نشست بی‌نتیجه شورای امنیت درباره سوریه

شورای امنیت سازمان ملل متحد/ عکس: Getty Images

این نشست قرار بود دیروز دوباره برگزار شود

گروه بین‌الملل- نشست فوق‌العاده دوشنبه شب میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف صدور قطعنامه علیه سوریه با تداوم اختلافات شدید میان اعضا بی‌نتیجه پایان یافت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این نشست فوق‌العاده که به دعوت آلمان برگزار شد، آمریکا و کشورهای اروپایی در نظر داشتند با صدور قطعنامه‌ای فشارها بر نظام «بشار اسد» را افزایش دهند که با مخالفت جدی روسیه و چین این تلاش‌ها بی نتیجه ماند. بر این اساس، انگلیس، فرانسه، آلمان و پرتغال با حمایت آمریکا در نظر داشتند در شورای امنیت قطعنامه‌ای در زمینه محکومیت وقایع سوریه صادر شود، اما مخالفت چین و روسیه که همچنان به وتوی هر گونه قطعنامه‌ای در زمینه محکومیت دمشق پافشاری دارند، باعث شد تلاش غرب شکست‌خورده باقی بماند. این در حالی است که برخی از دیپلمات‌ها اعلام کردند: «آنچه در اولویت بعدی قرار داشت انجام توافقی غیر الزام‌آور در زمینه محکومیت سوریه بود که با مخالفت چین و روسیه و همراهی برزیل، هند و آفریقای جنوبی با آنها، این مساله هم محقق نشد.»

این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری فارس، منتقدان صدور قطعنامه علیه سوریه، نگران هستند که حتی صدور یک بیانیه نه چندان مهم برای محکوم کردن دولت سوریه به مداخله نظامی غرب در این کشور منجر شود همانطور که غرب در ماه مارس سال جاری میلادی در لیبی مداخله نظامی کرد. با این حال «سوزان رایس» نماینده آمریکا در سازمان ملل این اظهارات منتقدان را شایعه‌ای بیش ندانست و تاکید کرد که رخدادی چون لیبی در سوریه رخ نخواهد داد.

این در حالی است که به گزارش ایسنا، شبکه خبری بی.بی.سی نیز اعلام کرد که ظاهرا روسیه با قطعنامه‌ای که لحن ملایم‌تری داشته باشد، موافقت می‌کند.

پس از آنکه «فرناندز تارانکو» معاون رییس دپارتمان سیاسی سازمان ملل، گزارشی در خصوص سوریه تهیه کرد، اعضای شورای امنیت سازمان ملل سخنانی را مطرح کردند اما هیأت شورای امنیت سازمان ملل هیچ اقدام فوری اتخاذ نکرد و جلسه روز دوشنبه به دیروز موکول شد. در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با ادامه خشونت‌ها، بشار اسد بار دیگر ثابت کرد که خودش و نظام سوریه می‌خواهند مانند گذشته منزوی شوند. کلینتون اضافه کرد که ملت سوریه خود درباره آینده‌اش تصمیم خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که اسد مشروعیت خود را در نزد مردم سوریه از دست داده است و سوریه زمانی که به روند دموکراسی بپیوندد، مکانی بهتر خواهد بود.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن بود که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز قرار بود با مخالفان سوری دیدار کند. مسوولان آمریکایی در این‌باره گفتند که این دیدار، نخستین دیدار کلینتون با مخالفان سوری خواهد بود. به نظر می‌رسد که هدف نشست واشنگتن با مخالفان سوری، اعلام پیامی به بشار اسد باشد. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است: «واشنگتن تحریم‌های بیشتری را علیه سوریه بررسی خواهد کرد از جمله این اقدامات تدابیر احتمالی علیه صنایع نفت و گاز سوریه است. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «باراک اوباما،

رییس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن با رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه دیدار و بر حمایت خود از ملت سوریه تاکید کرد.»

تلاش‌های جدید در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه علیه سوریه در حالی انجام می‌گیرد که مخالفان بشار اسد مدعی شده‌اند ارتش سوریه برای دومین روز متوالی با تانک و سلاح‌های سنگین به شهر حماه حمله کرده‌است.

در همین حال و به گزارش خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های خود علیه سوریه را گسترده‌تر کرد. براساس تحریم‌های جدید، دارایی‌های بیشتری از این کشور مسدود شده‌است و پنج تن دیگر از مقام‌های دولتی و نظامی سوریه در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند.

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر سوریه را تهدید و اعلام کرد که اگر سران سوریه به مسیر کنونی خود ادامه بدهند، ممکن است گام‌های دیگری علیه سوریه برداشته شود.

اشتون همچنین از نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره سوریه، استقبال کرد و مدعی شد که سازمان‌های بین‌المللی باید همین‌گونه در قبال سوریه حرکت کنند.

اتحادیه اروپا پیش از این نیز در اقدامی یک‌جانبه برخی شخصیت‌های سوریه از جمله دولتمردان این کشور را در فهرست تحریم قرار داده‌بود. این در حالی است که بشار اسد روز دوشنبه در سخنانی که خطاب به ارتش و نیروهای مسلح این کشور بیان شده بود، تاکید کرد که «هر کس تصور می‌کند که فشارها و توطئه‌ها سبب می‌شود سوریه ذره‌ای از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی ‌کند، سخت در اشتباه است».