گروه بین‌الملل- اتحادیه اروپا با مکانیزم جدید پرداخت کمک مالی به بانک‌های اروپایی موافقت کرد. بر اساس این توافق بانک‌های اروپایی در صورت نیاز مجاز به دریافت کمک مالی خواهند بود بدون اینکه به بدهی دولت‌ها افزوده شود. دستاورد دیگر این نشست مهم سران اتحادیه اروپا که در طول شب ادامه داشت، تعیین نهاد نظارتی است. به جای نظارت سه نهاد مالی قدرتمند و شرایط سخت‌گیرانه اقتصادی به عنوان شرط دریافت وام همراه، یک نهاد واحد نظارتی پراخت وام‌ها را کنترل می‌کند. در پایان نشست هرمان فون‌رامپوی رییس اتحادیه می‌گوید: «ما روی نتیجه‌گیری سریع تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در نظام بانکی که ضمیمه کمک مالی اسپانیا شده، تاکید می‌کنیم. دوباره تاکید می‌کنیم که این کمک مالی ابتدا توسط صندوق ثبات مالی و پس از آن توسط صندوق نجات مالی اتحادیه اروپا فراهم می‌شود.»رهبران ۲۷ کشور، این توافقنامه را گامی برای هموار کردن راه برای رشد اقتصادی و مدیریت بحران مالی می‌دانند. در شرایطی که یونان و قبرس بیشترین بهره‌‌مندان این توافقنامه خواهند بود، ایتالیا و آلمان با شرط کاهش هزینه بازپرداخت وام‌ها، حاضر به امضای معاهده رشد شدند. مرحله مهم ماراتن طولانی گفت‌وگوها، ساعت ۶ بامداد روز جمعه تمام شد. کارشناسان می‌گویند سرانجام آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تسلیم فشار ایتالیا و اسپانیا شده است.

کاهش بی‌سابقه بودجه در تاریخ اسپانیا

از سوی دیگر پارلمان اسپانیا روز پنج‌شنبه با کاهش ۲۷ میلیارد یوریی بودجه سال‌جاری (۲۰۱۲) که در تاریخ این کشور بی‌سابقه توصیف می‌شود، موافقت کرد. با این صرفه‌جویی ۲۷ میلیارد یورویی، اسپانیا درصدد کاهش کسری بودجه از ۹/۸ درصد در سال گذشته به ۳/۵ درصد در سال‌جاری است. کریستوبال مونترو، وزیر بودجه اسپانیا این کاهش بودجه را تضمینی برای رسیدن به سقف تعیین شده دولت دانست و گفت «با تمهیدات اتخاذ شده برای جبران کسری بودجه، دولت اسپانیا به تعهدش نسبت به ثبات بودجه به‌عنوان اصلی اساسی و نیز استحکام یورو و جلب اعتماد دوباره به خود، احترام می‌گذارد.» با کاهش بودجه، مشکلات بخش بهداشت و درمان نیز به مشکلات موجود رکود اقتصادی و بیکاری ۴/۲۴ درصدی اضافه می‌شود. براساس تصمیمات جدید، اکنون بیماران اسپانیایی باید برخلاف گذشته و بدون تخفیف، قیمت برخی از دارو‌ها را نیز به‌طور کامل پرداخت کنند.

هزینه رسوایی بارکلیز برای بانکداری اروپا

در چنین شرایطی پرونده بانک بریتانیایی بارکلیز هم شوک جدیدی را وارد صنعت بانکداری اروپا کرده است.

در بازار لندن روز پنج‌شنبه ارزش سهام بانک های بریتانیا ۱۵درصد سقوط کرد. این بیشترین زیان روزانه از سال ۲۰۰۹ و بزرگ‌ترین افت در شاخص های سهام بانکی در بریتانیا است. پرونده بارکلیز حامل اتهام کوشش برای دستکاری در نرخ بهره بین بانکی است.اما درعوض بارکلیز توافق کرد که با پرداخت غرامتی بیش از ۳۶۲ میلیون یورو، نام و جزئیات اطلاعات مربوط به دیگر بانک‌هایی که درگیر این رسوایی بوده‌اند را فاش سازد. به نظر می‌رسد بیش از بیست بانک در آمریکا، اروپا و آسیا به خاطر این اقدام ضد رقابتی مورد تحقیق قرار دارند. در بین این بانک‌ها، دو بانک آلمانی یعنی کومرس بانک و دویچه بانک روز پنج‌شنبه در بازار سهام این کشور به وضع بدی گرفتار شدند. بانک سوئیسی یو.بی.اس و بانک فرانسوی سوسیته جنرال نیز چنین بودند. تحلیلگران برآنند که این سابقه بارکلیز می‌تواند ده‌ها میلیارد یورو برای صنعت بانکداری اروپا هزینه داشته باشد.