بهانه‌جویی‌ها بر سر قیمت آغاز شد

گروه خودرو-سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان دولت، مجلس و خودروسازها بر سر تولید خودرو تندر ۹۰ (ال-۹۰) تولید آزمایشی این خورو در دو شرکت پارس‌خودرو ایران‌خودرو آغاز شد. البته تولید این خودرو در کشور فعلا آزمایشی است و هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است چرا که کیفیت خودروهای تولیدی باید به تایید شرکت مادر رسیده، آنگاه مجوز انبوه‌سازی برای نمایندگان ساخت تندر ۹۰ در کشور صادر شود.

براساس گفته مسوولان پارس‌خودرو و ایران‌خودرو، تندر ۹۰ در ۷ مدل به تولید خواهد رسید که مدل .E، ساده‌ترین مدل تندر ۹۰، به زودی وارد بازار خواهد شد.

یکشنبه گذشته در مراسم افتتاح خط تولید تندر ۹۰ در ایران‌خودرو، محمدحسین فقیه، معاون مدیرعامل در تولید تندر تاکید کرد که این شرکت از تولید تندر ۹۰ سودی نخواهد برد.

حال این سوال مطرح است که بنگاه بزرگ اقتصادی، همچون ایران‌خودرو، چگونه ممکن است از تولید محصولی به سود نرسد حال اینکه اصولا هدف این نوع بنگاه‌ها کسب درآمد است.

فقیه، گفته بود،راه‌‌اندازی این خط تولید برای ایران‌خودرو ۱۶۱میلیارد تومان هزینه دربر داشته است،با استناد به این گفته، ایران‌خودرو با، چه هدفی اقدام به این میزان سرمایه‌گذاری کرده در حالی که مدعی است از فروش این خودرو سود نمی‌برد؟!

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی صنعت خودرو، در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید، ادعای مسوولان ایران‌خودرو نه دروغ است و نه بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت، بلکه نوعی بازارسازی است که در تجارت اقدام عجیبی به شمار نمی‌رود.

وی معتقد است، الزام خودروسازها به ثابت نگه داشتن قیمت‌ها باعث شده تا آنها تحت فشار قرار بگیرند، این در حالی است که اگر رقابت در بازار، آزاد و منع‌های قانونی، قوانین کار، بیمه و بانک‌ها اصلاح شود آنگاه می‌توان گفت که برخی از زیرساخت‌های لازم برای رقابت در یک اقتصاد آزاد به وجود آمده است.

چرا قیمت سایر آپشن‌های اعلام نمی‌شود؟

از آنجا که تنها قیمت مدل E۰ از ۷ مدل تندر ۹۰ اعلام شده، این احتمال وجود دارد که با توجه به بهانه‌جویی‌های اخیر خودروسازها درخصوص قیمت پایه ۶هزار و ۷۵۰یورو تندر ۹۰، قیمت سایر مدل‌های این خودرو به گونه‌ای تعیین شود که سود مورد انتظار خودروسازها برآورده شود.

نکته جالب توجه درخصوص قیمت تندر ۹۰ اینکه، تا قبل از تولید این خودرو، تنها بحث ۶هزار و ۷۵۰یورو مطرح بود و همگی (دولت، مجلس و خودروسازها) بر این قول بودند که قیمت این خودرو در این حد بماند ، اما در آن زمان از انواع مدل‌ها و اینکه خودرویی با این قیمت چه امکاناتی خواهد داشت صحبتی به میان نمی‌آمد و اکنون خودروسازها این برگ برنده را در دست خود دارند که قیمت وعده داده شده برای مدل ساده بوده و سایر مدل‌ها قیمت‌گذاری نشده است.

در عین حال به‌رغم تولید رسمی این خودرو در کشور جالب است که مسوولان آشکارا از هر گونه اعلام‌نظر در خصوص قیمت سایر مدل‌های تندر ۹۰ سرباز زده و به نظر می‌رسد قصد دارند ابتدا آپشن ساده را روانه بازار کنند تا با استفاده از کمبود امکانات این خودرو نوعی بازار را برای سایر آپشن‌ها ایجاد کنند . پی‌گیری این سیاست شاید بهترین تدبیر باشد!

لیلاز در این رابطه می‌گوید، اگر نوع ساده پژو ۲۰۶ نیز بدون کولر، فرمان هیدرولیک و بالابر برقی به بازار عرضه شود، این خودرو قیمتی بیش از ۵/۸میلیون تومان (هم قیمت با نوع ساده تندر ۹۰) نخواهد داشت ، اما کسی حاضر به خریدار این خودرو نیست در واقع مردم حاضرند پول بیشتری بپردازند تا خودرویی با امکانات بالاتر بخرند .‌ در خصوص تندر ۹۰ هم، همین موضوع صدق می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که اگر مدل فول آپشن این خودرو، با قمیت ۱۰میلیون تومان به بازار عرضه شود مردم از آن استقبال خواهند کرد.

لیلاز معتقد است، تولید تندر ۹۰ به‌رغم اینکه دو شرکت بزرگ خودروساز کشور را درگیر خود کرده، در نهایت به نفع مصرف‌کننده است چراکه خودروی جدید آن هم در حد استانداردهای جهانی در کشور به تولید می‌رسد.

حمیدرضا کاتوزیان، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است، سود حاصل از تولید تندر ۹۰ عمدتا نصیب شرکت رنو می‌شود و بخش کمی از آن به خودروسازهای داخلی می‌رسد.لیلاز در این رابطه تصریح می‌کند، این گونه نیست که شرکت رنو از این خودرو سود زیادی عاید خود کند از طرفی هم مطمئنا سایپا و ایران‌خودرو نیز ضرر نخواهند کرد.

داود میرخانی رشتی، دبیرسابق انجمن خودروسازان کشور، با بیان اینکه چون این خودرو در بدو تولید قرار دارد پس قیمت تمام‌شده‌اش بالاتر است می‌افزاید، تولید تندر ۹۰، وقتی به سوددهی می‌رسد که شمارگان تولید این خودرو بالا رود.

اما با توجه به اینکه در‌حال‌حاضر، باید ۶۰درصد قطعات در آغاز تولید این خودرو از داخل کشور تامین شود با توجه به تیراژ پایین این خودرو و قطعات آن، طبیعتا قیمت قطعات ساخت داخل حتی نسبت به نوع مشابه خارجی آن گران‌تر است که این موضوع باعث می‌شود قیمت تمام‌شده تندر ۹۰ برای شرکت سازنده بالاتر باشد.

وی خاطرنشان می‌کند، در صورت شروع تولید انبوه، تولید این خودرو برای شرکت‌های سازنده سودده و اقتصادی خواهد بود.میرخانی رشتی، می‌افزاید، با توجه به سرمایه‌گذاری انجام‌شده در خصوص راه‌اندازی خط تولید تندر ۹۰ و میزان استهلاک سرمایه به نظر می‌رسد طی دو سال اول تولید، این خودرو برای شرکت‌های سازنده سودی در بر نداشته باشد.