گروه بین‌الملل- چین دیروز اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان درگیری پاسگاه پلیس در منطقه همیشه نا‌آرام سین کیانگ در غرب این کشور به ۱۸ نفر افزایش یافته‌است. مقامات چینی همچنین اضافه کردند که ۱۴ شورشی به علاوه دو پلیس و دو گروگان در جریان بدترین خشونت‌ها در یک سال گذشته کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات حکومتی پیش‌تر اعلام کرده‌بودند که دست‌کم چهار نفر در جریان آنچه که آن را حمله‌ای تروریستی خواندند کشته شده‌اند. اما کنگره جهانی اویغور‌ها که مقر آن در آلمان است اعلام کرد که این حمله‌ای علیه مردم غیر مسلح بوده‌است. این درگیری‌ها بدترین خشونت‌ها در حدود یک سال اخیر در این منطقه غربی چین به شمار می‌رود، منطقه‌ای که بیشتر ساکنان آن را اویغور‌های ترک‌زبان و مسلمان تشکیل می‌دهند که از حضور چینی‌های هان تبار در این منطقه به شدت ناخرسندند.

منطقه سین کیانگ منطقه‌ای بسیار حیاتی و استراتژیک برای چین به شمار می‌رود و پکن هیچ نشانه‌ای از انعطاف‌پذیری درباره این منطقه از خود نشان نمی‌دهد. سین‌کیانگ یک ششم از مساحت کل سرزمین چین را تشکیل می‌دهد و منابع عظیم نفت وگاز در این منطقه واقع شده‌است. سین کیانگ همچنین مرز مشترک با افغانستان، پاکستان، هند و آسیای مرکزی دارد.

گروه در تبعید کنگره جهانی اویغور‌ها اعلام کرد که در جریان نا‌آرامی‌های اخیر ۲۰ اویغور کشته شده‌اند. ۱۴ نفر از فرط ضرباتی که به آنها وارد شده‌است جان خود را از دست داده‌اند و به شش نفر دیگر به طور مستقیم شلیک شده‌است. این گروه همچنین اعلام کرد هنگامی که پلیس به سوی مردم آتش گشود، درگیری‌ها میان دو طرف آغاز شد. به دنبال این نا‌آرامی‌ها همچنین ۷۰ نفر نیز دستگیر شدند.

به نوشته وب‌سایت حکومت سین کیانگ، پلیس پس از آنکه به شورشیان هشدار‌های لازم را داد به سوی ۱۴ نفر از آنان شلیک کرد. این سایت ادامه داده‌است که ۱۸ نفر از شورشیان سلاح خریداری و یا ساخته بودند و این سلاح‌ها را چند روز پیش از درگیری روز دوشنبه در شهر بیابانی هوتان مخفی کرده‌ بودند.

به گزارش وب‌سایت حکومت سین کیانگ، شورشیان، که به تبر، چاقو، قمه، کوکتل مولوتوف و مواد منفجره مجهز بودند به طرزی دیوانه‌وار به پاسگاه پلیس آسیب وارد کردند،آنجا را به آتش کشیدند و پرچم منطقه را بر فراز آن به اهتزاز در‌آوردند.

در ادامه این گزارش آمده‌است دو پلیس و دو گروگان در جریان این درگیری‌ها کشته‌ و چهار شورشی هم دستگیر شدند. این گزارش اضافه کرده‌است: «‌این عملیات سازماندهی شده، عمدی، خشونتی جدی، و حملاتی تروریستی به مراکز سیاسی و قانونی منطقه است.»

وب سایت حکومت سین کیانگ همچنین سه تصویر را به نمایش گذاشته و اعلام کرده‌ است که این تصاویر از صحنه حادثه گرفته شده‌اند. این تصاویر نشان می‌دهند که پلیس با اسلحه به سمت پاسگاه پلیس یورش می‌برد، پاسگاهی که در یکی از این تصاویر در آتش می‌سوزد.

با این همه خانم ربیعه قدیر، که رهبری کنگره جهانی اویغور‌ها را بر عهده دارد و در ایالات‌متحده در تبعید به سر می‌برد، هرگونه استفاده از خشونت از سوی اویغور‌ها را رد کرد و گفت که آنها مسلح نبوده‌اند.

قدیر که در شهر واشنگتن با خبرگزاری رویترز گفت‌و‌گو می‌کرد در این‌باره گفت: «‌حتی یک چوب در دست آنان نبود.» او اضافه کرد: «‌ما همچنان خواستار آن هستیم که حکومت چین این گونه اقدامات تروریستی را علیه مردم صلح‌جو متوقف کند و به هویت فرهنگی و ملی اویغور‌ها احترام بگذارد.»

قدیر که زمانی به عنوان یک تاجر موفق از سوی مقامات پکن مورد تقدیر قرار گرفته‌بود اکنون از سوی مقامات حکومت کمونیستی چین به عنوان یک جدایی‌طلب خشن خطاب می‌شود.

اعتبار تصاویر منتشر شده از سوی حکومت سین‌کیانگ و اختلاف در تفسیر‌ عکس‌های آن باعث شده‌است تا منابع مستقل نتوانند صحت آن را مورد تایید قرار دهند.

این همه در شرایطی است که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند منطقه سین کیانگ پس از گذشت دو سال از درگیری‌ها میان چینی‌های هان تبار و اویغور‌ها در شهر اورومچی، مرکز استان سین‌کیانگ، که به کشته‌شدن دست کم ۲۰۰ نفر منجر شد، همچنان تحت تدابیر شدید امنیتی به سر می‌برد.

بنابر اعلام رسانه‌های دولتی و گروه‌های حقوق بشری خارج از چین، از آن زمان تا‌کنون ۹ نفر به جرم تحریک شورش‌ها اعدام شده‌اند. به گفته این منابع همچنین صد‌ها نفر مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند و تدابیر امنیتی در این منطقه به شدت افزایش یافته‌است.

چین که از بی‌ثباتی و همچنین از دست دادن قدرت از سوی حزب کمونیست به شدت نگران است، آنچه را که گروه‌های جدایی‌طلب خشونت‌گرا توصیف می‌کند، مسوول حمله به سوی پلیس یا دیگر اهداف دولتی در استان سین کیانگ می‌داند. حکومت چین همچنین مدعی است که این افراد با القاعده یا دیگر شبه‌نظامیان آسیای میانه همکاری می‌کنند تا به هدفشان که تاسیس دولت مستقل ترکستان شرقی است دست پیدا کنند.