ایسنا - سود اندک واردات خودروهای خارجی ارزان‌قیمت باعث شده تا این خودروها هیچ جایگاهی در بازار ایران نداشته باشند.

واردات خودرو به کشور طی چند سال گذشته در حالی با فرازو نشیب‌های مختلف روبه‌رو بوده که در این بین خودروهای ارزان‌قیمت هیچ جایگاهی در سبد واردکنندگان خودرو به ایران نداشته‌اند. در واقع واردات خودرو به کشور همواره تنها خودروهای گران‌قیمت و لوکس را در بر گرفته است. اما سوال اصلی اینجا است که چرا خودروهای ارزا‌ن‌قیمت هیچ جایگاهی در بین خودروهای وارداتی به کشور ندارند؟ پاسخ این سوال را باید در سود اندک ناشی از خودروهای وارداتی ارزان‌قیمت جست و جو کرد.

خودروی تویوتا یاریس که یکی از ارزان‌ترین خودروهای وارداتی به ایران است، به دلیل سود پایینی که واردات آن دارد، به طور بسیار محدودی در سال وارد ایران می‌شود. در حالی که واردکنندگان یاریس بیشتر به واردات خودروهای گران‌قیمت‌تر تویوتا مانند پرادو و آریون تمایل دارند.

تویوتا آریون در بازار ایران با قیمت حدود ۹۷ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ در حالی که واردات هر دستگاه از این خودرو با احتساب تعرفه ۱۳۰ درصدی حداکثر ۵۳ میلیون تومان تمام می‌شود. به این ترتیب سودی معادل بیش از ۴۴ میلیون تومان از بابت واردات هر دستگاه آریون به جیب واردکننده آن می‌رود؛ در حالی که این رقم برای خودرویی مانند یاریس بسیار کمتر است.

در مورد خودروهای هیوندای نیز چنین وضعیتی وجود داشته و واردکنندگان ترجیح می‌دهند خودروهای گران‌قیمت این خودروساز کره‌ای را وارد ایران کنند.

طی چند هفته گذشته انتقادات زیادی در مورد سود هنگفت واردکنندگان خودرو به کشور مطرح شده که از آن جمله می‌توان به اظهارنظر اخیر رییس سازمان سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

به گفته بهروز علیشیری، شرکتی مانند تویوتا سال‌ها است که خودروهایش را به ایران صادر می‌کند و از این بابت سود سرشاری به دست می‌آورد؛ اما این شرکت در این مدت حتی یک دلار هم برای تولید محصولاتش در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است.