گلایه محرابیان از شهردار پایتخت

گروه خودرو- مراسم تحویل یک‌هزار و ۸۰دستگاه اتوبوس تولید شده از محل تبصره ۱۳ به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، سه‌شنبه گذشته در حالی در شرکت ایران‌خودرو دیزل برگزار شد که رییس ستاد تبصره۱۳ در این مراسم، شهرداری تهران را به عدم همکاری با ستاد مذکور برای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی متهم کرد. محرابیان با ذکر این مطلب که شهرداری تهران تنها به شرکت ایران‌خودرو دیزل ۴۱میلیارد تومان بدهکاری دارد، این سوال را طرح کرد که آیا شهرداری‌های کلانشهرها به خصوص شهرداری تهران با عزم جدی وارد عرصه مدیریت ترافیک شده‌اند یا خیر؟ عکس: فارس

هر چند تیتر اتهامات رییس ستاد تبصره۱۳ تنها متوجه محمدباقر قالیباف شهردار تهران به منظور عدم تسویه بدهکاری‌های این سازمان به خودروسازها بود، اما مجموعه شهرداری تهران نیز در گفت‌وگویی با ایسنا در حالی ارقام بدهی‌های ذکر شده توسط محرابیان را تایید کردند که ارقام مذکور را مربوط به خرید سال‌های گذشته از جمله ۸۰، ۸۳ و ۸۴ و مدیریت‌های قبلی شهرداری تهران خوانده و این امر را نیز نتیجه ناهماهنگی مدیریت‌های گذشته شهرداری تهران خوانده‌اند. مراسم روز گذشته از سویی به تعریف و تمجید از برنامه‌های صورت گرفته و پیش روی ستاد تبصره۱۳ تبدیل شده بود و از سوی دیگر به انتقاد از شهرداری به دلیل عدم هماهنگی با ستاد تبصره۱۳، به طوری که محرابیان در بخشی از سخنان خود اظهار داشت که در برهه زمانی که از عمر ستاد تبصره۱۳ می‌گذرد، تولید وسایل حمل‌ونقل عمومی از نیاز آن پیشی گرفته و این موضوع را باعث افتخار ستاد خواند، اما از سویی دیگر تاکید کرد که مردم هنوز حلاوت و شیرینی این افتخار را احساس نکرده‌اند که در این بین تنها شهرداری تهران مقصر اصلی شناخته می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که در فرآیند توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری، یکی از ارکان مهم این فرآیند به حساب می‌آید، چرا که در بخش تامین منابع مالی،‌۵/۱۷درصد سهم این سازمان است، همین موضوع نیز طی مدت اخیر محل اختلاف شهرداری با ستاد تبصره ۱۳ و خودروسازها بوده است، به طوری که ستاد تبصره۱۳ و خودروسازها مرتب از بدحسابی و بدهی‌های شهرداری شکایت می‌کنند. مشروح این مراسم در ذیل می‌آید:

«علی‌اکبر محرابیان» رییس ستاد تبصره ۱۳و سرپرست وزارت صنایع و معادن سه‌شنبه گذشته، آشکارا ازبرخی شهرداری‌های کشور به‌دلیل انجام ندادن تعهداتشان در قبال ستاد تبصره۱۳ انتقاد کرد.

وی در آیین تحویل هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری کشور درتهران، گفت: برخی شهرداری‌های کشور سهم خود را از ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور پرداخت نمی‌کنند.

رییس ستاد تبصره۱۳ مشخصا از شهرداری تهران نام برد و گفت: مدیریت و مسوولیت حمل‌ونقل و ترافیک، به عهده شهرداری‌ها است و این امری طبیعی است. سرپرست وزارت صنایع و معادن، گفت: در برخی موارد دولت اقدامی به عنوان حمایت انجام می‌دهد، اما اشتباهی به وجود می‌آید که مسوول این اقدام دولت قلمداد می‌شود. «محرابیان» مشخصا به این نکته اشاره کرد که «آیا شهرداری‌های کشور، شهرداری‌های کلان شهرها و شهرداری تهران، با عزم جدی وارد صحنه حمل‌ونقل و رفع ترافیک کشور شده‌اند»؟

رییس ستاد تبصره۱۳، گفت: دولت با حمایت قاطع مجلس شورای اسلامی کاری را انجام می‌دهد و صنعت کشور در این زمینه وارد صحنه شده است، ولی نقاط ضعف جدی در این مسیر وجود دارد که اگر به آنها پرداخته نشود، زنجیره کامل نمی‌شود و محصول نهایی که همان شیرین‌شدن کام مردم است، محقق نخواهد شد.

