گروه بین‌الملل- فرانسه می‌گوید در تماس با فرستادگان معمر قذافی از آنها شنیده است که رهبر لیبی «آماده ترک» قدرت است. آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه به رادیو فرانسه گفت: «حکومت لیبی در حال اعزام پیک‌هایی به بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، نیویورک و پاریس است» که می‌خواهند درباره خروج سرهنگ قذافی بحث کنند. اما او افزود که این تماس‌ها در حد مذاکره نیست.» فرانسه، براساس قطعنامه سازمان ملل که خواهان حفاظت از غیرنظامیان لیبی می‌شود، نقشی کلیدی در شروع عملیات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- علیه نیروهای نظامی‌آن کشور داشته‌است.

ژوپه روز سه‌شنبه به رادیو «اینفو» گفت: «ما فرستادگانی را پذیرفته‌ایم که می‌گویند: «قذافی آماده رفتن است. بیایید درباره آن بحث کنیم.» به گفته او «در این مقطع تماس‌هایی برقرار است اما هنوز مذاکره‌ای در جریان نیست.» ژوپه این فرستادگان را معرفی نکرد. همزمان پارلمان فرانسه در حال بحث درباره ادامه حملات هوایی در لیبی است که چهار ماه از شروع آن می‌گذرد.

فرانسوا فیون نخست وزیر فرانسه به پارلمان گفت که راه‌حلی سیاسی «درحال شکل گرفتن است.» ناظران سیاسی می‌گویند که هرچند ممکن است معلوم شود در این مورد بزرگنمایی شده است؛ اما به نظر می‌رسد که فرانسوی‌ها - که نیروی محرکه عملیات لیبی هستند - درحال نشان دادن اولین نشانه‌ها به سوی نقطه پایانی بر این بحران باشند.

شورشیان، شرق لیبی و تکه‌هایی از غرب را کنترل می‌کنند، اما تاکنون حرکتی قاطعانه به سوی ترابلس، پایتخت، که قذافی در آنجا سنگر گرفته نداشته‌اند. فرانسه و سایر کشورهای ائتلاف اصرار می‌ورزند که شرط پایان خصومت‌ها، کناره گیری رهبر لیبی است.

از سوی دیگر سازمان دیده‌بان حقوق بشر، مستقر در نیویورک، مخالفان مسلح دولت لیبی را متهم به نقض حقوق بشر کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، دیده‌بان حقوق بشر، این مخالفان را به غارت و سوزاندن اموال و ساختمان‌ها و سوءاستفاده از غیرنظامیان در هنگام پیشروی به سمت ترابلس پایتخت لیبی متهم کرده است. این سازمان تاکید دارد که گزارش جدید را بر مبنای مشاهدات گزارشگران خود و اظهارات شاهدان عینی تهیه کرده است. دیده‌بان حقوق بشر، پیش‌تر نیروهای دولتی لیبی را به نقض حقوق بشر در جریان نبرد با مخالفان مسلح معمر قذافی متهم کرده بود.