ممنوع‌الفروش کردن مگان بازارسیاه ایجاد می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: خودروهای وارداتی را که دارای مجوز دولتی هستند و از گمرک ترخیص شده‌اند، نمی‌توان ممنوع‌الفروش کرد.

محمدرضا سجادیان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ممنوعیت فروش برخی خودروهای وارداتی به کشور از جمله مگان، اظهار کرد: در مورد خودروی مگان با توجه به قراردادهای بسته شده باید طبق چارچوب و ضابطه اقدام شود و وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی، اقتصاد و دارایی و گمرک که در این زمینه دست‌اندرکارند وارد عمل شوند. وی ادامه داد: اگر دولت مجوز واردات این خودرو را داده و از گمرک نیز ترخیص شده باشد، نمی‌توان آن را در انبار نگهداری کرد، یا نباید از ابتدا آن را وارد می‌کردیم یا وقتی وارد شده باید به بازار عرضه کنیم. سجادیان تصریح کرد: وقتی تعدادی خودرو دارای اجازه فروش وارد کشور ‌شده و بنا به هر دلیلی ممنوع‌الفروش می‌شوند، طبیعی است که بازار سیاه به وجود می‌آید زیرا عده‌ای فرصت‌طلب از موقعیت سوء استفاده کرده و برخی از متقاضیان در این زمینه ضرر می‌کنند. نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس، در ادامه به تعرفه واردات خودرو اشاره و خاطرنشان کرد: تعرفه خودرو در سال ۸۳، معادل ۱۷۰‌درصد بود که در سال ۸۴ به ۱۳۰‌درصد رسید. در لایحه بودجه ۸۵ نیز دولت پیشنهاد تعرفه ۱۰۰‌درصدی را برای واردات خودرو داد که کمیسیون صنایع به آن رای نداد ولی در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس رای آورد. در حالی که هدف ما حمایت از صنعت و تولید داخل بود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه کاهش تعرفه در خودروهای وارداتی موجب ضربه و آسیب به تولید داخل خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان داخلی نسبت به سال‌های گذشته، هم به لحاظ تیراژ و کمیت و هم کیفیت روند رو به رشدی داشته‌اند لذا کاهش تعرفه می‌تواند به تولید خودرو در داخل صدمه بزند. قرارداد ۲۰۰میلیون دلاری ایران خودرو با چری چین

شرکت‌های خودروسازى چرى و ایران‌خودرو برای ساخت کارخانه‌ در ایران‌ به توافق رسیدند.

به گزارش ایسنا، به موجب این توافقنامه، قرار است که این شرکت براى تاسیس خط تولید جدیدش ۲۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذارى کند. این خط تولید، از دو سال دیگر سالانه ۱۰۰هزار دستگاه خودرو کوچک وارد بازار ایران خواهد کرد. شرکت‌های چینى‌، در زمینه اتومبیل‌سازى در آغاز راه هستند و تا رسیدن به استانداردهاى بین‌المللى، راه درازى در پیش دارند، اما قیمت ارزان خودروهاى آنها، راه رقابت را برایشان هموار مى‌کند. در سال‌جاری و با بیرون رفتن پیکان از سبد محصولات ایران خودرو، سایپا توانست پراید را جایگزین آن کند، به طوری که در سال‌جاری قرار است ۴۰۰هزار دستگاه پراید تولید شود، حال ایران‌خودرو قصد دارد خودرو ارزان قیمتی را جایگزین پیکانی کند که تا کنون نتوانسته جای خالیش را پر کند. در همین حال خبرگزاری فرانسه، از توافقات اولیه بین ایران خودرو و چری چین برای تولید در ایران خبر می‌دهد. از طرفی بر اساس اطلاعات خبرنگار ایسنا، چند خودرو این شرکت در حال تست در ایران است تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن جواب تست‌ها، تولید خودرو چینی هم‌قیمت پیکان در این شرکت به صورت سی.کی.دی آغاز شود. البته در مراحل بعد داخلی سازی این خودروها افزایش یافته و ایران خودرو قصد دارد بر روی پلت فرم آن، خودرویی با نشان خود تولید کند.

تولید موتور ملی افتخاری برای صنعت ایران است

ایران خودرو با راه‌اندازی خط تولید سمند در فراسوی مرزها و صادرات آن به بازارهای بین‌المللی گام مهمی در راه جهانی شدن صنعت خودرو کشور برداشته است.

به گزارش روابط عمومی ایران خودرو، سیدحسین هاشمی،رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از ایران خودرو با بیان این مطلب افزود: این افتخار ملی تنها با داشتن مدیریت خلاق امکان‌پذیر است. نماینده مردم میانه، ضمن ابراز خرسندی از توانایی‌های به‌دست آمده در گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: راه‌ جهانی شدن صنعت خودرو کشور، گسترش بازارهای صادراتی و افزایش بهره‌وری از مشارکت با برترین‌های این صنعت می‌گذرد. وی تصریح کرد: صنایع خودروسازی در کشور بسیار حساس و حائز اهمیت است و نباید بر اساس تفکرات شخصی مورد نقد و بررسی قرار گیرد. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: مشکلات صنعت خودرو باید از کانال خود بررسی شود و نباید با ابعاد سیاسی خودنمایی کند، بلکه باید با بحث‌های کارشناسی در زمینه بهبود کیفیت و خدمات پس از فروش برای رسیدن به رضایت‌مندی مشتری تلاش کرد.