پاتک ترامپ به اوباما

دنیای اقتصاد: ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باراک اوباما را متهم کرد که مکالمات وی را در داخل برجش شنود می‌کرده است. او در توییتی نوشت: «وحشتناک است! متوجه شده‌ام که اوباما گفت‌وگوهای مرا در برج ترامپ شنود می‌کرده است. چیزی پیدا نکرده‌اند. این مک کارتیسم است.» اما کوین لوئیس، سخنگوی باراک اوباما در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: «پرزیدنت اوباما یا دیگر مقامات کاخ سفید هرگز دستور شنود شهروندان آمریکا را صادر نکردند.» روزنامه بریتانیایی گاردین می‌نویسد: در این بیانیه وجود شنود تکذیب نشده، فقط دستور از سوی اوباما تکذیب شده است.

روز شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده ادعای عجیبی کرد و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را متهم کرد که مکالمات وی را در داخل برجش شنود می‌کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ مدعی است از زمانی که وی در انتخابات پیروز شد، تا روزی که به‌طور رسمی وارد کاخ سفید شود، گفت‌وگوهای وی شنود می‌شده است. ترامپ مدعی است که دستور شنود از سوی باراک اوباما صادر شده است. او در توییتی در این‌باره نوشت: «وحشتناک است! متوجه شده‌ام که اوباما گفت‌وگوهای مرا در برج ترامپ شنود می‌کرده است. چیزی پیدا نکرده‌اند. این مک‌کارتیسم است.»

ترامپ این توییت را در ساعت ۶ و نیم صبح گذاشته و پس از آن نیز در طول روز شنبه ۵توییت دیگر هم داشته است.

ترامپ پس از توییت اولیه موضوع واترگیت را پیش کشید و گفت که این داستان هم مانند رسوایی واترگیت است. او همچنین اعلام کرد که از باراک اوباما در این رابطه شکایت خواهد کرد. همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی دیگر این موضوع را کار افراد بد یا مریض دانست. این اظهارات اما با واکنش تند مقامات آمریکا روبه‌رو شد. یکی از مقامات با لحن تندی این ادعا را «مزخرف» خواند و دیگری نیز گفت چنین ادعایی صحت ندارد. همچنین ساعاتی پس از اتهام‌زنی دونالد ترامپ به باراک اوباما، سخنگوی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد که این اتهام بی‌پایه و «کاملا کذب» است و او هرگز دستوری برای شنود شهروندان آمریکا صادر نکرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوین لوئیس، سخنگوی باراک اوباما، روز شنبه، در بیانیه‌ای کوتاه این ادعا را که رئیس‌جمهوری پیشین برای شنود مکالمات دونالد ترامپ دستوری داده است، تکذیب کرد.

او در این بیانیه می‌گوید: «پرزیدنت اوباما یا دیگر مقامات کاخ سفید هرگز دستور شنود شهروندان آمریکا را صادر نکردند.» روزنامه بریتانیایی گاردین اشاره کرده است که در این بیانیه وجود شنود تکذیب نشده، فقط دستور از سوی اوباما برای این کار تکذیب شده است. اشپیگل آنلاین در این رابطه می‌نویسد: به نظر می‌رسد شنود احتمالی برج ترامپ با بازرسی‌های «اف‌بی‌آی» و سرویس‌های امنیتی از این ساختمان و نزدیکان ترامپ در سال ۲۰۱۶ مرتبط باشد که هدف آن تجسس درباره ارتباط‌های مالی با روسیه بوده است. این رسانه‌ تصریح می‌کند که مطابق شواهد موجود اگر در آن زمان شنودی که ترامپ ادعا می‌کند انجام شده باشد ارتباطی با اوباما و کاخ سفید ندارد و به‌طور منطقی باید دستور انجام آن از سوی رئیس «اف‌بی‌آی» صادر شده باشد.

این در حالی است که ترامپ می‌گوید این امر در اواخر دوره کارزار انتخاباتی او رخ داده، با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا شواهد و مدارکی برای اثبات مدعای خود ارائه نکرده است. رویترز در این‌باره گزارش داد که کاخ سفید هنوز هم مدارکی در اثبات این اتهام در اختیار رسانه‌ها نگذاشته است.

