نیجریه کاهش تولید اعضای اوپک را کلید زد

گروه بین‌الملل - نیجریه از اول ماه اکتبر میزان تولید نفت خود را اصلاح می‌کند. این خبر دیروز مثل بمب در بازارهای نفت منفجر شد و قیمت‌ها را افزایش داد. نیجریه هشتمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت آفریقا است. ادمون داکورو، وزیر نفت نیجریه و بالاترین مقام نفتی این کشور دیروز به رویتر گفت: نیجریه به عنوان یکی از اعضای اوپک و برای مقابله با کاهش قیمت نفت از روز اول اکتبر ۵درصد از تولید روزانه خود را قطع خواهد کرد. داکورو در حال حاضر ریاست دوره‌ای اوپک را در اختیار دارد و همین مساله نگرانی کشورهای واردکننده نفت را بیشتر می‌کند. چرا که او می‌تواند این نظر را به دیگر کشورهای عضو اوپک نیز بقبولاند، به خصوص که در شرایط فعلی آمادگی برای کاهش تولید در نزد اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت وجود دارد. نیجریه در حالی تصمیم به کاهش میزان تولید روزانه خود گرفته است که هنوز اوپک تصمیم جمعی برای این منظور اتخاذ نکرده است، اما تحلیل‌گران عقیده دارند که کاهش ۵درصدی تولید نفت نیجریه مقدمه‌ای برای کاهش سقف تولید اوپک خواهد بود. چنانچه سقف تولید اوپک ۵درصد کاهش پیدا کند بازار نفت به طور متوسط روزانه ۴/۱میلیون بشکه از حجم عرضه را از دست خواهد داد. نیجریه نیز روزانه ۲میلیون و ۴۰۰هزار بشکه نفت به بازارهای جهانی پمپ می‌کرد که اکنون با این دستور جدید روزانه ۱۲۰هزار بشکه از آن کاسته خواهد شد.

اما محمد بارکیندو، جانشین دبیرکل اوپک دیروز هر گونه توافق در اوپک برای کاهش سقف تولید را رد کرد و گفت: ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا یکی از موارد مورد نظر اوپک است و اعضا فعلا به صورت انفرادی در حال کاهش سقف تولید هستند. وی افزود: اکنون هیچ گونه توافقی چه رسمی و چه غیررسمی بین اعضای اوپک برای کاهش سقف تولید وجود ندارد و احتمالا این مساله در اجلاس دسامبر در آبیجان نیجربه بررسی خواهد شد.

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس از کاهش تولید نفت در دیگر کشورهای عضو اوپک خبر داده است. بر اساس این گزارش عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان و کویت نیز در اقدامی مشابه میزان تولید نفت خود را بین ۳ تا ۵درصد کاهش داده‌اند. چنانچه این رویه کاهش تولید نفت در سطح اعضای اوپک ادامه پیدا کند، رسیدن به سقف تولید ۲۷میلیون بشکه در روز دور از ذهن نیست. چنین کاهش عرضه‌ای به اعتقاد کارشناسان در آستانه فصل سرد سال می‌تواند قیمت نفت را ۵ تا ۸دلار در هر بشکه افزایش دهد. پیش‌بینی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که کاهش تولید در سطح کشورهای عضو اوپک تا زمان رسیدن قیمت نفت سبد اوپک به بالای ۶۰دلار و تثبیت در این قیمت ادامه خواهد یافت. برخی گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که تعدادی از اعضای اوپک طی ماه‌های گذشته بیشتر از سطح تولید خود نفت تولید کرده‌اند که این مساله در نهایت به کاهش قیمت‌ها منجر شد. چنانچه اوپک در جریان نشست‌های پیشین خود چنین کاهش سقف تولیدی را تصویب می‌کرد، می‌توانست قیمت‌ها را در زمان اوج، در ۸۰دلار هم ببیند.

عمر فاروق ابراهیم، سخنگوی اوپک نیز کاهش سقف تولید اوپک را تکذیب می‌کند و به خبرنگاران می‌گوید: من نمی‌توانم جواب دقیقی به شما بدهم، زیرا ما از چیزی خبر نداریم و تصمیمی در این مورد نگرفته‌ایم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از کاهش سقف تولید عربستان خبر داده و می‌گوید این کشور تا نیمه سپتامبر ۹میلیون و ۲۵۰هزار بشکه نفت تولید می‌کرد که از این تاریخ به بعد روزانه ۲۵۰هزار بشکه از تولید خود را قطع کرده است. علی‌النعیمی، وزیر نفت عربستان اگرچه کاهش تولید این کشور را تایید کرده است اما به میزان دقیق کاهش اشاره نکرد. میزان تولید اوپک و مازاد تولید آن همواره یکی از ابهامات بازار نفت بوده است و به نظر می‌رسد در شرایط جدید این ابهام بیشتر شده است. به دنبال انتشار اخبار مربوط به کاهش نفت اعضای اوپک و در راس آنها نیجریه که این خبر را رسما منتشر کرده است، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

بر این اساس بهای هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس آمریکا با نزدیک به یک دلار افزایش در نیمروز معاملاتی دیروز به ۴۰/۶۲دلار در هر بشکه رسید. اما بیشترین افزایش در سبد نفتی اوپک مشاهد شد. این سبد نفتی شامل یازده نوع نفت مختلف دیروز با ۶۵/۱دلار افزایش به ۵۷/۵۷دلار در هر بشکه رسید. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد روند افزایش قیمت نفت در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.