در حال حاضر کشور‌های برزیل و آرژانتین با حدود ۲میلیون دستگاه خودرو‌ گازسوز از نظر تعداد این خودرو‌ها در دنیا در رده‌های نخست و پس از آن کشور‌هایی نظیر پاکستان و هند قرار دارند و ایران نیز حدودا با ۱۴۵هزار دستگاه خودرو‌ گاز‌سوز در رتبه ۶ و با فاصله زیادی نسبت به این کشور‌ها قرار دارد. به گزارش ایسنا، هوتن رستگار، کارشناس خودرو، با بیان این مطلب گفت: بحث گازسوز کردن خودرو‌ها تقریبا از دهه ۷۰ و همزمان با گران شدن قیمت نفت مطرح شد و کشور‌هایی مانند نیوزیلند روی آن سرمایه‌گذاری کردند، البته پس از این‌که قیمت نفت به حالت عادی بازگشت، این بحث نیز کمرنگ‌ شد.

وی گفت: طرح گازسوز کردن خودرو‌ها در ایران به دلیل دارا بودن منابع فراوان گاز توجیه‌پذیر است، اما هم‌اکنون سرعت اجرای این طرح در کشور پایین است و کیفیت آن نیز زیاد بالا نیست.

وی با بیان این که هنگام تبدیل موتور‌ پایه‌بنزینی به گازسوز، موتور تقریبا حدود ۲۰ تا ۲۵درصد افت توان پیدا خواهد کرد، افزود: اخیرا درباره موتور ملی ادعا شده که حدود ۶درصد افت توان دارد.

او درخصوص اجباری کردن طرح گازسوز کردن خودرو‌ها گفت: در کالیفرنیای آمریکا در دهه ۶۰ وقتی آلودگی هوا به مرز خطرناکی رسید، دولت راهکار قانونی را برای خودروسازان برگزید و با تصویب قوانین مختلف و اجبار خودروسازان به رعایت این قوانین باعث شد آلودگی هوا در این منطقه مهار شود که اگر این اجبار نبود شاید این قوانین با شکست مواجه می‌شدند.

رستگار، درباره حمایت دولت از خودرو‌سازان برای اجرای این طرح گفت: با توجه به درآمد مناسبی که خودروسازان کسب می‌کنند، نیازی به حمایت دولت برای اجرای این طرح نیست.

وی در ادامه با مقایسه موتور‌های دیزلی و بنزینی توضیح داد: راندمان موتور‌های دیزلی در حالت عادی حدود ۵۰درصد است، در حالی‌که راندمان موتور‌های بنزین‌سوز در بهترین حالت ۲۵درصد است.

این کارشناس خودرو افزود: موتور دیزلی به غیر از میزان ذرات معلق که در آن کمی بیشتر از موتور بنزینی است، از نظر راندمان و میزان مصرف سوخت از موتور بنزینی وضعیت بهتری دارد.

وی درباره مشکل ایجاد شده توسط مخزن‌های گاز نصب شده در خودرو‌ها گفت: وزن و حجم این مخزن‌ها در حال حاضر مشکلاتی را برای خودرو‌ها به وجود آورده است که البته برای این مشکلات راهکار‌هایی وجود دارد.

او استفاده از مخزن پلاستیکی و کامپوزیتی را برای سبک‌تر شدن وزن این مخزن‌ها مناسب دانست و افزود: به‌رغم سبک بودن این نوع مخزن‌ها، قیمت آنها نسبت به مخزن‌های فولادی گران‌تر است.

رستگار، درخصوص تفاوت CNG و LNG با یکدیگر گفت: به طور کلی موتور گازسوز نسبت به موتور بنزین‌سوز ایمنی کمتری دارد و ایراد دیگری هم که موتور‌های گازسوز دارند، نشتی گاز این نوع موتور‌ها است.

او خاطرنشان کرد: میزان نشتی در گاز حاصل از LNG نسبت به CNG بیشتر است و مراحل تولید آن نیز نسبت به CNG گرا‌ن‌تر است، اما وزن و حجم کمتری نسبت به گاز CNG دارد.