بزرگ‌ترین مشکل صنعت قطعه‌سازی کشور کمبود نقدینگی این شرکت‌‏ها برای تامین هزینه‌‏های جاری و به روز کردن تکنولوژی های تولیدی خطوط است. ساسان قربانی، عضو انجمن قطعه‌سازان، در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب، افزود: در حال حاضر به دلیل اتخاذ سیاست تثبیت قیمت خودروهای داخلی و به تبع آن ثابت ماندن قیمت قرارداد شرکت‌‏های خودروسازی با قطعه‌سازان، تولیدکنندگان قطعه با مشکل تامین اعتبار مواجه شده‌‏اند.

وی افزود: این سیاست در حالی اتخاذ می‌‏شود که سایر مولفه‌‏های تشکیل‌دهنده قیمت تمام شده محصول نظیر هزینه پرسنل، قیمت انرژی و.... افزایش یافته است و تثبیت قیمت تنها به کاهش حاشیه سود قطعه‌‏سازان منجر می‌‏شود.

قربانی ادامه داد: قیمت تمام‌شده قطعات ساخته‌شده داخلی در مقایسه با نمونه‌‏های خارجی خود وضعیت مناسبی دارد، اما در برخی از قطعات به دلیل پایین بودن تیراژ تولید، قیمت تمام‌شده افزایش می‌‏یابد که توان رقابت در این نوع تولیدات را کاهش می‌‏دهد.

عضو انجمن قطعه‌‏سازان اظهارداشت: قطعه‌‏سازی جزو صنایعی است که در آن باید مرتبا تکنولوژی تولید ارتقا یابد و به روزکردن خطوط تولید قطعه باید در آن انجام شود، زیرا در غیر این صورت منجر به خروج تولید از تکنولوژی‌‏های مطلوب خواهد شد و در شرایط کنونی مهم‌ترین چالش صنعت قطعه‌سازی کشور متعادل شدن قیمت محصولات ساخته شده است تا از این طریق توان رقابتی لازم جهت ادامه فعالیت و رقابت با قطعه‌سازان خارجی حفظ شود. قربانی درباره نحوه انتخاب قطعه‌‏سازان در پروژه تولید خودروی ال-۹۰ نیز، اظهارداشت: نحوه انتخاب قطعه‌‏سازان در پروژه ال-۹۰ به بزرگ بودن شرکت قطعه‌سازان ارتباطی نداشته و عمده‌‏ترین دلیل انتخاب، کیفیت مد نظر توسط شرکت رنو پارس بوده است.

وی ادامه داد: شرکت رنو پارس برای انتخاب قطعه‌‏سازان حدود ۶بار از استانداردها، سیستم کیفیت، توان مدیریت، توان تولید و ساخت مهندسی شرکت‌‏های خودروساز بازدید کرد و بعد از تعیین حدود ۴۰ شرکت قطعه‌سازی که توان پایه‌‏ای لازم را دارا بودند، برای آنان دوره‌‏های آموزشی دایر کرد تا به توان مدنظر رنو پارس دست یابند و نهایتا به عقد قرارداد با آنان پرداخت.

قربانی حجم قراردادهای قطعه‌‏سازان داخلی در ساخت خودروی ال-۹۰ را ۶۰‌درصد عنوان کرد و اظهارداشت: تاکنون بیش از ۵۰‌درصد از قطعات مورد نظر تولید و توسط شرکت رنو پارس به تایید رسیده است.

وی علت حساسیت شرکت رنو پارس را در انتخاب قطعه‌سازان ایرانی، دستیابی به کیفیت مطلوب دانست و گفت: کیفیت، قیمت و زمان تحویل از دیگر ملاک‌‏های انتخاب بوده است و این که برخی می‌‏گویند قطعه‌‏سازان کوچک وارد این قرارداد نشده‌‏اند، کذب است.

قربانی، درباره تاخیر در ورود خودروی ال-۹۰ به بازار نیز، گفت: قطعه‌‏سازان در برنامه‌‏های تولیدی خود مطابق برنامه عمل کرده‌‏اند و در زمان تحویل و کیفیت قطعات ساخته شده خود با مشکلی مواجه نبوده‌‏اند، عمده‌ترین دلیل عدم ورود ال-۹۰ به بازار به سیاست‌‏گذاری های کلان کشور مربوط می‌‏شود که قطعه‌‏سازان در آن سهمی نداشته‌‏اند.

عضو انجمن قطعه‌سازان، ادامه داد: علاوه بر نظارت کیفی بر نحوه تولید قطعات، قطعه‌‏های ساخته شده پس از تولید نیز توسط رنو پارس مورد بازرسی کیفی قرار می‌‏گیرند و سیستم‌‏های کنترل کیفی بر آن نظارت می‌‏کنند.