گروه بین‌الملل- دیروز پس از افت ناگهانی قیمت نفت به مرز ۶۰دلار، یک بار دیگر قیمت‌ها روند افزایشی را در پیش گرفتند. دیروز میانگین قیمت نفت پایه آمریکا ۹۰/۶۱دلار در هر بشکه بود اما برای ساعاتی نیز از مرز ۶۲دلار عبور کرد. همچنین قیمت سبد نفتی اوپک با کاهش ۳۹/۱ دلاری به ۹۹/۵۵ دلار در هر بشکه رسید. نکته مهم نوسان قیمت نفت در چند روز اخیر، به وجود آمدن تحلیل‌های متفاوت است. اکنون تحلیلگران بازار نفت کاملا به دو دسته تقسیم شده‌اند. یک دسته عقیده دارند که نفت افزایش قیمت را شاهد خواهد بود و دسته دوم می‌گویند که قیمت‌ها باز هم سقوط خواهند کرد.تحلیلگران بلومبرگ اکنون جزو آن دسته هستند که عقیده دارند قیمت نفت به کمتر از ۶۰دلار خواهد رسید.این تحلیلگران در جدیدترین نظرسنجی بلومبرگ اعلام کرده‌اند که قیمت نفت با توجه به تنش‌زدایی در پرونده هسته‌ای ایران کاهش خواهد یافت. همچنین این تحلیلگران به افزایش تولید نفت در عربستان اشاره می‌کنند. طی پنج‌سال آینده بیش از ۲۰میلیارد دلار در صنایع نفت خاورمیانه و شمال آفریقا سرمایه‌گذاری خواهد شد که بخش عمده آن در عربستان خواهد بود. این تحلیلگران افزایش تولید نفت خام در کشورهای خارج از اوپک را عامل کاهش قیمت نفت در ماه‌های آینده می‌دانند. به اعتقاد این تحلیلگران قیمت نفت بین ۵۵ تا ۶۰دلار خواهد بود.اما یکی از جالب توجه‌ترین اظهارنظرها را پیرامون قیمت نفت، دیروز عدنان شهاب‌الدین جانشین سابق دبیرکل اوپک ارائه داد.

جانشین سابق دبیرکل اوپک گفت: با کاهش نگرانی‌های جغرافیای سیاسی، قیمت هر بشکه نفت در اواسط سال ۲۰۰۷به ۴۰دلار کاهش خواهد یافت اما احتمال سقوط به سطح قیمت‌های قبل از سال ۲۰۰۳ وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، «عدنان شهاب‌الدین» در گفت‌وگویی با این خبرگزاری گفت: تصور اینکه قیمت‌های نفت به سطح قبل از سال ۲۰۰۳سرازیر شود، برای من خیلی دشوار است. ما به قیمت‌های حدود ۵۰،۴۰ یا ۶۰دلار در هر بشکه فکر می‌کنیم.

وی گفت: عوامل قوی عرضه و تقاضا که تغییر قابل توجهی در سه سال گذشته داشته‌اند همچنان از قیمت‌های بین ۴۰ تا ۶۰در هر بشکه و حتی بالاتر حمایت می‌کند. خبرگزاری فرانسه با اشاره به شهاب‌الدین به عنوان رقیب اصلی پست دبیرکلی اوپک در ادامه به نقل از وی افزود: اینکه قیمت‌های نفت به ۴۰دلار در هر بشکه کاهش یابد ممکن است اما نه در سال‌جاری، شاید در سال ۲۰۰۷یا ۲۰۰۸بستگی به درگیری‌های جغرافیای سیاسی دارد. وی علت ‌اصلی نوسان‌های اخیر بهای نفت را عوامل جغرافیای سیاسی‌ مانند بحران در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، تنش‌های عراق و خاورمیانه دانست. وی گفت: در چندهفته گذشته، قیمت‌های نفت ۲۰درصد کاهش یافته گرچه عوامل بنیادین بازار تغییری نکرده است، قیمت‌ها در حال تعادل است زیرا عامل نگرانی کاهش یافته است. اما در میان تحلیلگرانی که به نفت ارزان چشم دوخته‌‌اند، تحلیلگر ارشد موسسه بارکلی لندن عقیده دارد که این که قیمت نفت به کمتر از ۶۰دلار برسد کمی دور از ذهن است. پل‌هورسنل‌ می‌گوید: آنچه مشخص است این است که هیچ کشور صادرکننده‌ای دوست ندارد نفت خود را ارزان بفروشد. به همین دلیل در صورتی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده و به زیر ۶۰دلار برسد، کشورهای صادرکننده اوپک سهمیه تولید خود را کاهش خواهند داد. این مساله مستقیما به افزایش قیمت نفت منجر خواهد شد. این کارشناس در آخرین بخش از سخنان خود گفت: به گمان من کاهش قیمت نفت کاملا یک امر گذرا است و اگر هم اتفاقی بیفتد به زودی با تدبیر صادرکنندگان نفت دوباره قیمت‌ها اوج خواهد گرفت. اما وزیر نفت امارات متحده عربی که رییس دوره‌ای آینده اوپک نیز خواهد بود، عقیده دارد که با کاهش تنش‌های ژئوپلتیک، قیمت نفت در روزهای آینده کاهش خواهد یافت.