تعویق کمک‌های نظامی کاخ سفید به پاکستان

عکس: نیویورک‌تایمز

گروه بین‌الملل- دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در اقدامی تلافی‌‌جویانه، اعطای کمک‌های نظامی به ارتش پاکستان را به حالت تعلیق در‌آورد و در مواردی آن را لغو کرد. پیش‌تر پاکستان شماری‌ از نیروهای آموزش‌دهنده ارتش آمریکا را با هدف آنچه فشار بر ارتش برای مبارزه موثر‌تر با شبه‌نظامیان توصیف می‌کرد، از پاکستان اخراج کرده‌بود. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، در بیانیه‌ای که از سوی یک مقام بلند‌پایه نظامی آمریکایی منتشر شده‌است، لغو و متوقف شدن کمک‌های تجیهزاتی و غیر‌تجهیزاتی اعلام شده‌‌است، بیانیه‌ای که در آن، قتل یک روزنامه‌نگار پاکستانی، هم به سازمان اطلاعات و هم امنیت پاکستان مرتبط شده‌‌است. این در شرایطی است که به باور بسیاری از تحلیلگران سیاسی بیانیه اخیر دولت آمریکا نشان‌دهنده عمق اختلافات در مورد چگونگی تغییر رفتار با پاکستان در دستگاه حاکمیت ایالات‌متحده‌است. این همه در حالی است که بی‌تردید پاکستان مهمترین متحد آمریکا در آنچه که جنگ علیه تروریسم خوانده می‌شود، به شمار می‌رود.

به گفته سه مقام بلند‌پایه آمریکایی، در مجموع حدود ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی و تجهیزاتی، یا حدود یک سوم از ۲‌میلیارد دلار کمک‌های سالانه امنیتی آمریکا به پاکستان می‌تواند تحت تاثیر این تصمیم کاخ سفید قرار بگیرد.

این کمک می‌تواند شامل ۳۰۰ میلیون دلاری شود که اعزام حدود ۱۰۰ هزار سرباز به مرزهای مشترک با افغانستان در بردارد. این سربازان برای مبارزه با شبه‌نظامیان طالبان و القاعده که عمدتا در مرز‌های مشترک پاکستان و افغانستان حضور دارند، به منطقه اعزام می‌شوند. این مبلغ همچنین شامل میلیون‌ها دلار کمک آموزشی و سخت‌افزار نظامی هم می‌شود.

این اطلاعات را شماری از مقامات بلند‌پایه کنگره، پنتاگون و دیگر مقامات دولت که به دلیل حساسیت سیاسی مساله نخواستند نامشان فاش شود، در اختیار نیویورک‌تایمز قرار دادند.

برخی از این تجهیزات نظامی که ایالات‌متحده قصد دارد به پاکستان ارسال کند اما این کشور اکنون از دریافت آن خودداری می‌کند شامل تفنگ، مهمات و زره‌پوش می‌شود. آمریکا پس از آن تصمیم گرفت این دسته کمک‌های نظامی به پاکستان را قطع و یا متوقف کند و این کشور در هفته‌های اخیر دستور داد تا ۱۰۰ نیروی ویژه آمریکایی خاک پاکستان را ترک کنند.

به گفته دو مقام ارشد پنتاگون، برخی از این تجهیزات شامل: رادیوها، دوربین‌های دید در شب و قطعات یدکی هلی‌کوپتر‌ها می‌شود که برخی از آن‌ها به دلیل آنکه مقامات پاکستانی از اعطای روادید به متخصصان آمریکایی خودداری می‌کنند غیر‌قابل استفاده است.

این در حالی است که ماه گذشته، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، در کمیته‌ سنا گفته بود: «‌هنگامی که صحبت از کمک‌های نظامی می‌شود ما این آمادگی را نداریم که از این به بعد و تا زمانی که اطمینان پیدا نکرده‌ایم که اقدامات مهمی از سوی مقامات پاکستانی انجام شده‌است، کمک‌ها را با روند فعلی ادامه دهیم.»