وی سوال کرد «آیا این میزان تاکسی و اتوبوسی که وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور شده، توانسته است سهم جابه‌جایی مسافر را افزایش دهد؟ و اتوبوسی که می‌تواند ۸۰۰مسافر را جابه‌جا کند، اگر ۴۰۰مسافر را منتقل کند، چه اتفاقی به جز هزینه رخ خواهد داد»؟

«محرابیان» با بیان اینکه «گله جدی دارم»، گفت: در برخی موارد انتقاد می‌شود که اتوبوس به برخی شهرها بیشتر و به برخی شهرها کمتر اختصاص یافته است. این جمله صحیحی نیست. دولت و مجلس شورای اسلامی برای خودش اتوبوسی نمی‌خواهد، همه این اتوبوس‌ها در کشور استفاده می‌شود. سرپرست وزارت صنایع ومعادن به طور مشخص به اختصاص بودجه ستاد تبصره ۱۳ به شهر تهران اشاره کرد و گفت: اتوبوس‌های توزیع شده در تهران نسبت به کل کشور، ۴۲درصد، تاکسی‌ها ۲۵درصد، خودروی ون ۶۷درصد و اعتبار اختصاص یافته برای قطار شهری ۴۰درصد بوده است. این آمار نشان چیست؟

رییس ستاد تبصره۱۳، افزود: شهرداری ضعیف، سهم خود را از اتوبوس پیش‌پرداخت می‌کند، اما کلانشهری مانند تهران، سهم خود را پرداخت نمی‌کند.

وی از «منوچهر منطقی» مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو پرسید: از شهرداری تهران چه میزان طلبکارید؟

«منطقی» پاسخ داد: گروه خودروسازی ایران خودرو ۴۵۰میلیارد ریال از سهم ۱۷/۵درصدی شهرداری تهران طلبکار است.

«محرابیان» ادامه داد: آیا شهرداری تهران ناتوان است؟

وی افزود: شهرداری یک شهر پس از چند جلسه سخت، نامه‌ای می‌گیرد و ۱۰ اتوبوس به شهر خود اختصاص می‌دهد، در مدت دو روز سهم ۱۷/۵درصدی خود را واریز می‌کند، بالاخره چنانچه به موقع به تعهدات خود عمل نکنیم، فعالیت‌ها متوقف می‌شود.

سرپرست وزارت صنایع ومعادن گفت: خواهش می‌کنم اگر امروز به‌خاطر تلاش‌های مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی، سوءتفاهمی رخ داده، آن را رفع کنیم. به این سوال پاسخ دهیم که مسوول حمل‌ونقل کیست؟ کمک‌هایی که اکنون پرداخت می‌شود، در گذشته نبوده است. در مدت چهار سال، فقط پنج هزار دستگاه وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور شده است، ولی وقتی این تاکسی‌ها سرویس مناسب نمی‌دهند، نتیجه آن می‌شود که مردم حلاوت اقدامات مثبت صورت گرفته را نمی‌چشند. سرپرست وزارت صنایع و معادن، گفت: صنعت کشور توانسته است در مدت دو ماه‌رکورد تولید دوهزار و ۸۰دستگاه اتوبوس را ثبت کند و این افتخاری برای صنعت کشور است. «محرابیان» افزود: پیش از تحویل یک‌هزار دستگاه اتوبوس کنونی، ۱۷هزار دستگاه اتوبوس در کشور فعال بود و اکنون نیز به ۱۸هزار دستگاه اتوبوس رسیده‌ایم و بر اساس برنامه، تا سال ۹۰باید تعداد اتوبوس‌های فعال کشور به ۴۰هزار دستگاه برسد. وی گفت: در زمینه تاکسی نیز در مدت دو ماه حدود ۴۲هزار دستگاه تاکسی تولید شده که بیش از ۳۰هزار دستگاه آن تحویل شده است و ۱۲هزار دستگاه تاکسی نیز منتظر قرارداد جدید با بانک است تا یارانه آن پرداخت شود.

