واردات کامیون‌های چینی موجب ورشکستگی کارخانه‌های داخلی شده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بحث جایگزینی و از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده به دلیل مصرف بالای سوخت، نداشتن استاندارد و امنیت لازم و فرسودگی و آلایندگی امری حیاتی و ضروری است و دولت باید نسبت به خروج آنها از ناوگان حمل و نقل کشور طبق برنامه چهارم اقدام کند. طاهر برزگر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خروج کامیون‌های فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور، اظهار کرد: بحث جایگزینی و خروج کامیون‌های فرسوده در قانون برنامه چهارم پیش‌بینی شده است و یکی از بزرگ‌ترین معضلات جامعه ما خودروهای فرسوده است که تاکنون نتوانسته‌ایم آنها را به طور کامل از ناوگان حمل و نقل کشور خارج کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه بحث تولید کامیون نیز به معضلی برای کارخانه‌ها تبدیل شده است و تولیدات ایران‌خودرو دیزل و سایپا دیزل نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته است. در حال حاضر بازار از کامیون‌های چینی وارداتی، فاقد کیفیت و استاندارد لازم اشباع شده است و دولت به راحتی اجازه واردات کامیون‌های ارزان‌قیمت چینی را می‌دهد.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس، تصریح کرد: طبعا با ورود چنین کامیون‌هایی به ناوگان حمل و نقل کشور با مشکلات عدیده‌ای رو به رو خواهیم شد و کارخانه‌های خودروساز داخلی دچار بحران و ورشکستگی خواهند شد.

وی اضافه کرد: خودروسازان داخلی به ویژه سایپا دیزل تولیدات خود را به دلیل واردات کامیون‌های ارزان‌قیمت و با فروش اقساطی کاهش داده و یا متوقف کرده‌اند، زیرا نبود متقاضی موجب بالا رفتن قیمت تولیدات شده است و به همین خاطر خودروسازان را در وضعیت ورشکستگی و بحران قرار داده است. طبعا دولت چند سال دیگر نیز باید معضل کامیون‌های غیراستاندارد وارداتی را حل کند.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس، در پایان با تاکید بر اجرایی شدن تبصره ۱۳ از سوی دولت، گفت: تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که دولت این تبصره را اجرایی کند تا بخشی از کامیون‌های فرسوده در قالب آن از رده خارج شوند.