پیروزی اسلام‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر

عکس: AFP پیروزی اسلام‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر

محمد مرسی، نامزد اخوان‌المسلمین، با پیروزی در انتخابات به عنوان نخستین رییس‌جمهوری این کشور پس از سقوط مبارک تبدیل شد

احسان ابطحی

کمیسیون انتخاباتی مصر دیروز اعلام کرد که محمد مرسی، نامزد گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، مرسی با اختلاف بسیار اندک آرا موفق شده است احمد شفیق، آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک، رییس‌جمهوری وقت مصر را شکست دهد.

بنابر اعلام کمیسیون انتخاباتی مصر، مرسی با کسب ۷/۵۱ درصد آرا در برابر ۳/۴۸ درصد آرای احمد شفیق، به عنوان نخستین رییس‌جمهوری این کشور پس از انقلاب مردم مصر و سقوط حسنی مبارک برگزیده شده‌است.

به دنبال اعلام پیروزی مرسی در انتخابات مصر که از طریق تلویزیون این کشور پخش می‌شد، جمعیت پر‌شماری از مردم این کشور که از ساعت‌ها پیش در میدان تحریر قاهره تجمع کرده و منتظر اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بودند، از خوشحالی منفجر شدند و دست به رقص و پایکوبی زدند.

فاروق سلطان، رییس کمیسیون انتخابات مصر در نشست خبری که برای اعلام نتایج برگزار شد، ابتدا در مقدمه‌ای طولانی چگونگی برگزاری انتخابات و فعالیت‌های کمیسیون را تشریح کرد و به هواداران هر دو نامزد مرحله دوم انتخابات توصیه کرد که نتیجه را هر چه هست بپذیرند.

این در شرایطی بود که وضعیت شهر قاهره در آستانه اعلام این نتیجه امنیتی شده بود.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، تانک‌های ارتش در همه مراکز حساس شهر مستقر شده بودند تا در صورت بروز ناآرامی، از این مراکز دفاع کنند.

پیش‌از این احمد شفیق گفته بود که نتیجه انتخابات هر چه که باشد، آن را خواهد پذیرفت؛ بنابراین احتمال اعتراض خشونت آمیز توسط هواداران او زیاد نیست.

قرار بود نتیجه انتخابات مصر روز پنج‌شنبه ۲۱ ژوئن اعلام شود، اما بعد از آنکه محمد مرسی و احمد شفیق هر دو خود را پیروز رقابت‌ها خواندند، اعلام نتیجه نهایی به تاخیر افتاد.

کمیسیون انتخابات مصر اعلام کرد که «به دلیل کثرت شکایات» دو رقیب انتخاباتی علیه یکدیگر و زمان لازم برای رسیدگی به این شکایات، اعلام نتیجه شمارش آرا در موعد مقرر امکان‌پذیر نیست.

بر اساس گزارش‌ها، به دلیل اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر دولت ادارات را زودتر از معمول تعطیل کرده بود.

همچنین گزارش شده است که تعداد زیادی از نیروهای ارتش در مقابل ساختمان مقر هیات عالی نظارت بر انتخابات در قاهره، مستقر شده‌اند.

بی.‌بی.‌سی پیش از اعلام نتایج انتخابات گزارش داد که میدان تحریر صحنه یکی از بزرگترین تجمعات هفته‌های اخیر بوده است و تجمع کنندگان که اکثرا هواداران اخوان‌المسلمین هستند، نام این تظاهرات را «مشروعیت» گذاشته‌اند.

طرفداران احمد شفیق، نخست‌وزیر سابق و دیگر نامزد انتخابات اخیر مصر هم در منطقه نصر، یکی از مناطق حومه‌ای قاهره، تجمع کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها صدها نفر از حامیان شفیق در شرایطی که تصاویر او را در دست داشتند، شعارهایی در حمایت از ارتش و علیه اخوان‌المسلمین سر دادند.

