تردد دومیلیون و 300 هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور

گروه خودرو- این روزها اگر نگاهی به نقشه جغرافیایی ایران، به خصوص نقشه پایتخت بیندازیم، خواهیم دید به جز تجهیز برخی جاده‌های بین‌شهری و اضافه شدن چند بزرگراه بعضا نصفه نیمه، راه‌های شهری و برون‌شهری کشور، رشد کمی و کیفی چندانی را تجربه نکرده‌اند، حال آنکه به گفته رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا، تعداد خودروهای پلاک شده در بهار امسال، ۲۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. به گفته سرهنگ محمدرضا غلامی، همچنین در حال حاضر دومیلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کنند.

سرهنگ محمدرضا غلامی که دیروز خبرنگاران رسانه‌های مختلف را به شهرک آزمایش دعوت کرده بود، با اشاره به رشد روند شماره‌گذاری خودرو تاکید کرد: بیش از ۹۶ درصد خودروهای پلاک شده در سه ماه نخست امسال، تولید داخل به حساب می‌آیند و حدود سه درصد آنها نیز خودروهای وارداتی هستند.

وی همچنین تاکید کرده که تا دیروز ۴۳۲ هزار و ۵۲۵ دستگاه خودرو جدید شماره‌گذاری شده‌است.

این گفته رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا در واقع از این موضوع حکایت می‌کند که در ۱۱۰ روز گذشته، نزدیک به ۴۳۵ هزار دستگاه خودرو به جاده‌ها و خیابان‌های ایران اضافه شده‌اند، آماری که به هیچ وجه با میزان توسعه کمی و کیفی شریان‌های جاده‌ای کشور، تناسب ندارد.

این موضوع حتی برخی اوقات نیز اعتراض و انتقاد وزارت راه و ترابری را به همراه داشته که در آخرین مورد، حمید بهبهانی، وزیر راه، سال گذشته با انتقاد شدید از رشد تولید خودرو تاکید کرد: جاده‌های کشور در حال انفجار بوده و دیگر ظرفیت ورود خودروهای جدید را ندارند.

همچنین محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور نیز با اشاره به کمبود راه، از خودروسازان خواست تولید خود را کنترل کنند.

در آن سو، خودروسازانی که معتقدند کمبود جاده و خیابان به آنها ارتباطی نداشته و تولید، وظیفه اصلی شان است، نه تنها تولید را پایین نیاوردند، بلکه آخرین آمارها از رشد قابل توجه تولید حکایت دارد.در این مورد هر چند باید به نوعی هردوطرف ماجرا را با توجه به استدلال‌هایی که می‌آورند، محق دانست؛ اما به هر حال آنچه که هم‌اکنون در جامعه شاهد آن هستیم، حادتر شدن وضعیت ترافیک و قفل شدن هرچه بیشتر خیابان‌ها و بعضا جاده‌های بین‌شهری کشور است.

اگرچه خودروسازان معتقدند، کمبود راه ربطی به آنها ندارد، اما از آن سو وزارت راه نیز اعتقادی به رشد تولید خودروهای سواری نداشته و عنوان می‌کند که نمی‌تواند برای رونق کسب و کار خودروسازها، پول خرج کرده و راه بسازد.

همچنین شهرداری‌ها نیز که از بودجه ای مردمی برخوردارند، نشان داده‌‌اند توانایی توسعه جاده‌های درون شهری را متناسب با میزان خودروهایی که تولید می‌شود، ندارند.

به گفته رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا، از ابتدای طرح شماره‌گذاری در کشور تاکنون، ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۷ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۲۹۵ دستگاه موتورسیکلت در کشور شماره‌گذاری شده است.

آمار میلیونی فرسوده‌ها

اگرچه به گفته رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا، خروج خودروهای فرسوده در سه ماه نخست امسال، ۴۹ درصد رشد داشته؛ اما آمار خروجی‌ها، چندان قابل قبول و امیدوارکننده نیست.

