چالش ابریشمی چین

گروه بین‌الملل- هنوز ماجرای جنجال کفش‌های چینی و مجادله اروپا و چین بر سر این موضوع به نتیجه نهایی نرسیده است که ادعایی جدید علیه این کشور در سطح بین‌المللی مطرح می‌شود. این بار هند چین را به دامپینگ ابریشم متهم کرده است و عقیده دارد این کار برخلاف اصول تجارت جهانی و مقررات سازمان تجارت جهانی است.

در پاسخ به این مساله مقامات دولت چین اعلام کرده‌اند که این حمایت‌ها برای ضربه زدن به بازار فعالیت دیگر کشورها نیست بلکه مقصود حمایت از صنایع داخلی چین است.

همچنین این موضوع به گفته تجار هندی که با بی‌بی‌سی گفت‌وگو کرده‌اند، برای پارچه‌های ساتن نیز وجود دارد.

چین یکی از قدیمی‌ترین کشورهای فعال در زمینه صنعت تولید ابریشم است که سابقه تولید این محصول در چین به هزاران سال می‌رسد. هندوستان نیز از کشورهایی است که تولید ابریشم را در سطح گسترده انجام می‌دهد.

چین ابریشم تولید خود را هم به صورت خام و هم کالای تبدیل‌شده مانند پارچه به فروش می‌رساند، اما هندوستان بیشتر ابریشم خود را به پارچه تبدیل کرده و به فروش می‌رساند.

بازرگانان هندی عقیده دارند که کاهش قیمت‌های صادرات ابریشم در چین باعث شده تا آنها نتوانند ابریشم خام را در حجم زیاد صادر کنند و تبدیل ابریشم به پارچه نیز هزینه نهایی آنها را افزایش می‌دهد. اما مشکل اصلی بر سر ابریشم چینی وارد شده به هند است نه جنگ بر سر بازارهای مشترک صادراتی. هند دارای بزرگ‌ترین کارخانه‌های بافت ابریشم در جهان است و به همین دلیل مجبور است بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را از خارج از کشور وارد کند. تقریبا ۹۸درصد ابریشم مورد نیاز واردات در هند از چین وارد می‌شود و همین واردات ارزان است که اکنون کسب وکار ابریشم‌کشان هند را به خطر انداخته است. در ماه مه که نخستین شکایت‌ها به اداره تجارت هند رسید، کمیته‌ای برای تحقیق در این زمینه تشکیل شد تا چند و چون ماجرا را بررسی کند. نتایج به دست آمده در این کمیته که هفته گذشته منتشر شد بسیار جالب بود. براساس این تحقیق هم قیمت ابریشم وارداتی از چین ارزان‌تر است و هم بهای پارچه‌های ابریشمی وارد شده از چین که این مساله اقتصاد ابریشم هند را در هر دو جبهه داخلی و خارجی تهدید می‌کند.

اصلی‌ترین مشکلی که وجود دارد تمایل لباس دوزان و طراحان لباس هند به استفاده از ابریشم چینی است. اگر چه در بسیاری موارد کیفیت ابریشم چینی به پای ابریشم هند نمی‌رسد اما قیمت ارزان‌تر آن باعث جلب توجه تولیدی‌های لباس می‌شود. نتیجه نهایی نشان داد که از میان ده‌ها صادرکننده ابریشم چین به هند، ۵ صادرکننده در حال دامپینگ ابریشم هستند. از قضا این پنج شرکت بزرگ‌ترین صادرکنندگان ابریشم به هند نیز هستند. به همین دلیل است که اقدام آنها توانسته بازار ابریشم هند را تحت تاثیر قرار داده و بر هم بریزد. با توجه به موارد فوق سرانجام وزارت تجارت هند تصمیم گرفت تعرفه واردات ابریشم از چین را افزایش دهد. این افزایش که برای مقابله با آثار مخرب واردات ابریشم از چین صورت گرفت، یکی از بی‌سابقه‌ترین افزایش‌ها در زمینه تجارت بین چین و هند بوده است.

براین اساس تعرفه واردات ابریشم از چین به هند از ۵۷درصد به ۱۱۶درصد رسید.

«لو ژینگ» مدیر بزرگ‌ترین شرکت صادرکننده ابریشم به چین در این مورد گفت: اگرچه این اقدام قابل پیش‌بینی بود اما به نظر می‌رسد رقم این افزایش بسیار زیاد است و به احتمال فراوان جریان صادرات ابریشم چین به هند با اختلالاتی همراه خواهد شد. هر چند آینده هنوز قابل پیش‌بینی نیست. اما اکنون این تعرفه بالا خود می‌تواند عاملی برای ضربه زدن به اقتصاد تولیدکنندگان اجناس ابریشمی در هندوستان باشد. تجارت ابریشم بین چین و هند همواره تجارتی پرسود و رو به گسترش بوده است.

حجم این تجارت از ۲میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ به ۱۸میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ رسیده است.