گروه خودرو-خط تولید موتور ملی، ۳ ماه دیگر در گروه صنعتی ایران خودرو به بهره‌برداری خواهد رسید. این موتور که نخستین موتور پایه گاز‌سوز جهان به شماره می‌رود، قرار است روی خودروی سمند نصب شود. اما حرف و حدیث‌هایی که در خصوص این نوع موتور به میان آمده، تامل‌برانگیز است. دو بحث عمده در خصوص این موتور وجود دارد، نخست یدک کشیدن عنوان «ملی» و دیگری هزینه‌های تولید این موتور است که اغلب کارشناسان را به موضع‌گیری واداشته است.

عده‌ای معتقدند چون این موتور توسط آلمانی‌ها طراحی و در واقع منابع مالی آن توسط ایران تامین شده، نمی‌توان نام ملی را بر روی آن نهاد، اما می‌توان گفت که مالکیت موتور از آن ایران است.ظاهرا آلمانی‌ها حاضر شده‌اند بخش از دانش فنی این موتور را در اختیار ایران قرار دهند که این نشان می‌دهد توان داخلی هنوز به آنجا نرسیده که یک موتور را در حد استانداردهای معتبر دنیا طراحی کند.از طرفی بحث هزینه‌های بالای طراحی و ساخت این موتور مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است. نکته جالب درخصوص موتور ملی، اینکه هر دو شرکت بزرگ خودروساز به‌طور جداگانه دنبال یک محصول مشترک هستند!

به‌عنوان مثال برای تولید موتوری موسوم به موتور ملی هم شرکت سایپا و هم شرکت ایران خودرو به‌طور جداگانه سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده‌اند. سوال اینجا است اگر این محصول ملی است پس چرا دو شرکت دولتی سرمایه‌گذاری کلانی را برای تولید یک محصول انجام داده اند. البته چندی پیش قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت سایپا در پاسخ به این سوال گفته بود: قصد نداریم با صرف ۵۰۰میلیارد تومان موتور ملی تولید کنیم و آخرش هم به جایی نرسیم. قلعه‌بانی اگر چه با این گفته به کنایه شرکت رقیب را مورد هدف قرار داده است، اما با تایید سرمایه‌گذاری برای تولید موتور خودرو اصراری بر به‌کارگیری واژه «ملی» نداشته است.حال اینکه برخی از مدیران این شرکت بدشان نمی‌آید بر روی موتوری که تولید می‌کنند نام ملی بگذارند. احتمالا وقتی هر دو موتور تولید سایپا و ایران خودرو به تولید رسیدند، مسوولان سازمان گسترش با سنجش این دو موتور هر کدام که ملی‌تر بودند را موتور ملی خواهد خواند.