دفاع اف‌بی‌آی از اوباما عکس: AP

دنیای اقتصاد: ادعای ترامپ در مورد شنود از برج ترامپ، پای اف‌بی‌آی را هم وسط کشیده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، رئیس پلیس فدرال آن کشور از وزارت دادگستری خواسته ‌است گفته‌های مطرح‌شده از سوی دونالد ترامپ، در مورد شنود مکالمات تلفنی‌اش به دستور باراک اوباما را «رد کند»؛ چرا‌که این اتهام «این برداشت غیرواقعی را ایجاد می‌کند که اف‌بی‌آی قانون را زیر پا گذاشته‌است». این روزنامه روز یکشنبه، به نقل از مقام‌های ارشد ایالات متحده گزارش داده ‌است که جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی از وزارت دادگستری خواسته است اتهام‌های واردشده در اظهارات دونالد ترامپ را رد کند.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از منبعی که نامش را فاش نکرده گزارش مشابهی را در مورد درخواست جیمز کومی منتشر کرده است.

شبکه خبری فاکس نیز گزارشی را در همین مورد از سوی منابع خبری خود منتشر کرده‌ و می‌گوید پیش از انتشار پست‌های توییتری رئیس‌جمهوری، با مشاوران ارشد مشورت نشده بود. پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در حوزه قضایی وزارت دادگستری فعالیت می‌کند. نیویورک تایمز می‌نویسد: وزارت دادگستری هیچ بیانیه‌ای در این مورد صادر نکرده و سخنگوی آن، همچنین اف‌بی‌آی از اظهارنظر در مورد این موضوع خودداری کرده‌اند. کاخ سفید آمریکا روز یکشنبه از کنگره آن کشور خواست تا موضوع «دستور» احتمالی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین برای شنود مکالمات آقای ترامپ را رسیدگی کند. رئیس‌جمهوری کنونی ساعاتی پیش از آن، در چند پست در حساب کاربری‌اش در توییتر، باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق را متهم کرده بود که در ماه اکتبر ۲۰۱۶ یعنی یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری، مکالمات وی را شنود می‌کرده است. ساعتی بعد از آن سخنگوی باراک اوباما این اتهام را رد کرد و گفته «کاملا کذب» است.

جیمز کلپر، مدیر وقت اطلاعات ملی آمریکا، نهادی که ناظر بر جامعه اطلاعاتی آن کشور است، نیز شنود مکالمات کارزار ترامپ را تکذیب کرده است. جیمز کلپر روز یکشنبه به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته بود چنین حکمی -که اف‌بی‌آی را به‌صورت قانونی مجاز به شنود کند- از سوی دادگاه صادر نشده است وگرنه او مطلع می‌شد. کلپر در عین حال تاکید کرده نمی‌تواند از طرف مقام‌های قانونی دیگر در دولت، ایالت‌ها یا مقام‌های محلی سخنی بگوید. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای بدون اشاره به گزارش مشخصی، «عمیقا» در مورد «تحقیقات سیاسی احتمالی قبل از رای‌گیری سال ۲۰۱۶»، ابراز «نگرانی» کرده است. اسپایسر در نهایت افزوده است نه کاخ سفید و نه رئیس‌جمهوری، تا زمانی که تحقیقات در این مورد نتیجه ندهد، اظهار نظری نخواهند کرد. این در حالی است که نانسی پلوسی، از دموکرات‌های برجسته در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است بازی جدید ترامپ برای منحرف کردن اذهان از رسوایی جف سشنز است. جف سشنز متهم است که با سفیر روسیه به‌طور مخفیانه دیدار داشته و آن را پنهان کرده است. دموکرات‌ها سشنز را متهم به قسم دروغ می‌کنند، زیرا ابتدا به ساکن، واقعیت را در مورد دیدار باسرگئی کیسلیاک کتمان کرده بود اما چندی بعد اعتراف کرد، زمانی که سناتور آلاباما بوده با وی دیدار داشته است. او می‌گوید قانون هیچ سناتوری را برای دیدار با سفرای دیگر کشورها منع نکرده است.

