مدیرکل دفتر هماهنگی حمل‌و‌نقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها گفت: اظهارات معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در نسبت دادن بدهی‌های شهرداری تهران به شرکت‌های اتوبوس‌ساز به مدیران قبلی این مجموعه، موضوعی کاملا پیش پا افتاده است که به لحاظ مدیریتی از آنها انتظار نمی‌رود. معمول این است که وقتی مدیرانی سازمانی را تحویل می‌گیرند همه مسوولیت آن را قبول کنند. شفیعی با بیان این مطلب ادامه داد: اگر قرار باشد شهرداری تهران، بدهی‌های قبلی را جزو وظایف خود محسوب نکند، پس هر سازمانی می‌تواند در مورد بدهی‌های خود این برداشت را داشته باشد و ما توقع این نوع مدیریت را از مدیران شهرداری تهران نداشته‌ایم، چرا که در این صورت باید درآمدهایی که در اثر اتخاذ تدابیر مدیران قبلی، عاید شهرداری شده نیز به حساب آنها گذاشته شود. شفیعی از مدیران شهرداری تهران خواست تا با مدیریت کارآمدتر در حمل‌و‌نقل عمومی‌ فعال باشند و افزود: اعداد و ارقامی که از عملکرد اتوبوسرانی شهر تهران به ما گزارش شده، حاکی از آن است که قول‌ها و تعهدات‌ مسوولان اتوبوسرانی و شهرداری تهران برای ایجاد تدابیر لازم در زمان بازگشایی مدارس اجرایی نشده است. وی ادامه داد: سازمان شهرداری‌ها در تاریخ بیستم تیرماه سال‌جاری از شرکت اتوبوسرانی بازدیدی داشت و در آنجا اعلام شد که اتوبوسرانی در آن زمان هفت‌هزار و ۱۶۳ اتوبوس فعال در اختیار دارد. از این تاریخ تاکنون نیز ۳۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر به مجموعه اتوبوسرانی شهر تهران تحویل داده شده است. شفیعی ادامه داد: در عین حال مسوولان اتوبوسرانی اعلام کرده بودند، برای هفته اول و دوم مهرماه نیز حدود ۶۰۰ اتوبوس متوقف و واحد گشت را با تعمیرات لازم وارد شبکه می‌کنند، به این ترتیب تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی باید به حدود هشت‌هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس می‌رسید، اما متاسفانه مدیران اتوبوسرانی در آخرین اعلام خود، تعداد اتوبوس‌های فعال را هفت‌هزار دستگاه اعلام کردند که این تعداد، از آمار اولیه اتوبوس‌ها نیز کمتر شده است. مدیرکل دفتر هماهنگی حمل‌و‌نقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها خاطر‌نشان کرد: از مدیران شهرداری تهران می‌خواهیم، مسوولیتشان را به گردن مدیران قبلی نیاندازند و چنانچه نیاز به همکاری دارند، سازمان شهرداری‌ها آماده هر نوع همکاری مدیریتی و یا فنی در این مورد است. از نظر ما کشاندن این نوع از مباحث به رسانه‌ها، تنها حساسیت مردم و نگرانی آنها را بیشتر می‌کند و فایده‌ای جز سوءاستفاده برای عده‌ای از بدخواهان ندارد.

وی با اشاره به مساعدت‌ها و اعتبارات قابل توجه دولت نهم در حمل‌و‌نقل عمومی تصریح کرد: به نظر می‌رسد، لازم است شهردار تهران با توجه به حساسیت دولت، توجه بیشتری را در مدیریت خود داشته باشد و در برنامه‌های خود تجدیدنظر کند. وی در ادامه گفت: شهردار تهران در حالی از بدهی‌های قبلی و فعلی خود صحبت می‌کند که حتی در پرداخت سهم اتوبوس‌های تبصره ۱۳ سال ۸۵ که نصف شده و به ۵/۱۷‌درصد رسیده هم کوتاهی کرده است. وی با اشاره به برنامه ستاد تبصره ۱۳ در مورد اختصاص وام با ۱۲‌درصد سود به شهرداری‌ها، توضیح داد: دولت پس از بررسی توان مالی برخی شهرداری‌ها، تصمیم به اختصاص این وام گرفت و در ابتدا قرار بود این وام برای اتوبوس‌های سهمیه سال ۸۶ در تبصره ۱۳ اختصاص یابد، اما پس از مدتی که سازمان‌های اتوبوسرانی مشکلات خود را اعلام کردند، قرار شد در مورد اتوبوس‌های تحویل داده نشده سال ۸۵ هم این وام در نظر گرفته شود. وی تصریح کرد: البته این مساله مورد موافقت وزیر کشور قرار گرفته، اما هنوز اجرایی نشده است، چرا که ایجاد تسهیلات وام زمان‌بر است و در حال برنامه‌ریزی‌های اختصاصی آن هستیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی حمل‌و‌نقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها در ادامه گفت: اگر تسهیلات حمل‌و‌نقل شهری از سوی دولت اختصاص یابد، اما مدیریت منفی در مورد آنها اتفاق بیافتد، دولت در مورد برنامه‌های خود تجدیدنظر می‌کند.

وی افزود: در حالی که دولت انتظار دارد، با افزایش تعداد اتوبوس‌ها ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بزرگ‌تر و فعال‌تر شود، اما متاسفانه اتوبوس‌ها کم ‌شده و یا به هر دلیلی وارد شبکه حمل‌و‌نقل عمومی نشده و یا به دلایل خیلی پیش پا افتاده معطل یا متوقف می‌شوند.