بودجه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود

گروه خودرو - مشکلات به وجود آمده در تامین تسهیلات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی موجب شد تا این‌بار منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح از طریق صندوق توسعه ملی تامین شود. به گفته عبدالله جلالی قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت براساس توافق صورت گرفته مقرر شده تا در سال جاری پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت صنایع و ستاد مدیریت حمل و نقل جهت نوسازی صنایع فرسوده و همچنین خودروهای فرسوده قرار گیرد.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و به گفته شهریار افندی زاده معاون وزیر راه و ترابری تسهیلات مد نظر در سال جاری به منظور نوسازی ۲۵ هزار خودرو فرسوده( ۲۰ هزار کامیون، دو هزار دستگاه اتوبوس و مابقی مینی بوس) در نظر گرفته شده است.

برنامه‌ریزی صورت گرفته برای نوسازی ۲۵ هزار خودرو فرسوده در شرایطی است که سال گذشته نیز نوسازی ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون و مینی بوس فرسوده در دستور کار ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت قرار گرفته بود، اما مشکلات به وجود آمده در تامین تسهیلات موجب شد تا طرح پیشین به اتمام نرسد.

به گفته قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی جهت تسریع در امر تولید در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و خودروسازان نیز در قبال تسهیلات، ملزم به واگذاری خودرو با شرایط اقساطی هستند.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای اجرای صحیح این طرح وجود دارد اظهار داشت: ستاد بر روند چگونگی اجرای طرح نظارت کامل دارد، به‌طوری که براساس طرح پیشنهادی باید حجم تسهیلات پرداختی به خودروسازان با خودروهای واگذاری تطابق داشته باشد.

به گفته جلالی طرح مذکور به منظور برطرف کردن مشکل تسهیلات طرح نوسازی پیشنهاد شده، چرا که سال گذشته برای اجرای طرح نوسازی توافقی میان بانک صادرات و وزارت راه صورت گرفت، اما این توافق نامه نیز مشکل تامین تسهیلات را برطرف نکرد به همین منظور در سال جاری تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی و خودروسازان تامین خواهد شد.

امیررضا رجبی، قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز در خصوص خبر اعلام شده مبنی بر نوسازی ۲۵ هزار خودرو فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی افندی زاده معاون وزیر راه و ترابری اظهار داشت: هنوز نوسازی ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی که اواخر سال گذشته در دستور کار ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت قرار گرفته به اتمام نرسیده به همین دلیل در خصوص طرح جدید فعلا نمی توان اظهار نظر کرد.

به گفته قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، روند نوسازی سال گذشته همچنان ادامه دارد و در خصوص مرحله جدید نیز مذاکرات در جریان است.

اولویت با چهل ساله‌ها

علاوه بر مشکل تامین تسهیلات طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این‌بار با مشکل تامین خودروهای مناسب نیز مواجه است، چرا که از سال گذشته علاوه بر توقف ثبت سفارش خودروهای تجاری و اجرای روش موردی برای ثبت سفارش این خودرو‌ها از سوی وزارت صنایع و معادن، شماره‌گذاری برخی خودروهای تجاری نیز به دلیل عدم اطمینان از کیفیت آنها از سوی راهور ناجا متوقف شد که مشکلات مذکور هم‌اکنون کمبود خودروهای تجاری در بازار را منجر شده است.

مشکلات به وجود آمده بیانگر آن است که در صورت اختصاص به موقع تسهیلات مورد نیاز از سوی صندوق توسعه ملی طرح نوسازی این‌بار با مشکل تامین خودروهای مناسب مواجه خواهد شد.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت در پاسخ به این پرسش که برای برطرف کردن این مشکل چه راهکاری اندیشیده شده است، اظهار داشت :براساس اظهارات مطرح شده از سوی وزارت صنایع و معادن سال گذشته خودروسازان برای نوسازی هشت هزار دستگاه کامیون فرسوده اعلام آمادگی کردند که به این طریق بخشی از خودروهای مورد نیاز از طریق خودروسازان، مابقی نیز از طریق واردات (خودروهای صفر و کارکرده) تامین خواهد شد.

به گفته قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت در این مرحله از طرح نوسازی اولویت با خودروهای عمومی با عمر بیش از چهل سال است و پس از خودروهای مذکور نوبت به خودروهای با عمر بیش از ۲۵ سال می‌رسد.

اختصاص اولویت به خودروهای با عمر بیش از چهل سال در شرایطی است که براساس آمار اعلام شده از سوی اتحادیه تعاونی حمل بار در حال حاضر ۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون با عمر بیش از ۴۰ سال در جاده‌های کشور در حال تردد هستند که با توجه به اولویت نوسازی به این کامیون‌ها می‌توان گفت در این مرحله از طرح نوسازی علاوه بر نوسازی کامیون‌های چهل ساله نزدیک به ۱۱ هزار کامیون با عمر بیش از ۲۵ سال نیز نوسازی خواهند شد.

استفاده از ظرفیت خالی خودروسازان

مهدی یونسیان قائم مقام ایران خودرو دیزل نیز در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان از توان تامین خودروهای مورد نیاز برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برخوردار هستند، می‌گوید: سال گذشته جلسه ای در وزارت صنایع و معادن با حضور خودروسازان، موسسه استاندارد و پلیس راهور برگزار شد که در جلسه مذکور سهمیه ای برای خودروسازان جهت اجرای طرح نوسازی در نظر گرفته شد.

قائم مقام ایران خودرو دیزل در پاسخ به این پرسش که سهمیه تجاری‌سازان بر چه اساسی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: سهمیه تجاری‌سازان بر اساس عملکرد پیشین تجاری‌سازان و قابلیت خطوط تولید آنها در نظر گرفته شده است. یونسیان همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات به وجود آمده در مناسبات تجاری آیا تجاری‌سازان با مشکل تولید مواجه نخواهند شد نیز اظهار کرد: در صورتی که موانع داخلی برطرف شود قطعا خودروسازان با مشکل تامین مواجه نخواهند شد، چرا که هم‌اکنون ساختار تولید و تجهیزات در خطوط تولید تجاری‌سازان پیش‌بینی شده و تجاری‌سازان نیز برای سال ۹۰ اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته قائم مقام ایران خودرو دیزل، هم‌اکنون خودروسازان به دلیل مشکلاتی که در تامین نقدینگی دارند از ۴۰ درصد ظرفیت اسمی خود استفاده می‌کنند که طبعا در صورت ترزیق تسهیلات ظرفیت تولید آنها افزایش پیدا کرده و به این طریق مشکلی برای تامین به وجود نخواهد آمد.

به گفته قائم مقام ایران خودرو دیزل هم‌اکنون میان خودروسازان و وزارت صنایع هماهنگی لازم برای تامین صورت گرفته، اما مشکل اصلی تجاری‌سازان بلوکه شدن سرمایه آنها به دلیل توقف شماره‌گذاری است که در صورت برطرف شدن این مشکل، تامین به راحتی صورت خواهد گرفت.