علت واقعی طرح ادعای شنود

به‌رغم اینکه برخی از مقامات کاخ سفید خواستار مسکوت ماندن ادعای ترامپ هستند اما معاون سخنگوی کاخ سفید، سارا هوکابی ساندرز از ادعای دونالد ترامپ در زمینه شنود مکالمات تلفنی‌اش دفاع کرد. او گفت: دونالد ترامپ حتما اطلاعاتی در اختیار دارد که چنین اتهامی را علیه اوباما مطرح کرده است.

هنوز روشن نیست که این اطلاعات چه هستند و ترامپ این اطلاعات را از کجا به دست آورده است. بازار گمانه‌زنی پیرامون منبع این اطلاعات بسیار داغ است. گمان می‌رود که گزارش‌های یک رسانه محافظه‌کار یا سایت «بریبتبارت نیوز» که یک سایت خبری پوپولیستی و به‌شدت راست‌گرا است، منبع ترامپ برای طرح چنین ادعایی بوده است. مدیر این سایت پیش از ریاست جمهوری ترامپ بانن بوده است اما این سایت راستگرای افراطی با کاخ سفید همچنان در ارتباط است. در این شرایط اما رئیس پیشین سازمان سیا، لئون پانتا نیز عنوان کرده است که طرح ادعای شنود مکالمات تلفنی ترامپ به قصد انحراف اذهان عمومی نسبت به تماس‌های مشاجره‌‌برانگیز اعضای تیم ترامپ با روسیه صورت می‌گیرد.

پانتا در گفت‌وگو با شبکه CBS گفته است: «آنها تلاش دارند چیزی را پنهان کنند.» ترامپ روز شنبه با انتشار چند توییت مدعی شده است که اوباما پیش از انتخابات دستور شنود مکالمات او را در «برج ترامپ» صادر کرده است. با این حال ترامپ هنوز دلیل و مدرکی برای طرح این ادعا عرضه نکرده است. به‌رغم آن، کاخ سفید از کنگره آمریکا خواسته است تا پیگیر این موضوع شود. اوباما تمام این اتهامات را رد کرده است. سخنگوی اوباما به رسانه‌ها گفته است که نه او و نه هیچ‌یک از همکارانش در کاخ سفید، دستور شنود هیچ شهروند آمریکا را صادر نکرده‌اند. البته این تنها دموکرات‌ها نیستند که خواستار توضیحات دقیق از ترامپ شده‌اند. در این میان برخی جمهوری‌خواهان خواستار توضیحات مشابه شده‌اند. در این‌باره بن ساس، سناتور جمهوریخواه هم گفته است که ادعای پرزیدنت ترامپ «بسیار جدی» است و به همین دلیل رئیس‌جمهور آمریکا باید درخصوص شنود مکالماتش توضیح ارائه کند و همچنین توضیح دهد که چگونه این نکته را متوجه شده است.

ترامپ هفته‌ها است که با بخش‌هایی از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا کشمکش دارد و معترض است که چرا کسانی در این نهادها، اطلاعاتی را علیه او به رسانه‌ها درز می‌دهند. همچنین ادعای جدید ترامپ در مورد شنود از وی ممکن است این تقابل را جدی‌تر از پیش کند. ترامپ معتقد است رفتار جیمز کومی در قبال دولت وی دارای تناقضاتی است. درحالی‌که وی در سال گذشته بر سر ای‌میل‌های هیلاری کلینتون به‌طور مستقیم در مقابل وی قرار گرفت، اما در حال حاضر اقداماتی علیه دولت وی انجام می‌دهد. ترامپ می‌گوید پشت مانورهای اخیر جیمز کومی قرار دارد. برخی می‌گویند که استفاده ترامپ از سخنان بدون سند و مدرک دارای سابقه است. او پیش از انتخابات هم گفته بود که افرادی قرار است در روز انتخابات با مدارک هویتی جعلی در انتخابات شرکت کنند. وی همین ادعا را پس از انتخابات نیز بیان کرد اما هرگز برای این ادعای خود سند و مدرکی ارائه نکرد. برای همین کلاپر می‌گوید که هرگز ترامپ در مورد شنود سند و مدرکی ندارد.