باید سبد سوخت در کشور تدوین شود تا مصرف‌کنندگان بتوانند بر حسب سلیقه، نوع خودرو و سوخت مورد نیازشان را انتخاب کنند. لطف‌ا... سواد کوهی، رییس پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با بیان این مطلب گفت: انتخاب نوع انرژی و سوخت برای استفاده هیچ فرقی با انتخاب نوع خودرو ندارد و وزارت نفت باید با تولید سوخت‌های مختلف، زمینه را برای به وجود آمدن سبد سوخت در کشور فراهم کند.

وی درباره طرح گازسوزکردن خودروها گفت: روند پیشرفت این طرح با برنامه‌های ابلاغ شده تطبیق ندارد و فقط حدود ۲۰‌درصد طرح اجرا شده است.

سوادکوهی در ادامه خاطرنشان کرد: طرح گازسوزکردن خودروها دارای پشتوانه پژوهشی و کار میدانی و مهندسی لازم نیست و دوره‌های آزمایشی مورد نیاز را نگذرانده است و این ضعف در مرحله اجرای طرح خود را نشان داده‌ است.

سوادکوهی گفت: امروزه اگر خودرویی در دنیا بر پایه یک سوخت طراحی شود، باید حداقل سالانه ۲‌میلیون دستگاه سفارش داشته باشد تا تولید آن توجیه اقتصادی پیدا کند و چون سوخت‌های جایگزین محدوده خاصی دارند، اصولا به این مقدار تیراژ اقتصادی در سال نمی‌رسد و برای همین دولت مجبور است برای این خودروها یارانه در نظر گیرد.

وی همچنین با اشاره به قابلیت‌های موتورهای دیزلی خاطرنشان کرد: امروزه مشکلات موتورهای دیزلی از قبیل صدا و آلایندگی با پیشرفته‌های صورت گرفته به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده‌ و با توجه به بالا بودن راندمان آنها و پایین بودن ۳۰‌درصدی مصرف سوخت‌شان نسبت به موتورهای بنزینی، استفاده از این نوع موتورها بسیار مقرون به صرفه است.

وی افزود: در کشورهای اروپایی هم اکنون سفارش خودروهای سواری دیزلی به حدود ۵۵‌درصد کل سفارش‌های بازار رسیده است.

سوادکوهی به مشکل سوخت دیزل در کشور اشاره کرد و گفت: غفلت ۲۵ساله وزارت نفت در عدم توسعه گازوئیل استاندارد و به روزرسانی آن باعث شده است که گازوئیل کشور در حال حاضر حدود ۷ هزار PPm گوگرد داشته باشد، در حالی که استاندارد جهانی آن ۲۵۰ PPm است و تا سال ۲۰۰۸ قرار است به ۵۰ PPm نیز برسد.

وی درباره موانع قانونی استفاده از خودروهای دیزلی نیز توضیح داد: ابلاغیه‌ای حدود ۵۰ سال پیش گذرانده شد که طی آن تردد خودروهای دیزلی با توجه به آلایندگی بالای آنها ممنوع اعلام شد، اما متاسفانه پس از گذشت سال‌های زیاد از این ابلاغیه و با توجه به پیشرفته شدن موتورهای دیزلی، هنوز این ابلاغیه پابرجا مانده است.

وی با اشاره به تلاش‌های فراوان صورت گرفته برای لغو این ابلاغیه در سال‌های اخیر تصریح کرد: علی‌رغم این تلاش‌ها هنوز اقدامی توسط مسوولان برای لغو این ابلاغیه صورت نگرفته است. سوادکوهی تصریح کرد: برای رفع مشکل گوکرد گازوئیل کشور باید گوگردزدایی را گام به گام انجام دهیم و برای این کار نیاز به روزرسانی فناوری پالایشگاه‌های کشور داریم که سرمایه‌گذاری سنگینی را می‌طلبد.

وی در خصوص مخازن CNG نیز توضیح داد: مخازنی که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نوع فولادی هستند که وزن و حجم بالایی نیز دارند و متاسفانه از تکنولوژی کشورهایی استفاده کرده‌ایم که در این زمینه دارای رتبه مناسبی نیستند.