گروه بین‌الملل- سخنگوهای طالبان گزارش‌های منتشر شده در مورد مرگ ملا محمد عمر، رهبر این گروه را رد کرده‌اند. بامداد چهارشنبه، ۲۹ تیر (۲۰ جولای)، یکی از سخنگوهای گروه طالبان اعلام کرد که خبر درگذشت ملاعمر، رهبر این گروه، نادرست است و خبری که به نقل از پیامک ارسالی در این زمینه که توسط تلفن همراه او انتشار یافته بود صحت ندارد. پیش‌تر، برخی منابع خبری به نقل از پیامک ارسالی از طریق یک شماره تلفن همراه مورد استفاده سخنگوهای طالبان گزارش کرده بودند که «شورای رهبری امارت اسلامی‌افغانستان» درگذشت ملاعمر را اعلام کرده است.

در اطلاعیه رسمی‌طالبان، مرگ ملا محمد عمر در نتیجه بیماری قلب گزارش شده بود.

با انتشار این خبر، یک سخنگوی طالبان به بی بی سی گفت که تلفن‌های همراه و سایت‌های اینترنتی و آدرس‌های ایمیل آنها هک شده است و افزود: «سازمان‌های اطلاعاتی دشمن سایت ما و شماره تلفن ما را هک کردند و به همه پیام فرستادند.» این سخنگوی طالبان گفت که این گروه سایت اینترنتی خود را به شکل موقت مسدود کرده است.

در پیام‌های که از نشانی طالبان به زبان‌های پشتو، انگلیسی و عربی منتشر شد، آمده بود که ملا محمد عمر جان سپرده و طالبان بلافاصله، «گل آغا» از نزدیکان ملا عمر را به جای او تعیین کرده‌اند. براساس این اعلامیه، گل آغا مسوول سابق مالی طالبان و از افراد نزدیک به ملا محمد عمر بوده است.

سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که ملا محمد عمر در حال حاضر در افغانستان است و «در صحت کامل» بسر می‌برد. ظرف سال‌های اخیر، گزارش موثقی در مورد وضعیت سلامتی و محل زندگی ملا عمر که طالبان از او به عنوان «امیرالمومنین» یاد می‌کنند، در دست نبوده است هر چند ماموران اطلاعاتی افغانستان پیش از این گفته بودند که ملا عمر در مناطقی در پاکستان زندگی می‌کند. تحلیلگران باور دارند که پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده در پاکستان، آمریکا تلاش خود را بر بازداشت و یا کشتن ملا‌عمر، رهبر طالبان، متمرکز کرده است.

در همان حال، برخی ناظران در مورد اینکه ملا عمر توانسته است تاکنون نفوذ خود را در گروه طالبان به همان میزان سابق حفظ کند ابراز تردید می‌کنند، اما کسانی از اعضای طالبان همچنان تاکید دارند که دستورهای خود را از ملاعمر دریافت می‌کنند.

ملا عمر فعالیت‌های آشوب‌طلبانه‌ای را که یک دهه به طول انجامید و علیه نیروهای ناتو و دولت حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان است رهبری کرده است. وی پیش از حمله نیروهای آمریکایی و متحدانش به افغانستان در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ میلادی که در پی حملات ۱۱ سپتامبر صورت گرفت، به عنوان رهبر دولت طالبان در افغانستان حکومت می‌کرد. سن ملا عمر دقیقا مشخص نیست، با این حال، به نظر می‌رسد حدود ۵۰ سال داشته باشد.