رکورد 70 دلاری برای نفت ایران
دنیای اقتصاد- در حالی‌که میزان تقاضا برای نفت‌خام روز‌به روز افزایش پیدا می‌کند، ترس از کاهش عرضه به یکی از نگرانی‌های اصلی کشورهای واردکننده نفت تبدیل شده است طی دیروز و پریروز بازارهای نفتی به طور مداوم با افزایش قیمت‌ها همراه بودند. اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت در روز گذشته قطع ناگهانی تولید نفت در منطقه آلاسکای آمریکا بود. کمپانی بریتیش پترولیوم که سومین تولیدکننده بزرگ نفت در این منطقه است، اعلام کرد که به دلیل فرسودگی خطوط لوله نفتی این شرکت، تولیداتش را به میزان 400هزار بشکه در روز متوقف خواهد کرد.به دنبال اعلام این خبر دومین شوک عرضه در کمتر از یک هفته به بازار نفت وارد شد. براساس اعلام دبیرخانه‌ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بهای سبد نفتی این سازمان، شامل یازده نوع نفت مختلف به بالاترین رقم طی دوران فعالیت این سازمان رسید. براساس گزارش آسوشیتدپرس از وین، بهای سبد اوپک به رقم 12/72 دلار آمریکا در هر بشکه رسید که یک رکورد جدید برای این سبد نفتی به حساب می‌آید. پیش از این در تاریخ اول آگوست (ماه جاری میلادی) اوپک توانسته بود مرز 70 دلار را پشت‌سر گذارد.در پی افزایش قیمت جهانی نفت و سبد نفتی اوپک،‌ بهای نفت سبک ایران نیز افزایش پیدا کرده و از مرز 70دلار عبور کرد. نفت کشورمان که طی هفته‌های گذشته توانسته بود به عدد 46/69دلار دست پیدا کند، با شوک عرضه دیروز برای اولین بار با قیمتی بیش از 70دلار معامله شد. ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ جهان و دومین صادرکننده نفت اوپک پس از عربستان است. تحلیلگران جهانی نفت، همواره از ایران به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی نفت در بخش عرضه یاد کرده‌اند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هرگونه مانع بر سر راه ورود نفت کشورمان به بازارهای جهانی می‌تواند بهای این کالای استراتژیک را تا مرز 200دلار در هر بشکه افزایش دهد.

به دنبال قطع تولید در بریتیش پترولیوم
اوپک رکورد شکست
رهام وزیری- در کمتر از یک هفته دومین شوک عرضه باعث افزایش قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی شد.
این‌بار دیگر احتمال کاهش عرضه نبود، بلکه بازار نفت به صورت کاملا واقعی کاهش تولید نفت‌خام را تجربه کرد.

مهم‌ترین نکته این بود که این کاهش عرضه در ایالات متحده یعنی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان اتفاق افتاد، آنچه سبب بروز این اتفاق شد، فرسودگی خطوط لوله نفتی شرکت بریتیش پترولیوم در منطقه آلاسکای آمریکا بود.
شرکت بریتیش پترولیوم دیروز اعلام کرد: بر اثر نشستی گسترده در خطوط لوله انتقال نفت در آلاسکا این شرکت تولید نفت از این حوزه نفتی را موقتا قطع خواهد کرد.
به دنبال این اعلام از نخستین ساعات بامداد جمعه شرکت بریتیش پترولیوم تولید خود را در میدان نفتی آلاسکا متوقف کرد و به این ترتیب روزانه 400هزار بشکه از تولید نفت‌خام این منطقه کاسته شد.
این به معنی قطع ۸ درصد از تولید نفت آمریکا است. پس از اعلام رسمی قطع تولید در آلاسکا، قیمت نفت به یکباره ۳۲/۲دلار افزایش یافته و به بشکه‌ای ۷۷دلار رسید.
پایگاه بلومبرگ در تحلیل این اتفاق نوشت: بازارهای نفتی اکنون در شرایطی قرار دارند که نمی‌توانند شوک‌های ناگهانی را جذب کنند به همین دلیل حذف ناگهانی بخشی از بازار نفت می‌تواند این‌گونه نظم معاملات را بر هم بزند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت نفت نوشت: اگرچه قیمت‌ها به طور ناگهانی بالا رفتند اما این موضوع باعث توقف معاملات نشد.
