گروه بین‌الملل- پس از آنکه دیدار آخر هفته رهبران آلمان و فرانسه با توافق برای حل بحران بدهی‌های اروپا به پایان رسید، دیروز،دوشنبه، بورس‌های جهان رشد کردند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، روز یکشنبه گفتند تا آخر این ماه برنامه جامعی را برای حل بحران بدهی‌ها ارائه می‌دهند که شامل یک برنامه کامل برای اطمینان از این مساله است که بانک‌های اروپا سرمایه کافی در اختیار دارند. با وجودی که جزئیات این برنامه عنوان نشد، بازارهای سهام به این اظهارات واکنش مثبت نشان دادند. در آغاز معاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۹/۵۳۳۴ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۳۵/۵۷۰۴ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه نیز ۵/۰ درصد افزایش یافت و در رقم ۹۹/۳۱۱۰ واحد ثابت شد. وال‌استریت نیز کار خود را با رشد آغاز کرد به طوری که فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۱۱۶۶ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ یک درصد جهش کرد و به ۱۱۶۶ واحد رسید.

در آسیا، شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ کاهش ابتدای روز خود را جبران کرد و با اندکی افزایش به ۰۶/۱۷۷۱۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۴۴/۱۷۶۶ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا با افزایش ۹/۰ درصدی به ۴۲۰۱ واحد رسید. اما شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۶/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۹/۲۳۴۴ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت نیز به همین میزان افت کرد و در رقم ۸۴/۹۹۷ واحد ثابت شد. بورس‌های فیلیپین، سنگاپور، اندونزی و هندوستان رشد کردند. بازارهای ژاپن و تایوان نیز به مناسبت تعطیلات بسته بودند.

این درحالی است که سرمایه‌گذاران با احتیاط معامله کردند. زیرا یونان همچنان برای دریافت بخش بعدی وام نجات که برای جلوگیری از ورشکستگی این کشور ضروری است، تلاش می‌کند. تعویق بازپرداخت بدهی‌های دولتی یونان زیان بانک‌های اروپایی و آمریکایی که اوراق قرضه این کشور را در اختیار دارند، درپی خواهد داشت.

کاک جو، رییس تحقیقات مرکز فیلیپ سکیوریتیز در سنگاپور در این باره می‌گوید:«پس از ماه‌ها، هنوز مشخص نیست رهبران اروپا چگونه بحران بدهی‌ها را حل خواهند کرد. تصور می‌کنم بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظرند ببینند اقدام بعدی این رهبران چیست.»

تحلیلگران اصرار دارند مقامات اروپا همه بانک‌هایی را که نیاز به تجدید ذخایر سرمایه دارند مشخص کنند و سپس آنها را وادار کنند که این سرمایه را از بازارها تامین کنند و برای بانک‌هایی که نمی‌توانند از طریق بازار سرمایه فراهم کنند، بودجه دولتی در نظر بگیرند.