گروه خودرو: در حالی که منتقدان دولت معتقدند میزان واردات خودروهای لوکس در دولت کنونی افزایش یافته، اما سازمان توسعه تجارت با انتشار آماری این موضوع را سیاه‌نمایی ناشی از موضع‌گیری‌های متناقض منتقدان خواند.

سازمان توسعه تجارت روز گذشته در پاسخ به منتقدانی که ادعای ورود بی‌رویه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در دولت یازدهم را دارند آمار ورود این خودروها را منتشر کرد. طبق آمار مذکور سال گذشته کمتر از نیم درصد از کل خودروهای وارداتی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بوده‌اند؛ بنابراین بدون احتساب خودروهای نیروی انتظامی و خودروهایی با پلاک دیپلماتیک، تنها ۱۸۶ دستگاه خودرو لوکس وارد کشور شده است که همگی از محل ثبت سفارشات مصوبات دولت، قبل از ممنوعیت واردات این نوع خودروها بوده است.منتقدان در حالی این روزها هیاهوی بسیاری به دلیل افزایش واردات خودروهای لوکس به راه‌انداخته‌اندکه در دولت گذشته با وجود آنکه قانون، واردات خودروهای لوکس را ممنوع اعلام کرده بود، اما در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۲ تعداد یک هزار دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰ سی‌سی یک شبه از گمرک ترخیص شد.

آن‌گونه که سازمان توسعه تجارت عنوان می‌کند منتقدان چشم‌های خود را بر عملکرد دولت قبل بسته‌اند و همچنان بر واردات بی‌رویه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در دولت یازدهم اصرار دارند. این در حالی است که براساس آمار میزان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در مجموع ۹۵ هزار و ۶۷۳ دستگاه بوده که باعث خروج بیش از ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار ارز از کشور شده است و صدای انتقاد کسی نیز در این باره شنیده نشد.با وجود آنکه در طول سال‌های ۸۸ تا ۹۲ به دلیل افزایش تحریم‌ها کشور با مشکل ارز روبه رو بود و همین موضوع باعث شد تا دولت مصوبه ممنوعیت واردات این خودروها به دلیل ارزبری بالا را برای کالاهای لوکس تصویب کند، اما آمار نشان می‌دهد که دولت قبل مصوبه خود را نقض کرده است. به طوری که تعداد یک هزار و ۸۱۷ دستگاه پورشه، ۷۲۲ دستگاه لکسوس، ۶۲ دستگاه مازراتی، ۵ هزار و ۶۷۶ دستگاه بنز و سایر برندهای دیگر ۸۲ هزار و ۳۹۷ دستگاه وارد شده بود.

این در حالی است در سال ۱۳۹۳ از محل مصوبات دولت قبل، ۷۱۱ دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی وارد شد که ۵۰۰ مورد آن به نیروی انتظامی و بنزهای پلیس و ۲۵ مورد آن به سفارتخانه‌های خارجی تعلق داشت.