مونامشهدی رجبی
با پایان یافتن یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودروی چین در پکن، آمارهای مربوط به شمار بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان همچنان در صدر اخبار صنعت خودروسازی دنیا قرار دارد.

تحلیل‌گران بازار خودرو بر این باورند که نمایشگاه پکن محلی برای قدرت نمایی خودروسازان بزرگ جهان بوده است. هر یک از این شرکت‌ها آخرین مدل تولیدات خود را به بازار چین عرضه کردند تا بتوانند بازار بزرگ‌تری را به دست آورند.
در روزهای اول این نمایشگاه ده روزه که در فاصله روزهای بیست و سوم ماه آوریل تا دوم ماه مه سال ۲۰۱۰ میلادی در پکن برگزار شده بود، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از آن بازدید کردند و رکورد تازه‌ای را برای کشور چین به ثبت رساندند.
بر طبق گزارش‌های موجود، طی ده روز برگزاری این نمایشگاه، بیش از 800 هزار نفر از آن بازدید کرده‌‌اند و به همین دلیل، این نمایشگاه رکورد شمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌های صنعتی دنیا را شکست. برگزار‌کنندگان نمایشگاه 2010 خودرو پکن می‌گویند: 990 دستگاه خودرو در این نمایشگاه وجود داشت که همگی به برندهای برتر صنعت خودروسازی تعلق داشت.
در میان این خودروها ۸۹ خودروی لوکس نیز دیده می‌شد که برای بازار چین و ثروتمندان این کشور عرضه شده بود. در نمایشگاه خودروی پکن ۹۵ خودروی سبز و الکتریکی نیز به چشم آمد که برای همسویی با شعار اصلی نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بودند. شعار نمایشگاه خودروی پکن، «برای آینده‌ای سبزتر» بود. در نمایشگاه خودروی پکن علاوه بر خودروهای الکتریکی و سبز ۶۵ خودروی کانسپت نیز وجود داشت که طرح‌های نوآورانه‌ای داشتند. در نمایشگاه سال جاری پکن حضور خودروسازان آمریکایی نیز بسیار پر رنگ بود.
در مجموع 37 دستگاه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی آمریکایی به این نمایشگاه فرستاده شده بود که باز هم تاییدی دیگر بر اهمیت بازار چین برای این شرکت‌ها به حساب می‌آمد.
به عنوان مثال شرکت خودروسازی فورد موتورز آمریکا، علاوه بر خودروی فورد فوکوس که در سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار چین عرضه خواهد شد خودروی edge را در این نمایشگاه به معرض دید علاقه‌مندان قرار داده بود. خودروی کانسپت استارت نیز از دیگر خودروهای شرکت فورد به شمار می‌رفت که توجه تعداد زیادی از کارشناسان بازار خودرو و بازدیدکنندگان از نمایشگاه را به خود جلب کرد.


حضور پررنگ لوکس‌سازان
اما در نمایشگاه خودرو پکن، بیش از هر نمایشگاه دیگری خودروسازان برتر و لوکس دنیا شرکت داشتند.
شرکت‌های خودروسازی فراری، بنتلی و لامبورگینی از جمله مطرح‌ترین خودروسازان لوکس حاضر در این نمایشگاه به حساب می‌آمدند. چین که در سال گذشته میلادی با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا تبدیل شد در سه ماه اول سال ۲۰۱۰ میلادی ۶۱/۴ میلیون دستگاه خودرو در بازار داخلی فروخت.
در همین زمینه اتحادیه صنعت خودروسازی چین، نرخ رشد فروش خودرو در سه ماه اول سال را برابر با 72 درصد اعلام کرده است.
نرخ رشد فروش خودرو در ماه آوریل سال جاری میلادی در کشور چین، بیشتر از ۶۰ درصد اعلام شده است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند کنونی تا انتهای سال جاری میلادی، بیش از ۱۷ میلیون دستگاه خودرو در بازار چین فروخته شود.
حضور قدرتمند چینی‌ها
تحلیل‌گران بازار خودرو با توجه به شمار بالای بازدیدکنندگان از نمایشگاه ۲۰۱۰ خودرو پکن، معتقدند که در این نمایشگاه خودروسازان چینی نیز حضور قدرتمندی داشتند.
اغلب شرکت‌های چینی حاضر در این نمایشگاه طرح‌هایی از خودروهای تمام الکتریکی خود را به نمایشگاه فرستاده بودند تا در این زمینه با شرکت‌های مطرح غربی رقابت کنند. شرکت خودروسازی BYD، محصول الکتریکی جدید خود را با نام E6 در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داد، در حالی که شرکت جیلی موتورز، خودروی هیبریدی IG را در نمایشگاه به نمایش گذاشت.