پیش از بیانیه رسمی سخنگوی باراک اوباما، بن رودز، از دیگر مقامات نزدیک به رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز در توییتی تند در پاسخ به دونالد ترامپ گفته بود: «هیچ رئیس‌جمهوری قانونا نمی‌تواند دستور شنود صادر کند. این محدودیت‌ها را برای آن گذاشته‌اند که از شهروندان آمریکا در برابر آدم‌هایی مثل تو محافظت کنند.» با این همه ترامپ می‌گوید حاضر است شرط ببندد که یک وکیل خوب می‌تواند «درباره این واقعیت» که باراک اوباما در ماه اکتبر سال گذشته و در بحبوحه مبارزات انتخاباتی تماس‌های تلفنی او را شنود می‌کرده «یک پرونده حسابی» تهیه کند. در چند روز اخیر موضوع فاش شدن ارتباطات تیم ترامپ با سفیر روسیه در واشنگتن، هزینه‌های زیادی را به ترامپ تحمیل کرده است.

پیش از این نیز ترامپ، فاش شدن اخباری از این دست را با نیروهای وفادار به اوباما در کاخ‌سفید مرتبط دانست و گفت: برخی از اعضای پیشین دولت اخبار را به رسانه‌ها می‌دهند. همچنین ترامپ اخیرا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز به نقش منفی اوباما در اعتراض‌های اخیر اشاره کرده و گفته بود: «به نظر من، پرزیدنت اوباما در این اعتراض‌ها نقش دارد، زیرا افراد وابسته به او قطعا در این اعتراض‌ها دخالت دارند.» درخصوص این ادعا هم ترامپ هیچ مدرک و مستندی ارائه نکرد اما در این مصاحبه بیشتر مشکلات فعلی را ناشی از نقش اوباما دانست.

گاردین هم در گزارشی به نقل از یک مقام دولتی که خواسته نامش فاش نشود، بیان کرد که دست دولت ترامپ برای ارائه سند و مدرک خالی است. به‌نظر می‌آید ترامپ قصد دارد تا با تاکتیک هجومی موضوع اخیر در رابطه با جف سشنز، دادستان کل آمریکا را از اذهان منحرف کند. جف سشنز اخیرا تحت فشار شدید دموکرات‌ها قرار گرفته است. او متهم به ارتباط با سفیر روسیه بوده و دموکرات‌ها به‌دلیل دروغگویی وی در این رابطه، خواستار استعفای او هستند. اشپیگل آنلاین در این راستا می‌نویسد: ظاهرا یکی از هدف‌های ترامپ از طرح این اتهام‌ها کاهش فشارهایی است که او و همکارانش در هفته‌های اخیر به‌خاطر ارتباط با روسیه و سفیر این کشور در واشنگتن، سرگئی کیسلیاک با آن روبه‌رو هستند.

پیش‌تر این فشارها هم روی مایکل فلین بود و برای همین مشاور سابق امنیت ملی آمریکا به‌دلیل ارتباط با سفیر روسیه مجبور به استعفا شد اما سشنز تاکنون در برابر این خواست دموکرات‌ها مقاومت کرده و گفته است که دیدار او با سفیر روسیه در چارچوب مقام رسمی آن زمانش بوده است. وی در آن زمان سناتور آلاباما بوده است اما دموکرات‌ها می‌گویند این دیدار پشت درهای بسته صورت گرفته و باید سشنز برای همین موضوع استعفا
دهد. دموکرات‌ها تاکنون شبهاتی را درخصوص دیدار سشنز با کیسلیاک، سفیر روسیه مطرح کرده‌اند و سشنز، دادستان کل آمریکا قرار است پاسخ‌های خود را امروز به‌طور مکتوب به سنا ارسال کند. پیش‌تر دموکرات‌ها خواسته بودند تا دادستان کل در کنگره حضور پیدا کند و پاسخ به شبهات را علنی بیان کند اما با این درخواست مخالفت کرده و پاسخ خود را مکتوب خواهد فرستاد.