مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: کاهش هزینه‌ها گامی برای رقابت‌پذیری صنعت خودرو در عرصه جهانی است. «منوچهر منطقی» روز گذشته در جمع مدیران و کارشناسان صنایع دفاعی در موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی افزود: ایران خودرو برای حضور موفق در بازار رقابتی، کاهش هزینه‌های سربار را محور برنامه‌های راهبردی خود قرار داده است تا محصولات تولیدی با قیمت رقابتی به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی افزود: کاهش هزینه‌های مالی ایران خودرو در سال جاری به میزان ۲۰۰میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است که تحقق ۷۵درصد از آن در راستای کاهش هزینه‌ها دور از دسترس نیست.

منطقی در ادامه گفت: مهندسی هزینه یکی از فرآیندهای رقابت‌پذیری در عرصه جهانی است و نتیجه اصلی کاهش هزینه‌ها، تضمین حاشیه سود مناسب برای سهامداران، توسعه خلاقیت و تداوم حضور در عرضه رقابت در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی است. وی با اشاره به اینکه نگاه سنتی به هزینه‌ها بسیار خطرناک است، افزود: مدیران سنتی، هزینه‌هایی را هدف قرار می‌دهند که جلوی چشمان آنان است.

منطقی در ادامه به تشریح پیاده‌سازی مهندسی هزینه در ایران خودرو پرداخت و گفت: موفقیت بنگاه‌های اقتصادی در صحنه رقابت و در دستیابی به اهداف، مستلزم نهادینه شدن سه خرد استراتژی، کیفیت و مالی در تمام سطوح مدیریتی است.

وی از نقش مهندسی هزینه به مثابه خون در بدن یاد کرد و افزود: بر اساس برنامه راهبردی ۱۰ساله ایران خودرو، این شرکت‌درصدد است ۲ تا سه‌درصد سهم بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص دهد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، مهم‌ترین دلایل تدوین استراتژی خرد مالی در ایران خودرو را محدودیت‌های نظام بانکی و نیاز به نقدینگی بیشتر با توجه به رشد تولید، تعداد رو به رشد شرکت‌های تولیدکننده خودرو، افزایش واردات، کاهش تعرفه گمرکی و رقابت در قیمت برای حفظ یا افزایش سهم بازار عنوان کرد. منطقی در زمینه علل افزایش قیمت تمام شده محصول در سال ۸۳ اظهار داشت: به دلیل افزایش نرخ برابری یورو نسبت به ریال، افزایش قیمت نفت و به تبع آن بالا رفتن قیمت قطعات پلیمری، افزایش ۴۰درصدی قیمت فولاد و قیمت تمام شده محصول تحت تاثیر قرار گرفت.

وی در پایان با اشاره به اینکه ۷۵ تا ۸۰درصد قیمت تمام شده خودرو را قیمت قطعات و مواد اولیه تشکیل می‌دهد، گفت :نرخ تامین منابع در ایران بین ۲۰تا ۳۰درصد است، اما این نرخ در کشورهای پیشرفته به سه تا پنج‌درصد می‌رسد.