راه هموار ریاست IMF برای لاگارد

سایه ماندگار

با وجود چالش‌هایی که بر راه ریاست یک اروپایی بر صندوق بین‌المللی پول ایجاد شده‌است، به نظر می‌رسد که کریستین لاگارد، وزیر دارایی فرانسه به عنوان رییس آینده این نهاد مالی مهم جهانی برگزیده شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مطالعه غیر‌رسمی که توسط خبرگزاری رویترز انجام گرفته‌است، نشان می‌دهد که لاگارد به راحتی موفق خواهد شد اجماع اکثریت را برای شکست دادن آگوستین کارستنس، رییس بانک مرکزی مکزیک، به دست آورد و به ریاست این نهاد بزرگ وام دهنده جهانی تبدیل شود.

این در شرایطی است که کارستنس اواخر روز جمعه موفق شد تا حمایت کانادا و استرالیا را به دست آورد، موضوعی که چالشی مهم برای لاگارد و همچنین در اختیار گرفتن این سمت از سوی یک اروپایی به شمار می‌رود. با این همه بسیار بعید است که حتی این چالش مهم هم تغییری در نتایج رای‌گیری ایجاد کند.

۲۴ عضو قدرتمند هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول قرار بود دیروز یک انتخابات نمادین برگزار کنند تا مشخص شود کدام نامزد می‌تواند اکثریت قاطع را به دست آورد.

رقابت اخیر برای به دست گرفتن ریاست صندوق بین‌المللی پول یکی از داغ‌ترین رقابت‌ها در تاریخ این نهاد پولی به شمار می‌رود به دلیل اینکه کشورهای در حال توسعه با رفتاری تهاجمی تاکید کرده‌اند که ریاست صندوق بین‌المللی پول باید به فردی که صلاحیت و شایستگی آن را دارد برسد و ملیت و اروپایی بودن نباید ملاک اصلی انتخاب این سمت باشد. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اروپا بلوک بسیار قدرتمندی را در رای‌گیری صندوق بین‌المللی پول در اختیار دارد. به طور سنتی سمت ریاست صندوق بین‌المللی پول که به اختصار IMF خوانده می‌شود در اختیار یک اروپایی قرار می‌گیرد و در مقابل آمریکایی‌ها ریاست بانک جهانی و سمت شماره دو صندوق بین‌المللی پول را بر‌عهده می‌گیرند.

توافق نا‌نوشته‌ای که صدای کشورهای در حال توسعه را در آورده است و آن‌ها تاکید کرده‌اند که این شیوه انتخاب، شیوه‌ای متحجر و عقب‌افتاده‌ است و ملاک اصلی ریاست بر این سازمان باید صلاحیت و شایستگی باشد.

این در حالی است که مهم‌ترین و تعیین‌‌کننده‌ترین نظر در انتخاب رییس آینده IMF نظر ایالات‌متحده است که قرار است طی امروز و فردا اعلام شود. به نظر می‌رسد که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده به طور گسترده‌ای از لاگارد ۵۵ ساله حمایت کند. ژاپن و چین، پس از آمریکا به ترتیب دومین و سومین تاثیر را در رای‌گیری صندوق بین‌المللی پول دارند و چین دیروز به طور رسمی حمایت خود را از لاگارد اعلام کرد. نحوه توزیع آرا در صندوق بین‌المللی پول به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها حدود ۱۷ درصد آرا را در اختیار دارند. کشورهای اروپایی از جمله کشورهای نوردیک -شامل دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد- هم بین ۴۰ تا ۴۷ درصد آرا در اختیار دارند. پیشتر کشورهایی از جمله مصر، اندونزی، کره‌جنوبی، روسیه و کشورهای فرانسوی زبان قاره آفریقا از لاگارد حمایت کرده‌اند اما این کشورها قدرت‌هایی حاشیه‌ای در هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول هستند.

دومینیک استراوس کان، رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول که فرانسوی بود، چندی پیش به اتهام آزار جنسی و تلاش برای تجاوز در هتلی در نیویورک دستگیر شد و پس از مدتی به دنبال فشار‌های شدید از سمت خود استعفا کرد.