گفت‌وگوی استراتژیک اقتصادی چین و آمریکا

گروه بین‌الملل- همان‌گونه که اعلام شده بود، هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از اجلاس صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی راهی پکن شد تا مهم‌ترین ماموریت آسیایی خود را به انجام برساند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خزانه‌داری آمریکا دیروز در حالی به سفر خود به چین خاتمه داد که گفته می‌شود یک پیروزی بی‌سابقه در جریان گفت‌وگوهای دو کشور بر سر تراز تجاری و نرخ برابری یوان و دلار به دست آورده است. در جریان سفر چهار روزه پاولسون به چین، دو کشور اعلام کردند که یک سلسله گفت‌وگو‌های اقتصادی استراتژیک را راه‌اندازی خواهند کرد. این گفت‌وگوها راه را برای یکسری همکاری‌های اقتصادی در آینده هموار خواهد کرد. هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا در پایان دیدارش با مقامات چینی گفت: این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین همکاری اقتصادی دوجانبه در جهان است.

یکی از نشانه‌های موفقیت‌‌آمیز بودن دیدار پاولسون از چین، دیدار او با هوجین‌تائو، رییس‌جمهور چین بود. تا پیش از این هوجین تائو با هیچ یک‌ از مقامات اقتصادی آمریکا به تنهایی دیدار نکرده بود و این دیدارها همواره زیر سایه دیدار روسای جمهوری دو کشور انجام می‌شد. اما پاولسون توانست در گریت‌هال پکن با رییس‌جمهور و نخست‌وزیر چین دیدار و پیرامون مسائل مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو کند. هنری پاولسون همچنین در جریان این دیدارها با مسوولان بانک سرمایه‌گذاری چین نیز دیدار کرد. او زمانی که ریاست شرکت گلدمن ساکس را برعهده داشت روابط بسیار نزدیکی با این بانک داشت و این دو مرکز مالی پروژه‌های بزرگی را با همکاری یکدیگر به سرانجام رسانده بودند.

تحلیلگران عقیده دارند که سفر ناگهانی پاولسون به چین برای گفت‌وگو بر سر کسری تجاری و نرخ برابری یوان بیشتر به دلیل در پیش بودن انتخابات ماه نوامبر کنگره است. اکنون بخش زیادی از سناتور‌های کنگره عقیده دارند که سیاست‌های اقتصادی دولت بوش در پنج سال گذشته همواره باعث افزایش کسری تجاری آمریکا در مقابل چین بوده است. سناتور مک کلان، سناتور دموکرات از یوتا به آسوشیتدپرس گفت: آنچه اکنون مهم است، این است که ما نتوانسته‌ایم در تجارت با چین موفق باشیم و در این میان نه تنها بازار خود را به رقبای دیگر واگذار کرده‌ایم، بلکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود را هم در خطر قرار داده‌ایم. مجموعه این فشارها است که هنری پاولسون را به این دیدار و گفت‌وگو مجبور کرده است. دولت جمهوریخواه اکنون باید هرچه زودتر راهکاری عملی برای کاهش کسری تجاری با چین پیدا کند.

ریچارد بوش، مدیر مرکز تحقیقاتی شمال‌شرقی آسیا در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفت: این که آمریکا و چین پذیرفته‌اند یک سلسله گفت‌وگوهای استراتژیک را راه‌اندازی کنند، بسیار ایده خوبی است. به نظر من دو کشور خیلی‌خیلی به طی شدن این پروسه و گفت‌وگوها نیاز دارند. اما اینکه این گفت‌وگوها به کاهش کسری تجاری آمریکا منجر شود چندان مشخص نیست و همین مشخص نبودن نتیجه مذاکرات است که سناتورهای دموکرات را وادار به حمله به آن می‌کند.

روابط تجاری چین و آمریکا اکنون در آستانه تبدیل شدن به بزرگترین رابطه تجاری جهان است و تنها گاهی به‌وسیله اتحادیه اروپا تهدید می‌شود. پاولسون با ذکر این مطلب گفت: دو کشور می‌توانند با یک طراحی اصولی برای بخش بازرگانی خود این تجارت را به یک معامله پرسود برای دو طرف تبدیل کنند اما اکنون شرایط مورد رضایت نیست.

به گزارش آسوشیتدپرس از پکن، در جریان دیدار هنری پاولسون و مقامات چینی مقرر شد، دو کشور هر سال دو بار در پکن و واشنگتن با یکدیگر دیدار و بر سر مسائل تجاری دیدار کنند. پایگاه سی ان ان مالی با اشاره به تصمیم چین و آمریکا برای نزدیک کردن مواضع تجاری خود نوشت: چین می‌داند در صورتی که خود را برای سازش تجاری با آمریکا آماده نکند، خشم کنگره آمریکا را برخواهد انگیخت و در این شرایط ممکن است که کنگره افزایش ۲۸درصدی تعرفه واردات از چین را تصویب کند در این شرایط کار برای بازرگانان چینی مشکل خواهد شد.

بخش مهم دیگری از دیدار پاولسون و مقامات اقتصادی چین به گفت‌وگو بر سر نرخ یوان اختصاص یافت.

پاولسون برعکس جان اسنو، وزیر خزانه‌داری پیشین آمریکا هیچ ترسی ندارد که بدون پرده‌پوشی چین را به دست‌کاری عمدی نرخ یوان متهم کند و فشارهای بین‌المللی را علیه چین برانگیزد. این رفتار اکنون تحلیلگران آمریکایی را به دو دسته تقسیم کرده است. یک گروه طرفدار روش‌ مدارای جان اسنو هستند و گروه دوم روش تهدیدآمیز پاولسون را می‌پسندند.

به هر حال در جریان دیدار پاولسون و هوجین تائو مقرر شد که چین آزادسازی نرخ یوان را طی دوره کوتاه‌تری انجام دهد. اما آیا چین به این قول وفادار خواهد بود.