گروه بین‌الملل- پس از آن که آمار اقتصادی آمریکا این نگرانی را به وجود آورد که ممکن است بزرگترین اقتصاد جهان به رکود بازگردد، دیروز، سه‌شنبه، بورس‌های جهان دچار کاهش شدند.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد کاهش یافت. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۲/۰ درصد افت کرد و شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰ درصد تنزل کرد. وال‌استریت نیز کار خود را با کاهش آغاز کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳/۰ درصد افت کرد و به ۱۲۰۰۱ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲/۱ درصد سقوط کرد و به ۵۹/۹۸۴۴ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۹/۰ درصد تنزل کرد و به ۲۶/۲۹۷۶ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۱ درصد کاهش یافت و به ۴۶/۲۲۴۲۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۴/۲ درصد سقوط کرد و به ۲۷/۲۱۲۱ واحد رسید. شاخص اصلی بورس تایوان ۳/۱ درصد تنزل کرد و به ۷۲/۸۵۸۴ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۴/۱ درصد کاهش یافت و به ۶۰/۴۴۳۳ واحد رسید. شاخص اصلی سنگاپور ۲/۱ درصد افت کرد و به ۵۹/۳۱۷۸ واحد رسید.

این کاهش به رغم توافق قانونگذاران آمریکا درمورد افزایش سقف بدهی‌ها و در پی انتشار گزارش ناامیدکننده فعالیت صنعتی این کشور، رخ داد. شاخص فعالیت تولیدی موسسه مدیریت عرضه از ۳/۵۵ واحد در ماه ژوئن به ۹/۵۰ واحد در ماه جولای کاهش یافت.

بن پاتر، کارشناس آی‌جی مارکتس در این باره می‌گوید: «آمار ضعیف بخش تولیدی مطمئنا بسیاری از مردم را به این فکر می‌اندازد که احتمال وقوع رکود عمیق را بررسی کنند.»

روز دوشنبه در وال‌استریت، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰/۱ درصد تنزل کرد و به ۵۳/۱۲۰۲۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱/۱ درصد سقوط کرد و در رقم ۲۶/۱۲۷۸ واحد ثابت شد.

گرچه به نظر می‌رسد از تعویق بازپرداخت بدهی‌های آمریکا جلوگیری شده است، نگرانی درمورد وضعیت مالی آمریکا پابرجا خواهد بود و برخی از تحلیل‌گران براین باورند که آژانس‌های رتبه‌بندی رتبه اعتبارات سه A این کشور را کاهش خواهند داد.

این درحالی است که در هفته جاری نیز آمار اقتصادی مهمی، ازجمله آمار ماهانه مشاغل، در آمریکا منتشر می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد این کشور در ماه جولای تنها ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است که این میزان برای کاهش نرخ بیکاری کافی نیست.