گروه بین‌الملل- بزرگ‌ترین اقتصادهای نوظهور که ظرف دهه گذشته بیش از چهار برابر رشد کرده‌اند، همه سرمایه‌گذاران از بانک‌های مرکزی گرفته تا شرکت پروکتر اند گمبل را متضرر کرده‌اند، چون ارزش پول آنها با بیشترین کاهش از دست‌کم سال ۱۹۹۸ تاکنون روبرو شده است. به گزارش بلومبرگ، برای نخستین‌بار طی ۱۳ سال گذشته، ارزش رئال برزیل، روبل روسیه و روپیه هند بیشترین کاهش را درمیان پول کشورهای درحال توسعه داشته است و ارزش یوآن نسبت به آغاز تنزیل ارزش این پول در سال ۱۹۹۴، بیشترین کاهش را ثبت کرده است. هفته گذشته شرکت چند ملیتی پروکتل اند گمبل، بزرگ‌ترین تولیدکننده کالاهای مصرفی جهان، به دلیل کاهش ارزش پول کشورهای بریکس، برای دومین‌بار ظرف دو ماه اخیر پیش‌بینی سود خود را کاهش داد. شرکت برزیلی فیبریا سلولز نیز از بانک‌ها خواست به دلیل افت ارزش رئال، واحد پول برزیل، محدودیت وام‌های دلاری را کاهش دهند. این در شرایطی است که سرمایه‌گذاران درحال ترک چهار بازار نوظهور بزرگ، موسوم به بریکس هستند، زیرا نرخ تعویق بدهی‌های مصرف‌کنندگان در برزیل به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۹ تاکنون رسیده، قیمت نفت صادراتی روسیه به کمترین سطح ۱۸ ماهه کاهش یافته، کسری بودجه هند افزایش یافته و قیمت مسکن در چین سقوط کرده است. همچنین به دلیل وجود نشانه‌هایی از کندی رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاران خود را برای زیان‌های بیشتر آماده می‌کنند.

ژن، رییس سابق تحقیقات جهانی ارز از موسسه مالی مورگان استنلی، معتقد است تا پایان سال جاری ارزش پول برزیل، روسیه و هندوستان دست‌کم ۱۵ درصد دیگر هم کاهش خواهد یافت. ارزش رئال برزیل در فصل جاری و تا تاریخ ۲۲ ژوئن، ۱۲ درصد کاهش یافته است. همچنین کاهش ۵/۱۱ درصدی ارزش روبل و افت ۱۰ درصدی ارزش روپیه تقریبا دو برابر کاهش ارزش یورو بوده است. ارزش یوآن، که طی بحران مالی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بدون تغییر نگه داشته شده بود، از ماه مارس تاکنون ۲/۱ درصد کاهش یافته است. در این تاریخ دولت چین محدوده نوسانات یوآن را افزایش داد. طی هفته گذشته، ارزش روبل ۴/۲ درصد افت کرده است. ارزش روپیه نیز با کاهش ۹/۲ درصدی به کمترین سطح در برابر دلار رسیده است و ارزش رئال با افت ۸/۰ درصدی روبه‌رو شده است.

درپی کاهش شدید ارزش روپیه دولت هند اعلام کرد برای بهبود وضعیت اقتصادی و اقدامات جدیدی را اتخاذ خواهد کرد. به گزارش الینا به نقل از خبرگزاری فرانسه ،«پراناب موکرجی» وزیر دارایی هند گفت که این کشور تدابیر جدید خود برای بهبود وضعیت اقتصادی‌ را اعلام می‌کند.

به دلیل آنکه بی‌ثباتی جهانی سرمایه‌داران را به سمت واحد پول آمریکا سوق داد، روپیه برای نخستین‌بار به رکورد پایین ۳۲/۵۷ در مقابل دلار سقوط کرد. موکرجی در جمع خبرنگاران در شهر شرقی «کلکته» گفت: «بدون شک این مساله نشانه ضعف در اقتصاد هند است؛ من نگران این موضوع هستم، اما ناامید نیستم. »او ادامه داد: «می‌توانیم اقدام‌هایی ویژه اتخاذ کنیم تا شرایط بازار را بهبود دهیم.»موکرجی تصریح کرد: «به دلیل آنکه اقتصاد جهان دچار آشفتگی است، هیچ کشوری نمی‌تواند انتظار پیشرفت را داشته باشد، به ویژه در اقتصاد بزرگی مثل کشور هند.» در نتیجه سیاست‌های مالیاتی محدود و ناتوانی دولت هند در پیشبرد اصلاحات بیشتر، اعتماد شرکت‌های بزرگ خارجی به سومین اقتصاد بزرگ آسیا کاهش یافته است. اقتصاد هند از ماه ژانویه تا ماه مارس، تنها ۳/۵ درصد رشد داشته است که کندترین روند رشد سه‌ماهه در طول ۹ ماه گذشته به شمار می‌رود.

گروه بریکس کشورهای برزیل، هند، چین، روسیه و آفریقای جنوبی را در بر می‌گیرد.