گروه خودرو - ظرفیت اسمی‌تولید خودروهای تجاری در کشور ۱۵۰ هزار دستگاه است، اما کمتر از یک هفتم ظرفیت مذکور خودرو تجاری تولید می‌شود. مجید هدایت رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ شرکت تجاری ساز با ظرفیت اسمی‌۱۵۰ هزار دستگاه در سال در کشور فعالیت می‌کنند‌، که تولیدات آنها کم تر از ۲۰ هزار دستگاه است.

اظهارات مطرح شده از سوی رییس سازمان گسترش مبنی بر عدم استفاده از ظرفیت اسمی‌تجاری سازان در حالی است که به گفته یکی از مدیران فروش شرکت‌های تجاری ساز، شرایط اقتصادی و سیاسی خاص کشور موجب شده تا تجارت با سایر کشورها هم‌اکنون با مشکلاتی مواجه شود که این امر بر روند تولید تجاری سازان تاثیر مستقیم داشته است. به گفته وی رشد تولید وابسته به تامین قطعات مورد نیاز است‌،اما در حال حاضر برخی از تجاری سازان با مشکل تامین قطعه برای تولید مواجه هستند.

وی معتقد است که عدم تامین قطعات مورد نیاز موجب شده تا تجاری سازان طی دو سال گذشته با افت تولید مواجه شوند.

هرچند این مدیر فروش شرکت تجاری ساز عدم تامین قطعه را عمده مشکل تجاری سازان می‌داند‌، اما رییس سازمان گسترش و نوسازی معتقد است که با اجرای طرح نوسازی و افزایش تقاضا تولید خودروهای تجاری رشد خواهد یافت که این امر به معنای استفاده از ظرفیت اسمی‌خالی خودروسازان خواهد بود.

به گفته هدایت عمر قانونی فرسودگی خودروهای سنگین در کشور ۲۵ سال است‌، اما به دلیل عدم ارایه تسهیلات بانکی در سال‌های گذشته کامیون‌های ۴۵ ساله نیز در جاده‌های کشور تردد داشته‌اند.

رییس سازمان گسترش که در مراسم راه‌اندازی خط تولید خودروهای تجاری آذهایتکس در تبریز با خبرگزاری ایرنا مصاحبه کرده، همچنین تاکید می‌کند که ۳۰۰ هزار دستگاه انواع کامیون در جاده‌های کشور در حال تردد هستند که ۹۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه آن فرسوده هستند که باید طرح نوسازی برای این کامیون‌ها هرچه سریع‌تر اجرایی شود.