در همین‌باره گفت:«عراقی‌ها صبح از خواب بیدار خواهند شد و خواهند دید که دیگر هیچکس آنجا نیست.» او گفت که سال ۲۰۰۹ میلادی از عراق به آمریکا مهاجرت کرده و سال بعد به طور داوطلبانه تصمیم به خدمت در ارتش گرفته‌است. او از گفتن نام کامل خود خودداری کرد زیرا از امنیت خانواده‌اش نگران بود.

آخرین سربازان آمریکایی از ترس حمله شبه‌نظامیان به آنان هنگام خروج از عراق درست مانند یک عملیات نظامی رفتار کردند.

با نزدیک شدن زره‌پوش‌های آمریکایی به بیابان‌های اطراف، تفنگداران دریایی، نیروهای وابسته به نیروی دریایی و هلی‌کوپتر‌ها و هواپیما‌ها از زمین و هوا منطقه را تحت نظارت قرار دادند تا برای پاسخ‌دادن به حملات احتمالی شورشیان آماده باشند.

سرهنگ داگلاس کریسمن، یکی از رهبران بلند‌پایه ارتش آمریکا در جنوب عراق، در گفت‌و‌گویی که روز جمعه انجام داد گفت که قصد دارد تا با هلی‌کوپتر‌های بلک‌هاوک و با تجهیزات کامل ارتباطی بر فراز کاروان‌های نظامی به پرواز درآید.

سرهنگ کریسمن از ارائه تاریخ دقیق خروج آخرین نیروهای آمریکایی از عراق خودداری کرد، اما افراد متخصص و آشنا به مسائل متوجه منظور او شدند.

در طول سال گذشته، سرهنگ کریسمن رهبری اقدامات نظامی را بر‌عهده داشت که امنیت بزرگراه عظیمی که از جنوب عراق عبور می‌کند و اکثر نیروهای آمریکایی باید از آن عبور می‌کردند را تضمین کند.