بنا بر گفته‌های غلامی، در حال حاضر دو میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کنند، حال آنکه در بهار امسال فقط ۵۳ هزار و ۳۵۳ دستگاه از این نوع خودروها، اسقاط شده است.

این آمار در شرایطی است که تا پایان سال مالی ۹۰، باید پرونده خودروهای فرسوده بسته شود.

اگر یک حساب سرانگشتی انجام دهیم، خواهیم دید با روند فعلی، اسقاط دو میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده، امکان‌پذیر نخواهد بود.

در حال حاضر طبق آمار، تنها حدود ۵۴ هزار دستگاه خودرو فرسوده، از رده خارج شده که حتی اگر این میزان در دوره‌های سه ماهه باقیمانده، چهار برابر هم شود، باز هم امکان اسقاط دو میلیون‌و۳۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده تا تیر ماه سال ۹۱(پایان سال مالی ۹۰)، وجود ندارد.

فرسوده‌ها علاوه بر اینکه بنزین بسیار زیادی می‌بلعند، در تصادفات جاده‌ای نیز، نقش قابل توجهی دارند؛ به نحوی که رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا نیز روز گذشته در نشست خبری خود به این موضوع اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه خودروهای فرسوده در ۲۵ درصد از تصادفات دارای نقش عمده هستند، لازم است عملیات فرسوده کردن این دسته از خودروها با شتاب بیشتری انجام شود.

جدای از مصرف سوخت و ناامنی فرسوده‌ها، نکته مهم دیگری که در مورد اسقاط آنها وجود دارد این است که اگر خروج این نوع خودروها با روند مناسبی انجام شود، از آن سو جا برای ورود خودروهای نو نیز باز شده و تا حدی از ترافیک جاده‌ها و خیابان‌های کشور کاسته خواهد شد.

تجهیز ۸۰ درصد خودروهای داخلی به ABS

از آنجا که بحث ایمنی خودروها و ماجرای نصب ترمز ضدقفل (ABS) همواره پای ثابت اظهارات پلیس در یکی دو سال اخیر بوده، نشست خبری دیروز سرهنگ غلامی نیز خالی از این داستان نبود.

رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا در مورد مجهز شدن تولیدات داخلی به سیستم ترمز ABS گفت: از ۱۲ محصول تولید داخل، ۸۰ درصد تا مرداد ۸۹ مجهز به این سیستم ترمز خواهند شد.

وی افزود امیدواریم تا پایان اسفند ماه سایر محصولات از جمله تندر-۹۰ و روآ نیز به این سیستم ترمزی مجهز شوند.

این گفته غلامی، در شرایطی است که تندر-۹۰ در حال حاضر مجهز به سیستم ترمز ضدقفل به تولید می‌رسد و فقط مدل E۰ آنکه تیراژ بسیار پایینی دارد، از این سیستم ایمنی برخوردار نیست.طبق برنامه‌ریزی انجام شده، ایران‌خودرو تا پایان سال جاری حدود یک‌سوم محصولات خود را به ترمز ضدقفل مجهز خواهد کرد و فقط و فقط حدود یک‌نهم تولیدات سایپا به این سیستم ایمنی تجهیز می‌شوند.

نصب ترمز ABS روی خودروهای داخلی، داستانی دنباله‌دار است که در حال حاضر با توجه به ارائه جدول زمان‌بندی برای اجرای آن، فعلا ماجرا خوابیده و خبری از کش و قوس خاصی میان نیروی انتظامی و خودروسازان نیست.

پلاک تابلویی نسازید!

رییس مرکز شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین در مورد اقدام برخی شهروندان در ساختن پلاک‌های خودروهای خود در مراکز تابلوسازی گفت: ساخت پلاک در مراکز تابلوسازی ممنوع است.

