رتبه‌بندی کیفی خودروهای ایرانی اعلام شد

گروه خودرو - جدول خلاصه میانگین نمرات منفی خودروهای ساخت داخل در آبان‌ماه سال‌ جاری در حالی از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتشر شد که گروه خودروسازی سایپا بار دیگر به عنوان تولیدکننده بی‌کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای ساخت داخل، شناخته شده است. براساس این گزارش پاژن، رنو پی‌کی و پراید بی‌کیفیت‌ترین خودرو و نیسان ماکسیما باکیفیت‌ترین خودروهای ساخت داخل هستند. براساس آخرین بررسی‌های شرکت سهامی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، خودروی ماکسیما ساخت شرکت پارس خودرو با امتیاز منفی ۷۹ در صدر جدول بهترین خودروهای داخلی از نظر کیفیت قرار دارد. این خودرو در قسمت مونتاژ به غیر از تزئینات داخلی و خارجی که نمره ۲۴ را کسب کرده، امتیاز منفی کسب نکرده اما در قسمت ساخت و رنگ، به ترتیب ۳۵ و ۱۶ نفره منفی را از آن خود کرده است. مزدا ۳۲۳ دومین خودروی با کیفیت کشور محسوب شده که این خودرو نیز ۹۳ امتیاز منفی دارد.

پژو ۲۰۶ ساخت ایران خودرو که در ایران طرفداران زیادی دارد با امتیاز منفی ۱۰۱ در رتبه سوم خودروهای با کیفیت است. این خودرو در بخش مونتاژ نمره منفی کسب نکرد ولی در بخش تزئینات داخلی و خارجی ۵۹ نمره منفی و در بخش نفوذ آب، ساخت و رنگ ۴۲ نمره منفی گرفته است. زانتیا سیتروئن در مکان چهارم خودروهای با کیفیت است. این خودرو با امتیاز منفی ۱۰۱ توانسته است در رتبه‌های اول خودروهای با کیفیت کشور قرار گیرد. از نکات قابل توجه آن است که پژو ۲۰۶ و زانتیا با توجه به افزایش ساخت داخل هنوز در رده‌های خودروی با کیفیت هستند. هم‌اکنون ساخت داخل زانتیا ۵۰ و ساخت داخل پژو ۲۰۶ حدود ۶۵ درصد است. خودروی زانتیا در بخش مونتاژ که به فنربندی و تعلیق فرمان اختصاص دارد. امتیاز ۴ در قسمت موتور و انتقال قدرت امتیاز منفی ۴ و همچنین در تزئینات داخلی و خارجی امتیاز ۵۲ را کسب کرده است. بدنه این خودرو نسبت به سه خودروی اول کشور از استحکام بیشتری برخوردار بوده و امتیاز منفی ۲۷ را به‌دست آورده است. این در حالی است که ماکسیما در قسمت بدنه نمره منفی ۳۲ را کسب کرده است.

طبق گزارش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین خودروهای پاجرو، نیسان رونیز، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و کوراندو نیز با امتیاز منفی ۱۰۳ ، ۱۰۵، ۱۰۸ و ۱۱۵ در رده‌های بعدی خودروهای با کیفیت داخلی قرار دارند. خودروی پاجرو که متعلق به شرکت پارس‌خودرو است در بخش مونتاژ به غیر از تزئینات داخلی و خارجی نمره منفی حتی یک درصدی نیز کسب نکرده اما در بخش ساخت و رنگ از امتیازهای منفی ۴۰ و ۲۰ برخوردار شده است. نیسان رونیز که طرفداران خوبی نیز در کشور پیدا کرده با امتیاز منفی ۱۰۵ در رده ششم خودروهای با کیفیت کشور قرار دارد. خودروی مورد نظر در بخش رنگ نمره منفی ۲۵ و در قسمت بدنه نمره ۳۵ را کسب کرده است. پژو ۲۰۶ SD ساخت ایران‌خودرو که بیشتر به منظور صادرات تولید شده خودرویی است که در رتبه هفتم خودروهای با کیفیت کشور قرار دارد. نمره منفی این خودرو بیشتر در قسمت بدنه با امتیاز منفی ۳۲ به چشم می‌خورد.

خودروی کوراندو نیز با امتیاز منفی ۱۱۵ در رده بعدی خودروهای با کیفیت داخلی قرار دارد. محصولات شرکت کرمان خودرو نیز که بیشتر مونتاژکاری و با ساخت داخل پایین است به ترتیب هیوندایی آونته و فولکس گل و هیوندایی ورنای با ۱۱۶، ۱۱۸ و ۱۲۹ امتیاز منفی تولید می‌شوند. این خودروساز بعد از تولید MVN ساخت چین، از قرار معلوم ساخت دیگر خودروهای چینی را نیز در دستور کار دارد. از جالب‌ترین رده‌بندی کیفیت خودروها در شرکت ایران‌خودرو بالا بودن کیفیت شرکت ایران‌خودرو خراسان است، به طوری که تولید پژو ۴۰۵ این شرکت پس از پژو ۲۰۶ با کیفیت‌ترین محصول ایران خودرو محسوب می‌شود.

براساس این بررسی، پژو ۴۰۵ و پژو پارس تولید خراسان، پژو ۴۰۵ تولید تهران، سمند و پژو پارس تولید تهران به ترتیب ۲۳۹، ۲۵۵، ۲۷۵، ۲۷۷ و ۲۷۸ نمره منفی دارند.

براساس بررسی‌های انجام شده در بخش سیستم فنربندی، پژو روآ و رنو پی‌کی با امتیاز منفی ۲/۱۸ و منفی ۳/۱۸ بدترین وضعیت را دارند. در بخش ترمز نیز سمند با نمره منفی ۷/۷ بدترین وضعیت را دارند. همچنین در بخش موتور رنو پی‌کی بدترین کیفیت را با نمره منفی ۲۹ دارد و در بخش صداهای غیر عادی نیز حادترین مشکل متعلق به پراید ۱۴۱ است. اما براساس بررسی‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران‌ خودروهای پاژن و رنو پی‌کی با ۵۱۵، پراید ۱۴۱ با ۳۸۸ پراید هاچ‌بک با ۳۸۲ امتیاز منفی جزو بی‌کیفیت‌ترین خودروهای ساخت داخل شناخته شدند.

این در حالی است که قرار است تا پایان امسال تولید رنو پی‌کی متوقف شود. اما طبق برنامه، تولید پراید با توجه به قیمت آن و در نتیجه استقبال عموم به ۴۳۰هزار دستگاه خواهد رسید. از طرفی تولید پراید معمولی در سایپا و پارس‌خودرو نیز چندان با کیفیت نیست، به طوری که کیفیت این خودرو فقط نسبت به سه خودرو پژو روآ و رنو پی‌کی و پاژن بهتر است.

براساس آخرین اطلاعات، پراید تولید سایپا ۳۲۱ و پراید تولید پارس خودرو ۳۲۹ امتیاز منفی دارند و پژو روآ که ایران‌خودرو امید دارد تا حدودی جای خالی پیکان را با آن پر کند با ۳۸۰ نمره منفی چندان با کیفیت به نظر نمی‌رسد.