خودروی هیبریدی جیلی نسبت به دیگر خودروهای چینی موجود در نمایشگاه توجه بیشتری را جلب کرد.
اغلب شرکت‌های خودروسازی چینی اعلام کرده‌‌اند ظرف دو سال آینده خودروهای الکتریکی و هیبریدی تازه‌ای را به بازار عرضه می‌کنند تا بتوانند از آلودگی ناشی از استفاده فرآورده‌های سوخت‌های فسیلی در صنعت خودروسازی بکاهند. ژاگ وان یکی از تحلیل‌گران بازار خودروی چین می‌گوید: صنعت خودروسازی چین با سرعت زیادی رشد می‌کند و در فاصله‌ای نه‌چندان دور به یکی از صنایع برتر و برجسته دنیا تبدیل خواهد شد.
به گفته وی، این روندی است که صنایع نساجی و فولاد‌سازی چین نیز در سال‌های گذشته طی کردند و هم اکنون به یکی از مقتدرترین صنایع دنیا تبدیل شده و درآمد کلانی را برای اقتصاد این کشور به همراه آورده‌اند.
این تحلیل‌گر بازار خودرو چین ادامه داد: یکی از دلایل مهم برای رشد فروش خودرو در چین و توسعه صنعت خودروسازی در این کشور، ورود خودروسازان خارجی به این بازار است. به گفته وی خودروسازان خارجی برای بهره‌گیری از پتانسیل بالای بازار چین وارد این کشور شدند و توانستند سود به دست بیاوردند، ولی این مسیر تازه، چالش‌های تازه‌ای را نیز در مقابل خودروسازان قرار می‌دهد، زیرا این در بازار چین سلیقه‌های متفاوتی وجود دارد و پاسخگویی به همه این سلایق، هزینه‌های تازه‌ای را می‌طلبد.
وان ادامه داد: بازار کشورهای در حال توسعه، منافعی را نیز برای خودروسازان به همراه دارد به نحوی که قانون‌های موجود در این کشورها به اندازه کشورهای صنعتی سخت نبوده و تنوع محصولات در آنها چندان زیاد نیست، بنابراین خودروسازان بدون ترس از پیگردهای قانونی، خودروهایی که بعضا ناقص است را نیز به این بازارها ارائه می‌دهند.گفته‌های این تحلیل‌گر بازار خودرو چین در حالی است که عرضه خودروهای مشکل دار به بازار آمریکا توسط شرکت تویوتا، موجب برگزاری دادگاهی برای این شرکت شد و تویوتا را مجبور به پرداخت غرامت کرد، ولی نقص صدها خودروی موجود در بازار کشورهای چین و تایوان هیچ جریمه مالی را برای تویوتا دربر نداشت و مدیرعامل تویوتا با یک عذرخواهی این پرونده را بست.


به هر حال، نمایشگاه خودروی چین که نمادی از اقتدار و موفقیت اقتصاد چین و توسعه بازار خودروی این کشور است به پایان رسید، ولی هنوز اغلب خودروسازان برتر و لوکس دنیا به دنبال راهی برای کسب سهم بیشتری از بازار این کشور آسیایی هستند.
چین بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا است و تقاضا برای انواع خودروها در این کشور با سرعت زیادی رشد می‌کند. هم‌اکنون با وجود اینکه بحران اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصاد دنیا دیده می‌شود، فروش خودرو در کشور چین بسیار پررونق است و اغلب خودروسازان اذعان داشته‌اند که بیشترین سهم از درآمد خود را در اثر فروش خودرو در بازار چین به دست آورده‌اند.
در سال 2009 میلادی 6/13 میلیون دستگاه خودرو در بازار چین فروخته شد در حالی که شمار خودروهای فروخته شده در بازار آمریکا معادل 4/10 میلیون دستگاه بوده است. در سال گذشته میلادی چین بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا بود و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز با فروش بیش از 16 میلیون دستگاه خودرو در بازار چین این کشور بتواند همچنان در صدر باقی بماند.