گروه خودرو- تاخیرهای صورت گرفته در تولید خودروهای تندر (ال-۹۰) هم‌اکنون به مساله‌ای عادی تبدیل شده است. چرا که مسوولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و خودروسازان هرچند وقت یکبار تاریخ جدیدی را برای تولید این خودروی ارزان فرانسوی اعلام می‌کنند. تاکنون ماه‌های شهریور، مهر، آبان و اخیرا آذر ۸۵ برای تولید تندر عنوان شده است ولی هیچ‌گاه از دل این وعده‌ها خودرویی بیرون نیامده است.

شنیده‌ها حاکی است که مسوولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام هرگونه تاریخ تولید تندر را از سوی خودروسازان منع کرده‌اند تا هر زمان که در‌خصوص زمان تولید این خودرو به قطعیت رسیدند تاریخ دقیق تولید آن را اعلام کنند. اما این تاخیرها باعث شده طی روزهای اخیر برخی از نمایندگان مجلس در رابطه با تاخیر در پروژه تندر موضع‌گیری کنند و حتی از وزیر صنایع و معادن نیز توضیح بخواهند.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و همچنین عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید، در قرارداد ال-۹۰ همانند قراردادهای ترکسل و تاو مصالح ملی رعایت نشده بود و اگر حساسیت‌های مجلس نبود، اصلاحاتی در این قرارداد صورت نمی‌گرفت. وی می‌افزاید، هنوز هم در بحث صادرات ۲۰درصدی تندر ابهاماتی وجود دارد که با توجه به حق نظارت مجلس به این نوع قراردادها اگر این ابهامات برطرف نشود گزارش ال-۹۰ به طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نیز اضافه خواهد شد.

فولادگر در عین حال می‌افزاید، طی هفته جاری وزیر صنایع و معادن مسوولان سازمان گسترش و خودروسازان به مجلس می‌آیند تا در این خصوص به اعضای کمیسیون صنایع و معادن توضیحات لازم را ارائه دهند.

فولادگر در رابطه با اجرای پروژه ال-۹۰ خاطرنشان می‌کند، در یک طرف قرارداد یکی از خودروسازهای به‌نام دنیا حضور دارد و با توجه به اینکه شرکت مزبور با دو خودروساز بزرگ نیمه دولتی کشور این قرارداد را به امضا رسانده و پای حیثیت مصالح ملی و اعتبار نظام مطرح است تمام تلاش دولت، مجلس و خودروسازها این است که قرارداد ال-۹۰ هرچه زودتر به مرحله اجرایی برسد.