مونا مشهدی رجبی - در ماه‌های اخیر به خصوص در جریان بحران بازار خودروی دنیا نام چین و شرکت‌های چینی بسیار زیاد شنیده شده است. شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی چینی که تا زمان وجود بحران، نامی‌از آنها دیده نمی‌شد در صدر اخبار قرار گرفتند و اقدام به خرید برندهای بزرگ و مطرحی کردند که با مشکلات مالی روبه‌رو شده بودند. ورود چینی‌ها به مناقصه فروش ولوو و اوپل و حتی مشارکت آنها با شرکت‌های برتر خارجی برای تولید خودرو از گام‌هایی بود که توسط چینی‌ها بر داشته شد. اخیرا نیز خبری در مورد توافق جنرال‌موتورز آمریکا با شرکت tengzhong کشور چین مبنی بر واگذاری‌هامر به چینی‌ها شنیده شده است. سخنگوی این شرکت خودروسازی کوچک و ناشناخته چینی می‌گوید: این قرارداد در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی نهایی خواهد شد و‌هامر نیز به پرونده موفقیت‌های خودروسازان چینی اضافه می‌شود. نشریه تایمز در گزارش اخیر خود تاریخ شماری ارائه کرده است که نشان می‌دهد در یک سال گذشته شرکت‌های چینی در چه مناقصه‌هایی شرکت کرده‌اند و در کدامیک توانسته‌اند موفق باشند. این تاریخ شمار صنعت خودروسازی چین یکی از قابل تامل‌ترین منابع اطلاعاتی تحلیلگران صنعت خودروسازی است که می‌تواند مسیر توسعه صنعت خودروسازی چین را روشن کند و به پیش‌بینی آینده آن کمک نماید.

هجدهم مارس سال ۲۰۰۹: نشریه هرالد قرن بیست ویکم گزارش داد که یکی از شرکت‌های چینی در نظر دارد شرکت دلفی بزرگ‌ترین شرکت قطعه‌سازی آمریکا را خریداری کند. این خرید می‌توانست تحول بزرگی برای صنعت خودروسازی چین باشد، ولی دست‌اندرکاران بازار خودروی چین خبر از ناکام ماندن این مبادله در مرحله اول دادند.

سوم ژوئن سال ۲۰۰۹: شرکت تولید‌کننده ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی سنگین tengzhong چین برای اولین‌بار تمایل خود را برای خرید برند‌ هامر اعلام کرد. در آن زمان این پیشنهاد چندان مورد توجه قرار نگرفت و بسیاری از تحلیلگران بازار خودرو مطرح شدن آن را یک بلند پروازی بی‌نتیجه برای صنعت خودروسازی چین خواندند.

یازدهم ژوئن سال ۲۰۰۹: شرکت خودروسازی پکن تمایل خود را برای خرید برند ولوو اعلام کرد. این برند متعلق به شرکت فورد آمریکا است و یکی از معروف‌ترین برندهای تولید خودروهای سنگین در دنیا محسوب می‌شود.

ششم جولای سال ۲۰۰۹: شرکت خودروسازی فیات ایتالیا توافقی با شرکت خودروسازی گوانگزو موتور چین امضا کرد و طبق این توافق تولید موتور خودروهای شرکت فیات در کارخانه‌های گوانگزو موتور چین انجام می‌شود.

با امضای این قرارداد چین توانست جایگاهی برای خود ایجاد کند که از آن طریق وارد بازار کشورهای اروپایی شود. ارتقای استاندارد تولیدات چین بر مبنای سطح تقاضا و استانداردهای اروپا یکی از گام‌های مهمی است که در مسیر این همکاری بر داشته خواهد شد و می‌تواند زمینه را برای توسعه بیش از پیش صنعت خودروسازی چین فراهم کند.

بیست و سوم جولای سال ۲۰۰۹: فایننشال تایمز گزارش داد جنرال‌موتورز پیشنهاد شرکت خودروسازی پکن برای خرید برند اوپل را رد کرده است. این در حالی است که شرکت خودروسازی پکن شریک چینی شرکت دایملر المان و هیوندایی موتور کره‌جنوبی بود و بیشترین پیشنهاد را برای خرید اوپل ارائه داده بود.

اول اوت سال ۲۰۰۹: شرکت خودروسازی پکن بین ۱۰۳ تا ۱۱۷ میلیون دلار آمریکا برای خرید ۴۰درصد از سهام گروه صنعتی فوجیان موتورfuhian motor که شریک شرکت دایملر در جنوب شرقی کشور چین است پرداخت کرد و از این طریق به یکی از شرکای بزرگ دایملر آلمان در چین تبدیل شد.

سی‌ام اوت سال ۲۰۰۹: یکی از روزنامه‌های کشور سوئد گزارش داد شرکت خودروسازی geely کشور چین تنها شرکت باقی مانده در مناقصه شرکت ولوو است و انتظار می‌رود ولوو به این شرکت چینی فروخته شود.

این روزنامه اعلام کرد که شرکت جیلی تا یک ماه آینده پیشنهاد خود را به صورت رسمی‌و قانونی ارائه می‌دهد و دولت با بررسی این پیشنهاد در مورد واگذاری ولوو به شرکت چینی تصمیم می‌گیرد.

هشتم سپتامبر سال ۲۰۰۹: شرکت SAIC موتور با مشارکت شرکت Koenigsegg کشور سوئد سهم بزرگی از برند ساب جنرال‌موتورز را خریداری کرد. شرکت SAIC که شریک چینی جنرال‌موتورز نامیده می‌شود برای خرید این سهام مبلغ زیادی هزینه کرد؛ این در حالی است که شرکت مذکور موفق شد ضمن ورود به بازار اروپا با جنرال‌موتورز آمریکا نیز مشارکت کند. خرید برند ساب و همکاری با جنرال‌موتورز نیز گام بلندی برای خودروسازان چینی بود.

نهم سپتامبر سال ۲۰۰۹: شرکت جیلی موتور چین اعلام کرد که خواستار تملک شرکت ولوو است. این شرکت اعلام کرد پیشنهاد خرید این برند را رسما به دولت سوئد ارائه داده است.

در همین روز همچنین خبر از واگذاری بخشی از سهام شرکت Koenigsegg کشور سوئد به شرکت خودروسازی پکن نیز مخابره شد. این شرکت یکی از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای لوکس در سوئد است

و همکاری آن با پکن ضمن سودآوری برای این خودروساز چینی می‌تواند آنها را با دنیای تازه‌ای که تولید خودروهای لوکس است روبه‌رو سازد.

۱۵ سپتامبر سال ۲۰۰۹: استفان اودل رییس شرکت ولوو اعلام کرد که ارائه پیشنهاد شرکت جیلی به دلایلی که امکان ذکر آنها وجود ندارد به تاخیر افتاده است و ممکن است این شرکت در مناقصه حاضر نشود.

نهم اکتبر سال ۲۰۰۹: شرکت جنرال‌موتورز آمریکا اعلام کرد قرار دادی برای فروش برند‌هامر با شرکت tengzhong امضا کرده است و این قرار داد اولیه سبب شد تا فاصله آنها تا نهایی‌شدن این واگذاری تقلیل پیدا کند.