تولد دوباره خودروسازان آمریکایی

مونا مشهدی رجبی - در شرایطی که اغلب شرکت‌های خودروسازی دنیا برای حضور در نمایشگاه سالانه دیترویت آماده می‌شوند اخبار خوشایندی در مورد بازار خودروی دنیا به خصوص بازار داخلی آمریکا به گوش می‌رسد. شرکت‌های خودروسازی مطرح و شناخته شده جهان صدها مدل از خودروهای جدید خود را به نمایشگاه دیترویت می‌فرستند تا در بزرگ‌ترین تحول صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۱ میلادی شرکت کنند و امیدوارند که عرضه خودروهای تازه آنها به بازار زمینه را برای رشد درآمد و فروش آنها در سال جاری فراهم آورد.

سخنگوی شرکت خودروسازی تویوتا که سال ۲۰۱۰ میلادی را با مشکلات زیادی پشت سر گذاشته است می‌گوید: ما به دنبال تصاحب سهم بیشتری از بازار خودروی دنیا هستیم و بازار آمریکا برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی می‌گوید: در سال گذشته مشکلات مختلف سبب شد تا سهم ما در آمریکا تنزل یابد ولی با عرضه خودروهای تازه و اطمینان دادن به مصرف‌کنندگان در مورد کیفیت این خودروها انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد افزایش فروش در آمریکا باشیم. این پیش‌بینی‌ها توسط تمامی براندهای لوکس اروپایی به خصوص شرکت‌های مرسدس بنز و بی‌ام‌و آلمان نیز مورد تایید قرار گرفته است و آنها هم برای افزایش درآمد خود در بازار آمریکا اقدام به افزایش تولید در کارخانه‌های آمریکا کرده‌اند.

طبق گزارش‌های موجود بازار خودروی دنیا در سال ۲۰۱۰ میلادی رشد بیش از ۱۹ درصدی را تجربه کرده است و انتظار می رود در سال‌جاری میلادی نیز اوضاع بازار خودرو بسیار خوب باشد. در سال گذشته نرخ رشد بازار خودروی آمریکا برابر با ۱۱ درصد اعلام شد و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز این بازار شاهد افزایش ۱۲ درصدی فروش و تقاضا باشد.

اغلب تحلیل گران بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند روند رشد فروش خودرو در دنیا تا سال ۲۰۱۵ میلادی تداوم داشته باشد هر چند که اقتصاد جهان تا آن سال به طور کامل از رکود خارج نخواهد شد و رشد اقتصادی دنیا به سطح قبل از بحران اقتصادی نخواهد رسید.

اما این وضعیت بیشتر از همه به نفع خودروسازان آمریکایی است. سخنگوی شرکت فورد در مصاحبه‌ای مطبوعاتی که در آستانه برگزاری نمایشگاه انجام داده بود، گفت: ما انتظار داریم در سال ۲۰۱۱ میلادی با رشد ۱۵ درصدی سودآوری مواجه شویم. این رشد سود آوری به دلیل افزایش تقاضا و بهبود بازار خودرو خواهد بود.

این رشد در شرایطی اتفاق می‌افتد که فورد طی سال‌های بحران اقتصادی مدل تازه‌ای را به بازار عرضه نکرد و تمامی تلاش خود را برای ارتقای کیفی محصولاتش انجام داد. فورد در سال گذشته در مقایسه با دیگر خودروسازان آمریکایی شرایط بهتری داشت و بدون اعلام ورشکستگی موفق شد تا بحران اقتصادی را پشت سر بگذارد.

از طرف دیگر قوانین کاری در سه شرکت خودروسازی آمریکا تغییر کرده است. هم‌اکنون سیاست این شرکت‌های خودروسازی سیاست تعدیل هزینه است که می‌تواند آینده اقتصادی روشنی را برای این شرکت‌ها به ارمغان بیاورد.

در سال‌های قبل از بحران اقتصادی سه خودروساز آمریکایی برای تولید هر خودرو در داخل آمریکا هزاران دلار بیشتر از خودروهای وارداتی هزینه می‌کردند و به همین دلیل قیمت محصولاتشان به اندازه‌ای بالا بود که قدرت رقابت با دیگر خودروهای موجود در بازار را نداشت.

ولی در سال‌های اخیر ضمن تغییر ابعاد خودروها که خود زمینه ساز کاهش هزینه شده است، در قراردادهای کاری کارگران این شرکت‌ها نیز تغییراتی اتفاق افتاد و نتیجه آن کاهش دستمزد و مزایای پرداختی به آنها بود که موجب شد تا خودروهای آمریکایی هم قدرت رقابت داشته باشند.

طی سال‌های اخیر ۱۹ کارخانه خودروسازی آمریکایی در این کشور تعطیل شده است و حجم تولید، بیشتر از ۳۰ درصد تنزل پیدا کرد.

از سال ۲۰۰۷ میلادی تا‌کنون ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش خودروسازی آمریکا از بین رفت ولی شمار افرادی که در سال ۲۰۱۰ میلادی به کار خود باز گشته‌اند برابر با ۳۷ هزار نفر اعلام شده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که کوچک شدن حجم کار در شرکت‌های خودروسازی آمریکا سیاستی است که حداقل تا یک دهه آینده ادامه خواهد داشت.

ویلیام استراوس یکی از تحلیل گران بازار خودرو بر این باور است که هم اکنون شرکت‌های خودروسازی آمریکا بهترین شرایط را طی ۳۰ سال گذشته دارند و می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش سودآوری خود باشند.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های مختلفی در مورد شمار خودروهای فروخته شده در آمریکا طی سالهای آینده وجود دارد ولی محافظه‌کار‌ترین دیدگاه این است که تا سال ۲۰۱۵ میلادی شمار خودروهای فروخته شده در آمریکا به مرز ۱۵ میلیون دستگاه خواهد رسید. اما همین تعداد هم برای نمایش رشد سود آوری و درآمد شرکت‌های خودروسازی آمریکا کفایت می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد کاهش قیمت محصولات آمریکایی و فراخوان‌های کمتری که توسط این برندها برگزار می شود می‌تواند عاملی برای جلب مشتری بیشتر برای آنها باشد.

همانطور که در دو سال گذشته فروش برندهای فورد و جی‌ام در آمریکا با رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال‌های آغاز بحران همراه بود دیگر برندها در بازار داخلی آمریکا رشد کمتری را تجربه کرده‌اند.

گزارش‌های ارائه شده توسط این دو شرکت حکایت از این دارد که در سال ۲۰۱۰ میلادی سود خالص آنها بیشتر از یک دهه قبل بوده است و این رکورد‌شکنی می‌تواند نوید بخش توسعه بیشتر بازار آنها در آینده‌ای نه چندان دور باشد. طی دو سال گذشته برندهای آمریکایی سرمایه‌گذاری زیادی در کشورهای در حال توسعه کردند و این سرمایه‌گذاری سبب شد تا آنها بیش از پیش در اقتصاد دنیا اثر گذار شوند.

به گزارش مرکز مطالعات بازار خودروی آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی سهم سه برند آمریکایی در بازار داخلی این کشور بیش از ۳۰ درصد بوده است که نسبت به سال ۲۰۰۷ میلادی رشد ۲ درصدی داشته است. انتظار می‌رود تا چهار سال آینده این برندها سهمی بیش از ۳۰ درصد از بازار خودروی آمریکا و سهمی بالغ بر ۱۲ درصد از بازار خودروی کشورهای در حال توسعه را از آن خود کنند.