سرپرست وزارت صنایع و معادن، افزود: هم‌اکنون ۱۲هزار دستگاه تاکسی در پارکینگ‌های شرکت‌های خودروساز موجود است.

بدهی به اتوبوس‌سازها مربوط به مدیریت‌های قبلی شهرداری است

معاون ترافیک شهردار تهران در واکنش به اظهارات رییس ستاد تبصره ۱۳ در خصوص بدهی شهرداری به برخی شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس گفت: ارقام ذکر شده در این زمینه مربوط به خرید سال‌های گذشته از جمله ۸۰، ۸۳ و ۸۴ و مدیریت‌های قبلی شهرداری تهران بوده است.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران افزود: بدهی‌های ذکر شده نتیجه ناهماهنگی مدیریت‌های گذشته شهرداری تهران بوده که در این زمینه امیدواریم با همکاری دولت این بدهی‌ها تسویه شود.

وی با تاکید بر این‌که شهرداری تهران، عمده سهم خود را تاکنون برای خرید اتوبوس‌ها پرداخت کرده است، گفت: هم‌اکنون هماهنگ با خودروسازان، کار را پیش می‌بریم و عقب‌ماندگی‌ها در پرداخت‌ها هر چند ناچیز است، اما دلیل اصلی آن تامین نشدن منابع مالی وام ۱۲درصد ستاد تبصره ۱۳ از سهم ۵/۱۷درصدی شهرداری‌هاست که در صورت تامین این وام، بخش خصوصی که خریدار اتوبوس‌ها است، قادر خواهد بود سهم خود را هرچه سریع‌تر پرداخت کند.

معاون ترافیک شهردار تهران با تقدیر از مجموع اقدامات انجام شده در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی در کشور افزود: در عین حال به‌‌رغم این‌که تاکنون گفته شده ۶هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس سهم تبصره ۱۳ سال ۸۵، توزیع شده است اما همچنان شهر تهران از سهمیه ۲هزار و ۷۵۰ اتوبوس سال ۸۵ حواله یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه را دریافت کرده و مابقی اتوبوس‌ها تامین نشده است. از سوی دیگر به‌‌رغم پرداخت پول به سازندگان خرد هم، هنوز این تولیدکنندگان هیچ اتوبوسی را تولید نکرده‌اند تا به ما تحویل دهند. وی با اشاره به این‌که اعتبارات شهرداری تهران در تامین منابع و گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی با مشکل مواجه است اما بار سنگین حمل‌ونقل عمومی همچنان بر دوش شهرداری است، تصریح کرد: در این راستا باید پاسخگو باشیم و با تمام فشارها و بی مهری‌های صورت‌گرفته، شهرداری تهران توانسته است به گونه‌ای حمل‌ونقل عمومی را ساماندهی کند که به‌‌رغم سهمیه‌بندی بنزین در مهرماه مسافری بر زمین نماند.

مژده به ثبت‌نام‌کنندگان تندر-۹۰

حمیدرضا بهداد- در مراسم تحویل یک‌هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس تولید شده از محل تبصره ۱۳ به حمل‌ونقل عمومی کشور که با حضور علی اکبر محرابیان، رییس ستاد تبصره ۱۳، منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، مهدی داداشی، مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و رضا عاصم‌ نخجوانی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل برگزار شد، منوچهر منطقی در حاشیه مراسم به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که در ذیل می‌آید:

آقای منطقی به عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو حرف تازه‌ای برای ثبت‌نام‌کنندگان تندر-۹۰ دارید؟

ببینید تلاش تمام مجموعه ایران‌خودرو در زمینه مسائل مربوط به تندر-۹۰ رفع مشکلات و کمبودها و اجرای تعهدات این گروه صنعتی است. در‌حال‌حاضر نیز این مشکلات در حال برطرف شدن است و تیراژ تولید این خودرو رو به صعود و به تدریج در حال تحویل تندر-۹۰ به مشتریان هستیم.

