ایسنا- در حالی که خودروهای داخلی تا پایان امسال باید به استاندارد آلایندگی یورو ۴ ارتقا یابند، کارشناسان معتقدند عدم تامین و توزیع سوخت مناسب به‌ویژه سوخت دیزل مهم‌ترین عامل کاهنده سرعت در روند ارتقای خودروها به این استاندارد است. طبق توافق صورت گرفته بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست، خودروسازان داخلی تا پایان امسال فرصت دارند محصولات خود را به یورو ۴ ارتقا دهند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال ۱۳۹۲ تمام محصولات باید با استاندارد یورو ۴ تولید شوند. در این میان طبق گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر منتشر کرده، مهم‌ترین چالش پیش‌رو در این زمینه تامین و توزیع سوخت بنزین و دیزل با استاندارد یورو ۴ به صورت سراسری است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود خودروها را با سهم ۷۰ درصدی مهم‌ترین عامل آلودگی هوای کلان‌شهرها دانسته است. طبق این گزارش آلایندگی سوخت یورو ۲ حدود ۲/۱ گرم به کیلومتر بیشتر از سوخت یورو ۴ است. درواقع حد مجاز آلایندگی استاندارد یورو ۲ به میزان ۷/۲ گرم بر کیلومتر و در استاندارد یورو ۴ به میزان ۵/۱ گرم بر کیلومتر است. در حالی که در چند ماه اخیر کارشناسان بر ضرورت اقدام وزارت نفت در توزیع سراسری سوخت متناسب با استانداردیورو ۲ و ۴ به عنوان پیش زمینه تولید خودرو با این استاندارد تاکید کرده بودند، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارش خود مهم‌ترین چالش پیش‌رو در این زمینه را تامین و عرضه سوخت منطبق با این استاندارد برای خودروهای بنزینی و دیزلی دانسته که البته تاکنون محقق نشده است.

به گفته کارشناسان، حساسیت توزیع سوخت دیزل متناسب با استاندارد یورو ۴ بیشتر از سوخت بنزین است؛ به‌گونه‌ای که خودروهای تجاری با استاندارد آلایندگی یورو ۴ در صورتی‌که از سوخت دیزل غیر متناسب یا بدون ماده افزودنی add blue استفاده کنند، آسیب شدیدی به موتور خودرو وارد شده و حجم آلایندگی آن نیز به شدت افزایش خواهد یافت.