مژگان میرزایی- رقابت در عرصه بین‌الملل صنعت خودرو در عصر حاضر به رقابت فشرده‌ای تبدیل شده به طوری که تعلل هر خودروساز در این عصر منجر به ورشکستگی و نابودی آن خواهد شد. از یک سو غول‌های خودروساز دنیا با هم ادغام شده و از این رهگذر بسیاری از هزینه‌های سربار خود را کاسته‌اند تا توان رقابتشان در بازار جهانی دو چندان شود. از سوی دیگر فناوری‌های نو و خلاقیت‌های تازه و تنوع تولید، قدرت انتخاب مشتری را به‌گونه‌ای شگفت‌انگیز ارتقا بخشیده است. در کنار تمامی این امور روش‌های نوین تجارت، تبلیغات و فروش، حضور در بازار، اعطای امتیازات و همچنین تعرفه‌های عصر جهانی شدن شرایط دشواری را برای حضور و دستیابی به بازارهای جهانی به وجود آورده است. اما خودروسازان ما برای ورود به بازارهای جهانی در چه مرحله‌ای قرار دارند؟

صنعت خودروسازی در کشور طی چند دهه گذشته با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. این صنعت طی چند سال انحصارگرایی و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی، نتوانست خود را همپای فناوری و تحولات تکنولوژیکی دیگر کشورهای توسعه‌یافته برساند. نتیجه آن شد که هر خودروی عرضه شده با هر کیفیتی، از سوی مردم، که انتخاب دیگری نداشتند، خریداری شود. نبود فضای رقابتی و انحصارگرایی خودروسازان نه تنها کمکی به رشد و توسعه این صنعت طی چند دهه گذشته نکرد بلکه منجر به بدبینی مردم نسبت به کیفیت این صنعت داخلی شد. اما طی سه یا چهار سال گذشته با تدبیر مسوولان وقت وزارت صنایع و معادن مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو ایجاد فضای رقابتی در این صنعت، خودروسازان نیز مجبور به تحرکات تازه‌ای شدند که نتیجه آن در حال حاضر آمادگی برای ورود به بازار جهانی است. دو خودروساز بزرگ کشور (سایپا‌و‌ایران‌خودرو) که ۸۰درصد تولیدات داخلی را در دست دارند طی سه سال اخیر به دستاوردهای ملموسی رسیده‌اند که همانا رسیدن به ارقام بزرگ تولید و ساخت خودرو در کشورهای دیگر اتفاق بسیار مهم این صنعت کشور است.براساس آخرین آمار خودروسازان جهان، ایران‌خودرو با تولید ۵۵۳هزار دستگاه خودرو رتبه بیستم و سایپا با تولید ۴۱۳هزار دستگاه خودرو در سال گذشته رتبه بیست و ششم را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند. هر چند با وجود اینکه کیفیت این دو خودروساز ایرانی با سطح استاندارد جهانی آن فاصله دارد، اما سایپا با سود سالانه ۱۸درصد و ایران خودرو با سود ۱۰درصد توانسته‌اند عنوان پرسودترین خودروسازان جهان را کسب کنند.ایران‌خودرو و سایپا که زیر چتر حمایتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران فعالیت می‌کنند، هم اکنون به دنبال تولید محصولات جدیدی هستند که ضامن بقای این دو خودروساز خواهد بود. چرا که با توجه به فضای رقابتی موجود هر خودروسازی بایستی به دنبال نوآوری، کاهش قیمت و ارائه خدمات مطلوب به مصرف‌کنندگان خود باشد. ایده پلت‌فرم مشترک شاید اولین گام برای اتصال به زنجیره جهانی خودروسازان کشورمان باشد.صنعت خودروی کشور مطالعات بسیاری را برای اجرای استراتژی پلت‌فرم مشترک با همکاری خودروسازان جهانی آغاز کرد پس از پیشنهادهای مختلف از سوی خودروسازان خارجی شرکت رنو فرانسه انتخاب و با کمک آن پلت‌فرم ال - ۹۰ با همکاری خودروسازان داخلی شکل گرفت. براساس این پلت‌فرم خودروی لوگان تا پایان آذر ماه با قیمتی معادل ۵/۸میلیون تومان با تولید انبوه به بازار عرضه خواهد شد.

خودروهای جدید در دست تولید ایران خودرو

ایران‌خودرو قصد دارد پس از گذشت شش سال از طراحی نخستین مدل سمند و پس از تولید سمند ۸۵ و به دلیل رقابتی‌شدن بازار خودرو کشور و ورود خودروهای جدید به کشور و حفظ بازار سمند، اقدام به تولید نسل دوم این خودرو با نام P۲ کند. نسل دوم این خودرو قرار است در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درآید. طراحی این خودرو از نظر بدنه شبیه آئودی A۴

بی.‌آر.ام سری ۳ است. پیش‌بینی می‌شود سمند P۲ در صورت ثابت بودن معیارهای اقتصادی در سال ۸۶ با قیمتی بین ۱۲ تا ۱۳میلیون تومان در بازار عرضه شود.این شرکت قصد دارد علاوه بر تولید P۲ مدل‌های سورن، کوپه و پردیس را هم تولید کند. همچنین این شرکت در نظر دارد که برای کلاس A که کوچک‌ترین کلاس خودرویی است اقدام به تولید خودروی چینی در کلاس B ال-۹۰ را که جایگزین پیکان است وارد بازار کند و در کلاس C نیز مدل پژو آریان را در نظر دارد که در حال حاضر نیز به تولید انبوه آن پرداخته است.ایران‌خودرو همچنین در نظر دارد پژو ۳۰۷ را نیز که در پایان عملیات اجرایی خود قرار دارد در سال آینده وارد بازار کند. این خودرو از نظر ابعادی بین پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ است و در دو تیپ صندوق‌دار و هاچ‌پک تولید می‌شود.خودروی بعدی ایران‌خودرو ۱۰ P نام دارد. این خودرو دومین پلت‌فرم ملی ایران‌خودرو است. پروژه بعدی ایران‌خودرو X۱۱ است که خودرویی ارزان‌قیمت است. از X۱۱ به عنوان دومین برند ملی بعد از سمند یاد می‌شود و عنوان شده که قیمت آن از ۷میلیون هم کمتر خواهد بود.

با مشاهده، محصولات جدید ایران‌خودرو می‌توان گفت این شرکت برای سال آینده محصولات متنوعی را هم از نظر کیفی و هم از نظر قیمتی در سبد محصولات خود قرار داده است.

آینده سایپا با خودروهای جدید

سایپا که بیشترین تولیدات خود را به پراید اختصاص داد، امسال قصد دارد که نیوپراید را تا اواخر سال جاری وارد بازار کند. این خودرو با تغییرات اساسی در بدنه، چراغ‌ها، سپر و قسمت‌های داخلی و تزئیناتش نسبت به پراید به بازار عرضه می‌شود. سایپا همچنین قصد دارد خودروی C۵ را به صورت کاملا وارداتی وارد بازار کند. سایپا همچنین تولید خودروی S۹۰ بر روی پلت‌فرم ال-۹۰ را که خودروی لوکس‌تر و بزرگ‌تر از ال-۹۰ است در دستور کار خود دارد. محصول بعدی سایپا S۸۱ است که با پلات‌فرمی جدید وارد بازار می‌شود، پیش‌بینی می‌شود این خودرو تا پایان سال ۸۷ وارد بازار شود.