این مساله به دلیل آن است که در آستانه فصل سرد قرار داریم و کشورها بیش از پیش در فکر پر کردن ذخایر نفتی خود هستند.
اما قطع تولید بریتیش پترولیوم بیش از نایمکس، بر بازار نفت لندن تاثیر گذاشت و قیمت نفت پایه این بورس را به طور چشمگیری جابه‌جا کرد.
به این ترتیب قیمت هر بشکه نفت‌خام برنت دریای شمال به 64/78دلار در هر بشکه رسید. این یک رکورد جدید برای نفت پایه لندن به حساب می‌آید. هر چند رکوردی برای قیمت نفت‌خام در جهان نیز به شمار می‌آید.
تا پیش از این نفت وست‌تگزاس توانسته بود به رکورد ۴۰/۷۸ دست پیدا کند.
در مورد این مساله که قیمت رکورد نفت براساس برنت یا وست‌تگزاس محاسبه شود بین تحلیلگران اختلاف‌نظر وجود دارد.
واقعه قطع تولید نفت در آلاسکا زمانی دراماتیک‌تر شد که دو شرکت عمده دیگر فعال در منطقه نفتی آلاسکا، یعنی اکسون‌موبیل و کونوکوفیلیپس اعلام کردند که در حال حاضر امکان جبران این کاهش تولید را ندارند.
استیومارشال، مدیر بریتیش پترولیوم آلاسکا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خطوط لوله شرکت در 12 تا 16 منطقه آسیب دیده است که این آسیب بین 70 تا 81درصد است. مارشال افزود: ما به سرعت عملیات ترمیم و بازسازی را آغاز خواهیم کرد. بازگشت این خطوط لوله به مدار بین 2 تا 3ماه به طول خواهد انجامید.
اما این پایان کار نخواهد بود. تحلیلگر انرژی بانک‌مرکزی ژاپن عقیده دارد که احتمال افزایش قیمت هنوز وجود دارد. تتسو آموری گفت:‌ اگر در چند روز آینده تولیدکنندگان داخلی آمریکا نتوانند این کاهش عرضه را جبران کنند، احتمال افزایش قیمت‌ها تا ۱۰دلار دیگر نیز وجود دارد.
رکوردشکنی در اوپک
به دنبال افزایش بهای جهانی نفت طی ۲روز گذشته، قیمت دیگر انواع نفت خام جهان همچون نفت اوپک نیز افزایش پیدا کرد. براساس اعلام پایگاه اینترنتی کشورهای صادرکننده نفت بهای سبد نفتی این سازمان شامل ۱۱نفت مختلف در روز اول آگوست برای نخستین بار از مرز ۷۱دلار در هر بشکه گذشت. این اتفاق در حالی رخ داد که کشورهای صادرکننده عضو اوپک بارها اعلام کرده بودند که تولیداتشان در سقف قرار دارد و دیگر قادر به افزایش آن نیستند.
اما اتفاق بزرگ در سبد نفتی اوپک دیروز اتفاق افتاد. دیروز دبیرخانه اوپک از وین گزارش داد که قیمت سبد نفتی این سازمان با 04/1دلار افزایش به 12/72دلار آمریکا در هر بشکه رسید. به دنبال افزایش قیمت نفت اوپک در بازارهای جهانی قمیت نفت ایران نیز با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد. قیمت نفت سبک ایران که طی روزهای پیش به 69دلار و 46سنت رسیده بود، به این ترتیب از مرز 70دلار گذشت. این برای نخستین بار است که بهای یک نوع از نفت ایران از 70دلار عبور می‌کند.
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که اوپک در اجلاس ماه سپتامبر خود در وین سقف تولید را حفظ کند و اوضاع ژئوپولتیک جهان نیز به همین صورت باقی بماند، احتمال عبور قیمت سبد نفتی اوپک از ۷۵دلار دور از ذهن نخواهد بود. از طرف دیگر اوپک اکنون بدون محاسبه تولید نفت عراق روزانه اندکی بیش از ۲۸میلیون بشکه نفت را پمپ می‌کند که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران این نهایت ظرفیت اوپک است و دیگر توان افزایش تولید در حال حاضر وجود ندارد. این مساله خود یکی از موارد نگرانی در بازار نفت است.