شورای عالی نظامیان مصر روز جمعه ۲۲ ژوئن، اعلام کرده بود که اقدام نامزدهای ریاست‌جمهوری در اعلام پیروزی، پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات، توجیه‌ ناپذیر است و نسبت به هر اقدامی که ثبات و امنیت مصر را به هم بزند، هشدار داد.

این شورا که وعده داده بود تا پایان ماه ژوئن قدرت را به رییس‌جمهور منتخب واگذار خواهد کرد، اخیرا اختیارات وسیعی برای خود در نظر گرفته‌است و پارلمان را هم منحل کرده‌است، پارلمانی که اکثریت آن در اختیار اسلام‌گرایان بود.

این در شرایطی است که پس از پیروزی انقلاب مردم مصر اخوان‌المسلمین اعلام کرده ‌بود که نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی نخواهد کرد.

***

محمد مرسی عیسی العیاط، متولد ۲۰ اوت سال ۱۹۵۱ میلادی است و رهبر حزب عدالت و آزادی است، حزبی که از سوی اخوان‌المسلمین مصر و پس از انقلاب مردم این کشور تاسیس شد.

مرسی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی از اعضای پارلمان مصر بود.

رییس‌جمهوری منتخب مردم مصر، متولد استان شرقیه این کشور است. او مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی از دانشگاه قاهره کسب و بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ در این دانشگاه تحصیل کرد. او سپس به ایالت کالیفرنیای آمریکا رفت و مدرک دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) اخذ کرد. او همچنین بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ میلادی استادیار دانشگاه دولتی کالیفرنیا موسوم به نورثریج بود.

مرسی سپس به مصر بازگشت تا در دانشگاه الزقازیق‎ تدریس کند.

فرزندان مرسی متولد کالیفرنیا و شهروند آمریکایی هستند.

رییس‌جمهوری منتخب مصر بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی به عنوان عضو پارلمان این کشور خدمت کرد. او به عنوان نامزد مستقل وارد پارلمان شده‌بود زیرا اخوان‌المسلمین به لحاظ قانونی از معرفی کاندیدا برای شرکت در انتخاباتی پارلمانی در دوران حکومت حسنی مبارک، رییس‌جمهوری وقت مصر، منع شده بودند.

مرسی تا پیش از تاسیس حزب عدالت و آزادی توسط اخوان‌المسلمین در سال ۲۰۱۱ میلادی، از اعضای «دفتر ارشاد» یا همان «مکتب ارشاد» اخوان‌المسلمین بود.

مرسی پس از آن نامزد انتخابات شد که «خیرات الشاطر» نخستین نامزد معرفی شده اخوان‌المسلمین از سوی مقامات انتخاباتی رد صلاحیت شد.

پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری مصر مشخص شد که مرسی با ۵/۲۵ درصد آرا با اختلافی اندک از احمد شفیق، نامزد سکولار و آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک، پیشی گرفته‌است.

مرسی در بین انتخابات دور اول و دور دوم ریاست‌جمهوری مصر تلاش کرد تا علاوه بر آرای اسلام‌گرایان، آرای برخی لیبرال‌ها و اقلیت‌های مذهبی را هم به سوی خود سرازیر کند. او همزمان سعی داشت تا احمد شفیق را چهره‌ای بازمانده از عصر دیکتاتوری مبارک معرفی کند.

هنگامی که از مرسی درباره حمایت مسیحیان قبطی مصر از احمد شفیق پرسیده‌شد، او پاسخ داد که «‌آنها باید بدانند که پیروزی در راه است و مصر اسلامی خواهد شد و آنها باید «جزیه» پرداخت و یا کشور را ترک کنند.

جزیه به معنی مالیات و خراج است؛ و در اصطلاح اسلام، خراجی است که از اهل کتاب گرفته می‌شود تا در قلمرو اسلامی جان و مال ایشان پشتیبانی و حمایت شود.

عکس: Getty Images