پارس خودرو جهت برگزاری مرحله سوم قرعه‌کشی تندر-۹۰ اعلام آمادگی کرده است. ایران‌خودرو چطور؟ آیا آمادگی لازم را در این زمینه دارد؟

به هر حال تولید و تحویل تندر-۹۰ یک پروژه مشترک است و ما نیز آمادگی لازم را داریم که قرعه‌کشی مرحله سوم را برگزار کنیم و به احتمال زیاد این کار را بعد از عید فطر اجرایی خواهیم کرد.

واگذاری سمند سورن به کجا رسید؟

واگذاری در مراحل نهایی قرار دارد به طوری که ایران‌خودرو مجوز شماره‌گذاری سورن‌های تولید شده را اخذ کرده و طی اوایل هفته جاری ثبت‌نام کنندگان سورن می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند.

البته تیراژ تولید سورن به اندازه تعداد ثبت‌نام کنندگان بوده و بیشتر از ۶۰۰ دستگاه است.

احداث کارخانه چری در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ ظاهرا این قرارداد با مشکل ثبت روبه‌رو است؟

نه مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. اشکال از ناحیه نماینده مردم بابل بود که کمی در این زمینه عجله به خرج دادند. قرارداد احداث کارخانه تولید چری در بابل یک قرارداد مشترک است و ایران‌خودرو به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست.

نماینده مشترک طرفین قرارداد پیگیر مسائل مربوط به چری است.

در ضمن اجرای تصمیم احداث کارخانه در بابل، یک فرآیند ۳ هفته‌ای بوده و نیازمند زمان است.

آیا مشکلات تندر-۹۰ در مورد چری نیز تکرار می‌شود؟

خیر! تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و تجربه تندر-۹۰ نیز در این پروژه لحاظ شده است تا مشکل مشابهی در این مورد ایجاد نشود.

آقای منطقی برخی کارشناسان اعتقاد دارند که پروژه چری به نفع صنعت خودروی کشور نبود و به هیچ وجه اقتصادی نیست آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

ببینید این کارشناسان که گفتید با اطلاعات چند سال پیش صحبت می‌کنند مثلا آقای ویسه با دیدی که از تکنولوژی خودروسازان چینی در زمان مدیریت خود دارد، اظهارنظر کرده و معلومات ایشان به روز نیست. در‌حال‌حاضر چین در صنعت خودروسازی پیشرفت شتابانی داشته است که حضور محصولات آنها در بازارهای آمریکا یا عقد قرارداد چری با کرایسلر خود گواهی بر این مدعا است. این موضوع می‌تواند توجیه خوبی برای ورود چری به ایران باشد.

در روزهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت خودروی پژو۲۰۶ بوده‌ایم، علت آن چیست؟

اگر منظور شما ۲۰۶های قرار گرفته در طرح جایگزینی تندر-۹۰ است، باید بگویم اختلاف قیمت در حد ۸۰۰هزار تومان، ناشی از نصب موتور جدید روی این خودرو است. ولی بیش از این مقدار را بنده تایید نمی‌کنم از طرفی بالا رفتن قیمت این خودرو در بازار دلایل دیگری نیز دارد و همه آنها برعهده ما نیست.

آیا در زمینه تولید ۲۰۶مشکل قطعه دارید؟

ببینید تحریم‌ها سبب کندی دسترسی ما به قطعات شده است و تولید را متوقف نکرده است و کاهش تولید این خودروها ربطی به این‌گونه مسائل ندارد.

از طرح‌های آینده شرکت‌ ایران‌خودرو چه خبر؟

طرح‌هایی در دست اجرا است که مهم‌ترین آن ورود یک خط اتوبوس دوکابینه از شرکت بنز آلمان است که در پی مذاکرات ایران‌خودرو با مرسدس بنز آلمان توافقات لازم برای تولید این محصول نیز انجام شده است و به زودی یک خط از تولید اتوبوس دوکابین به ایران‌خودرو منتقل می‌شود.

به نظر شما ایجاد معاونت خودرو لازم است؟

خودروسازی به صورت بالقوه می‌تواند جهانی باشد و اگر نگاهی رو به بیرون داشته باشیم، ایجاد چنین معاونتی واجب است.

چرا که صنعت خودروی کشور نیازمند متمرکز شدن در یک نهاد خاص است. از طرفی حتما ضرورتی بوده است که مسوولان نسبت به تشکیل آن طرح ارائه داده‌اند.