غلامی افزود: افرادی که پلاک خودرو آنها مفقود می‌شود، لازم است ظرف مدت ۴۸ ساعت به مراکز شماره‌گذاری مراجعه و اعلام مفقودی کنند.

وی این مورد را به استناد ماده ۱۶ قانون راهور اعلام کرد و افزود: استفاده از پلاک‌های غیر از شماره‌گذاری ناجا برای سازنده و استفاده‌کننده، ممنوعیت قانونی دارد.

به گفته غلامی، در تمامی مراکز تعویض پلاک، پلیس آگاهی باجه‌هایی برای دریافت گزارش افرادی که پلاک آنها مفقود شده، مستقر است.

استقرار مرکز شماره‌گذاری در کارخانه‌های تولید خودرو

رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعتراض خودروسازان نسبت به روند صدور مجوز شماره‌گذاری، از استقرار مراکز شماره‌گذاری در تمامی کارخانجات تولید‌کننده خودرو خبر داد و گفت: این مراکز تا دو برابر میزان تولید فعلی آمادگی ارائه پلاک دارند.

وی با بیان اینکه روند شماره‌گذاری به مدیریت خودروسازان نیز بستگی دارد، افزود: در حال حاضر روزی دو هزار و ۵۰۰ دستگاه، محصول از ایران‌خودرو و سایپا شماره‌گذاری می‌شود.

اظهارات غلامی در شرایطی است که خودروسازان معتقدند، نیروی انتطامی در صدور مجوز شماره‌گذاری، سخت گیری کرده و این کار، بوروکراسی زیادی دارد.

نارضایتی از روند تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها

اما رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا، در نشست خبری خود گریزی نیز به معضل این روزهای خیابان کشور؛ یعنی موتورسیکلت‌ها زد و از روند تعویض پلاک آنها ابراز نارضایتی کرد.

غلامی با بیان اینکه روند مراجعه موتورسیکلت‌ها برای تعویض پلاک رضایت‌بخش نیست، گفت: در صورتی که موتورسیکلت‌هایی که رقم سمت راست پلاک آنها ۱ و ۲ است تا پایان مرداد ماه در طرح تعویض پلاک شرکت نکنند، پلاک آنها غیرمجاز محسوب و از تردد آنان جلوگیری می‌شود.

وی در این مورد البته استثنایی را قائل شد و افزود: موتورسیکلت‌هایی که کارت، شناسنامه موتور، اسناد مالکیت یا پلاک آنها مفقود شده، از این قاعده مستثنی هستند.

رییس مرکز شماره‌گذاری البته در ادامه تاکید کرد: این دسته از مالکان موتورسیکلت‌ها می‌توانند با مراجعه به مراکز تعویض پلاک بدون نوبت، پلاک دریافت کنند.

غلامی مدت زمان تعویض پلاک موتورسیکلت را ۴۵ دقیقه تا یک ساعت اعلام کرد و افزود: دارندگان موتورسیکلت با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده برای تعویض پلاک مراجعه کنند.

موتورسیکلت‌هایی که مجاز نیستند

رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا در ادامه به موتورسیکلت‌هایی که شماره‌گذاری نخواهند شد نیز اشاره کرد و گفت: موتورسیکلت‌های دو زمانه و موتورهای بالای ۲۵۰ سی‌سی مجاز به دریافت پلاک نیستند.

غلامی در این مورد تاکید کرد: دریافت پلاک برای این دسته از موتورسیکلت‌ها ممنوع است؛ چراکه آلایندگی بیش از حد مجاز دارند.

وی در تشریح عملکرد شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها از ابتدای سال تاکنون نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۱ هزار و ۹۱ دستگاه نوشماره، ۱۱۶ هزار و ۶۰۸ دستگاه تعویض پلاک و دو هزار و ۹۱۹ دستگاه نقل و انتقال صورت گرفته است. به گفته این مقام پلیس راهنمایی و رانندگی، در مجموع ۲۹۰ هزار و ۷۱۸ دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری شده است.