گروه بین‌الملل- به دلیل رشد خوب اقتصادی چین، دیروز، چهارشنبه، بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند. اما به علت تداوم نگرانی‌ها درمورد مشکلات بدهی اروپا، رشد بورس‌های این قاره محدود شد. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۲/۵۸۸۴ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۰۲/۵۸۸۴ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه در رقم ۷۱/۳۷۷۲ واحد تقریبا بدون تغییر باقی ماند. وال‌استریت نیز کار خود را با افزایش آغاز کرد؛ به طوری که فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷/۰ درصد رشد کرد و به ۱۲۴۹۹ واحد رسید.

در آسیا، جدیدترین آمار اقتصادی چین نشان داد رشد سریع اقتصادی این کشور در دوره آوریل تا ژوئن اندکی کند شده و به ۵/۹ درصد رسیده است. این درحالی است که رشد اقتصادی این کشور در فصل قبل ۷/۹ درصد بود. این گزارش نگرانی‌ها در مورد کاهش شدید و ناگهانی رشد اقتصادی چین را از میان برد.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲/۱ درصد جهش کرد و به ۸۸/۲۱۹۲۶ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۱/ ۲۷۶۸ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۹/۰ درصد رشد کرد و به ۶۴/۲۱۲۹ واحد رسید. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۴/۹۹۶۳ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا نیز ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۸۰/۴۵۱۴ واحد رسید. این درحالی است که روز سه‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت برای سومین روز دچار کاهش شدند، زیرا مشکلات مالی اروپا و گزارش‌های ضعیف درآمدی بخش تکنولوژی موجب شد سرمایه‌گذاران تمایلی برای خرید سهام نداشته باشند.

کاهش رتبه اعتبارات ایرلند توسط آژانس رتبه‌بندی مودی در اواخر روز سرمایه‌گذاران را شوکه کرد و مشکلات بدهی اروپا را به آنان یادآور شد.

درپی انتشار خلاصه مذاکرات فدرال رزرو که احتمال اتخاذ سیاست‌های محرک اقتصادی را نشان می‌داد، شاخص‌ها اندکی رشد کردند. اما این افزایش چندان بادوام نبود؛ زیرا نگرانی درمورد اروپا سرمایه‌گذاران را از خرید سهام منصرف کرد.

براساس خلاصه مذاکرات نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو که سه‌شنبه بعدازظهر منتشر شد، برخی مقامات بانک مرکزی آمریکا اعلام آمادگی کردند در صورتی که احیای اقتصادی آنقدر کند باشد که نتواند از نرخ بیکاری بکاهد، سیاست‌های تسهیل پولی بیشتری را ارائه دهند. این درحالی است که دیگر مقامات معتقدند در صورتی که افزایش تورم تعدیل نشود، بانک مرکزی باید زودتر از موعد سیاست‌های سختگیرانه را درپیش بگیرد.

این درشرایطی است که مقامات اروپایی برای اولین‌بار ممانعت از تعویق بازپرداخت بدهی‌های یونان را نپذیرفتند. سرمایه‌گذاران نگران بودند که این بحران به کشورهای بزرگ‌تری چون ایتالیا و اسپانیا سرایت خواهد کرد.

این نگرانی وجود دارد که به سود و نقدینگی بانک‌هایی که اوراق قرضه منطقه یورو را خریداری کرده‌اند لطمه وارد شود.

روز سه‌شنبه،شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۸/۵۸ واحد یا ۴۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۸۸/۱۲۴۴۶ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸۵/۵ واحد یا ۴۴/۰ درصد افت کرد و به ۶۴/۱۳۱۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۷۱/۲۰ واحد یا ۷۴/۰ درصد تنزل کرد و به ۹۱/۲۷۸۱ واحد رسید.